MENU
PWN wspiera profesjonalistów

Taktyki negocjacyjne w kontekście proksemiki. Analiza metodologiczna

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Kraków, 2012

  • Autor: Jan Franciszek Jacko

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena katalogowa: 38,00 zł
32,68
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Taktyki negocjacyjne w kontekście proksemiki. Analiza metodologiczna

Proksemika jest interdyscyplinarną nauką z pogranicza psychologii, socjologii, kulturoznawstwa i filozofii, zajmującą się percepcją! sposobem wykorzystania przestrzeni przez ludzi. Niniejsza książka referuje stan badań proksemiki dotyczących wpływu zachowań przestrzennych negocjatora i ich obserwacji na realizację celów negocjacji oraz analizuje rozumowania, które pozwalają na podstawie tej wiedzy budować proksemiczne taktyki negocjacyjne, czyli taktyki wykorzystujące środek, jakim są zachowania przestrzenne lub ich obserwacja, do realizacji celów typowych dla negocjacji. Praca omawia ważniejsze typy proksemicznych taktyk negocjacyjnych, określa ogólne warunki ich skuteczności oraz sposób uszczegółowiania się tych warunków w konkretnych sytuacjach działania.

Książka jest systemową, czyli dokonywaną w kontekście szerszej teorii, oraz systematyzującą, to jest porządkującą dostępną wiedzę empiryczną, analizą możliwości wykorzystania proksemiki w tworzeniu taktyk negocjacyjnych. Jej analizy na przykładzie proksemiki pokazują rolę, jaką w metodycznym tworzeniu taktyk i strategii działania pełnią rozstrzygnięcia dotyczące natury człowieka, społeczeństwa i ludzkiego działania, tradycyjnie zaliczane do filozofii. Ujawniając i badając rolę tych założeń w tworzeniu taktyk proksemicznych, niniejsza monografia włącza się do współczesnego nurtu nauk aplikacyjnych, które wykorzystują wiedzę filozoficzną przy opracowywaniu rozwiązań, a zarazem podejmuje klasyczną- sięgającą Platona i Arystotelesa - tradycję filozofii praktycznej.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WSTĘP   17

1. Przedmiot i aspekt analiz   19

2. Główny cel pracy  21

2.1. Cel analityczny. Co wiemy o proksemicznych taktykach negocjacyjnych?   21
2.2. Eksplikacyjny cel pracy. Dlaczego to działa?   21
2.3. Aplikacyjny (praktyczny) cel pracy. Jak to działa?   22

3. Cząstkowe cele pracy   22

3.1. Omówienie stanu badań i literatury przedmiotu   23
3.2. Omówienie niektórych rozumowań strategicznych   23
3.3. Analiza struktury (celów i środków) negocjacji  23
3.4. Typologia i analiza taktyk proksemicznych w negocjacjach   24
3.5. Analiza przykładów   24

4. Niektóre metody wy korzystywane w pracy   24

4.1. Definiowanie pojęć – metoda analityczna   24
4.2. Analiza zjawisk – metoda fenomenologiczna   24
4.3. Semiotyczna metoda opisu i wyjaśniania   25
4.4. Ontologiczna metoda analizy   25
4.5. Redukcyjna metoda wyjaśniania danych i uzasadniania hipotez wyjaśniających 26
4.6. Krytyka indukcjonizmu. Koncepcja programów badawczych i paradygmatów naukowych. Karl Popper, Imre Lakatos , Thomas Kuhn, Paul K. Feyerabend   26
4.7. Paradygmat interakcjonizmu symbolicznego   27

5. Stan badań   28

5.1. Taktyki przestrzenne   28
5.2. Proksemika i nauki o negocjacjach   29
5.3. Teorie myślenia strat egicznego, prakseologia, Teoria Gier i badania ontologiczne 29
5.4. Antropologia kulturowa   30
5.5. Semiotyka, teoria skryptów i interakcjonizm symboliczny   30

