Spinozjańska teoria afektów
Zamykając w skrzyni sekretarzyka rękopis, zakończony klarownie lodowatą uwagą - "ale wszystko, co znakomite, równie jest trudne, jak rzadkie" Spinoza wiedział już o tym, że Czytelnicy, gotowi zadać sobie trud zrozumienia jego dzieła, niemalże nie istnieją, a w nielicznej gromadce zapaleńców jeszcze mniej znajdzie się desperatów, skłonnych wytrwać w zmaganiach z jego koncepcją do ostatniej stronicy książki i pewnie nikt, kto okazałby dość męstwa, aby według jej wskazań ruszyć w drogę do siebie. Etyka to doprawdy "książka dla wszystkich": rozum niezbędny do podążania za jej treścią jest w końcu dobrem rozdysponowanym najsprawiedliwiej na świecie i nikt nie uskarża się na jego brak. Obiecana raritas, niedostępna inaczej, jak tylko przez podjęcie największego wysiłku zrodzenia jej w sobie, to doskonale, "przejasne" wytchnienie, niewzruszoność duszy (praeclara animi acquiescentia). Aby ją zdobyć, nie wystarczy o niej przeczytać - Etyka służy tylko radą, jak ją osiągnąć, ale to życie dostarcza sposobności, by sprawdzić, ile taka rada jest warta.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-231-2581-5
- ISBN druku: 978-83-231-2581-5
- Liczba stron: 382
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 Część I. Koncepcje i teorie afektów. Spinoza i jego wielcy poprzednicy - Descartes, stoicy, Hobbes 17 A. Filozofia Descartes'a a Spinozjańska teoria afektów 22 1. Prawda, umysł i ciało 27 2. Co istnieje w umyśle, a co poza nim? 31 3. Czego trzeba, by popełnić błąd? 39 4. Kartezjańska koncepcja afektów. Namiętności duszy 43 5. Problematyczność Kartezjańskiego ujęcia woli 53 6. Ratio 59 B. Spinoza i filozofia stoicka 65 1. Stoicka fizyka, Spinozjańska teoria natury 68 2. Stoicy i Spinoza: proces poznania i wiedza o poznaniu 76 3. Spostrzeżenie i wyobrażenie 78 4. Etyka stoików, Etyka Spinozy 94 C. Wpływ Elementów filozofii Hobbesa na ujęcie afektów w Etyce 122 1. Poznanie ludzkie 124 2. Koncepcja afektów 125 3. Podstawy wiedzy o człowieku. Pojęcie mocy 130 Podsumowanie 137 Tabele 146 Część II. Spinozjańska teoria pobudzeń substancji 157 A. Problematyczna tradycja 162 1. Pojęcie przyczynowości. Cztery przyczyny a zjawisko ruchu 165 2. Przyczynowość a nieskończoność 171 B. Nauka i filozofia 176 1. Przedmiot nauki - przedmiot filozofii 180 2. Bezbożna mechanika 187 3. Mechanicyzm 195 4. Spojrzenie na naturę. Immanentyzm, czy tradycyjny punkt widzenia? 200 C. Immanentyzm: wszystko i Jedno 210 1. Problem metody poznania. Analiza a dedukcja, wiedza a niewiedza 213 2. Omnis determinatio est negatio 219 3. Jasność i wyraźność. Cena prawdy 225 D. Podstawy Etyki: prawda i fałsz. Co istnieje w umyśle, a co poza nim? 233 1. Prawda i fałsz. Afekty towarzyszące poznaniu 235 2. Umysł, idea ciała i idee, jego koncepty 239 3. Ens reale, ens rationis 247 4. Słowo: „sądzić o nazwach wedle rzeczy” 260 5. Substancja i modi 265 6. Oglądanie, rozumienie, adekwatność 273 7. Żyjąca natura 286 E. Teorie afektów w filozofii Spinozy? 298 1. Affectio i affectus 300 2. Teoria pobudzeń a pobudzenia substancji 313 3. Istnienie: to już tu jest? 320 4. „Istota dobra polega na czynieniu właściwego użytku z wyobrażeń” 325 5. Działanie w bezczasowej naturze 334 6. Wolność od przypadkowości 340 Zakończenie - transcendować w immanencji 346 Definicje wybranych pojęć używanych w Etyce 355 Bibliografia 359 Spinoza's Theory of Affects 365 Indeks osób 367 Indeks pojęć 371