6. Uzasadnienie głównego celu pracy   31

6.1. Względy naukowe   31
6.2. Powody aplikacyjne – ryzyko szablonowości   32
6.3. Względy popularyzatorskie   33

7. Uzasadnienie aspektu analiz   33

7.1. Czy aspekt materialny nie jest za wąski?   34
7.2. Czy aspekt materialny nie jest za szeroki?   34
7.3. Czy formalny aspekt pracy nie jest za szeroki? Metateoria a ryzyko szablonowości   34
7.4. Czy należy łączyć aspekt formalny z aspektem materialnym?   35
7.5. Uzasadnienie punktu wyjścia analiz – Dlaczego proksemika?   35
7.5.1. Czy proksemika jest nauką aplikacyjną?   35
7.5.2. Czy proksemika mówi coś nowego o negocjacjach w biznesie?   36

8. Uzasadnienie metod przyjętych w pracy   36

8.1. Teoretyczna metoda rozwiązywania praktycznych problemów. Czy teoretyczne i aplikacyjne cele pracy nie są rozbieżne?   36
8.2. Teoretyczna metoda tworzenia taktyk działania   37
8.3. Interdyscyplinarność metod   38
9. Plan i struktura pracy   39
10. Oznaczenia i odsyłacze   39

DZIAŁ A. PRZEDMIOT ANALIZ	41

ROZDZIAŁ I. STRATEGIE I TAKTYKI	43

11. Definicja regulująca   43

12. Cel działania wyznaczonego strategią   45

12.1. Hierarchia celów. Nadrzędny cel a podrzędne cele strategii   46
12.2. Regulujące odróżnienie strategii od taktyki   46
12.3. Swoiste cele i środki strategii dla dziedzin działania   47

13. Problem racjonalności działania wyznaczonego strategią   47

14. Kontekst odkrywania strategii – myślenie strategiczne   48

15. Rozumowania w strategiach metodycznych. Rozumowania strategiczne   49

15.1. Metoda dedukcyjna   50
15.2. Metoda redukcyjna: indukcja enumeracyjna, analogia, hipotezy wyjaśniające   50

16. Przesłanki rozumowań strategicznych   51

16.1. Ontologia i model sytuacji taktycznej   51
16.2. Warunek skuteczności   52
16.3. Postulat (warunek) pełności   52

17. Niektóre aplikacyjne perspektywy teorii myślenia strategicznego   54

ROZDZIAŁ II. NEGOCJACJE I TAKTYKI NEGOCJACYJNE 55

18. Struktura (cele i środki) negocjacji   55

19. Aspekty swoistego celu negocjacji – taktyki perswazyjne   58

19.1. Poznawczy aspekt perswazji. Zarządzanie informacją. Informowanie lub dezinformowanie   58
19.2. Emocjonalny aspekt perswazji. Wpływ na emocje i postawy emocjonalne. Taktyki impresyjne   59
19.3. Behawioralny aspekt perswazji. Wpływ na decyzje, postępowanie i postawy behawioralne. Taktyki perswazyjne w ścisłym sensie   59

20. Regulujące odróżnienie strategii od taktyk negocjacyjnych   59

21. Niektóre szczegółowe cele taktyk negocjacyjnych w biznesie   60
21.1. Wpływ na chronemikę (moment) decyzji   60
21.2. Wizerunek – taktyki wizerunkowe   60
21.3. Autoprezentacja – taktyki autoprezentacji   61

22. Niektóre towarzyszące cele negocjacji w biznesie   61

22.1. Optymalizowanie własnych decyzji   62
22.2. Zdobycie informacji. Motywacja epistemiczna. Taktyk i poznawcze   62

23. Środki negocjacji – znaki i fakty   62

24. Struktura taktyk negocjacyjnych   63

ROZDZIAŁ III. PROKSEMIKA. OBSZARY PROKSEMICZNYCH BADAŃ	65

25. Odkrycie związku między więziam i społecznymi a dystansem interakcyjnym   66

25.1. Wpływ więzi społecznych na dystans interakcyjny. Stereotypowy dystans interakcyjny – stereotypy dystansu   66
25.2. Wpływ dystansu na więzi społeczne   67

26. Terytorializm   67

26.1. Typologie terytoriów. Terytorium osobiste   67
26.2. Znaczniki terytorialne  68
26.3. Za mykanie i otwieranie terytoriów znacznikami terytorialnymi   69
26.4. Dzielenie się terytoriami   69

27. Badania nad inwazją   70

27.1. Reakcje na inwazję   70
27.2. Tolerancja na zbliżenie   71
27.3. Tłumienie wyrazu reakcji na inwazję   71
27.4. Wpływ inwazji na zachowania pozawerbalne  72
27.5. Sytuacje przegęszczenia   72

28. Badania międzykulturowe   73

28.1. Odkrycie kulturowej zależności stereotypów dystansu – kultury „wysoko -” i „niskokontaktowe”   73
28.2. Kulturowe stereotypy reagowania na przegęszczenie i inwazję   74
28.3. Prywatność i etyczne granice inwazji   74

DZIAŁ B. TYPOLOGIA PROKSEMICZNYCH TAKTYK NEGOCJACYJNYCH	77

ROZDZIAŁ IV. WYJŚCIOWY MODEL SYTUACJI TAKTYCZNEJ	79

29. Związki symptomatyczne: Determinanty, funkcje i interpretatory dystansu   79

30. Problem metafizycznej charakterystyki związków symptomatycznych   80

31. Model sytuacji taktycznej a związki symptomatyczne   81

ROZDZIAŁ V. TYPOLOGIA TAKTYK PROKSEMICZNYCH ZE WZGLĘDU NA CELE NEGOCJACJI	82

32. Taktyki poznawcze: diagnozowanie determinantów dystansu   82

32.1. Diagnozowanie cech rozmówcy   83
32.2. Diagnozowanie emocji i postaw  83
32.3. Diagnozowanie oczekiwań   83

33. Zarządzanie informacją – kodowanie informacji   83

33.1. Kodowanie dominacji (pewności siebie, zwierzchności, siły, pozycji społecznej) lub jej braku taktykami inwazyjnymi i terytorialnymi   85
33.2. Kodowanie relacji proksemicznej i stopnia znajomości   85
33.3. Kodowanie emocji i postaw interpersonalnych  85
33.4. Kodowanie wrażenia atrakcyjności interpersonalnej   86
33.5. Kodowanie nastawienia do przebiegu, tematu rozmowy i oferty   86
33.6. Kodo wanie ważności i poufności przekazu   86
33.7. Kodowanie oczekiwania opieki i sprawowania opieki   87
33.8. Kodowanie cech osobowości   87
33.9. Taktyki wizerunkowe     87
33.10. Blef i maskowanie   87

34. Taktyki impresyjne i perswazyjne   88

34.1. Wizerunek negocjatora   89
34.2. Wizerunek rozmówcy   89
34.3. Emocje   90
34.4. Postawy behawioralne   90
34.5. Taktyki zakłócania   90

ROZDZIAŁ VI. TYPOLOGIA TAKTYK PROKSEMICZNYCH ZE WZGLĘDU NA ICH ŚRODKI	91

35. Zachowania przestrzenne   91

35.1. Inwazja. Taktyki inwazyjne   91
35.2. Pomniejszanie dystansu   92
35.3. Powiększanie dystansu   92
35.4. Rytuały proksemiczne   92
35.5. Taktyki mimetyczne   93
35.6. Taktyki dopełniania   93
35.7. Taktyki odzwierciedlania   93
35.8. Taktyki dysharmonizacji   94
35.9. Taktyki dopasowywania i prowadzenia   94

36. Zachowania terytorialne   95

36.1. Aranżacja przestrzeni w taktykach impresyjnych   95
36.1.1. Wielkość wyznaczonego terytorium i taktyki terytorialne. Symbolika ekspansji   95
36.1.2. Symbolika środka   96
36.1.3. Symbolika wertykalna   97
36.2. Wpływ na miejsce negocjacji jako taktyka proksemiczna   97
36.3. Substytuty dystansu w taktykach impresyjnych. Propozycja własna  98

37. Obserwacja i rozumowanie w taktykach poznawczych   98

38. Proksemiczne kompetencje negocjatorów   99

ROZDZIAŁ VII. TAKTYKI PROKSEMICZNE W NIEKTÓRYCH ASPEKTACH NEGOCJACJI	101

39. Taktyki proksemiczne w różnych fazach negocjacji   101

39.1. Przygotowanie negocjacji  101
39.2. Zapoznanie się z drugą stroną   102
39.3. Pierwsze wrażenie i nawią zanie kontaktu   102
39.4. Otwarcie licytacji i licytacja   102
39.5. Zawarcie kontraktu   102
39.6. Faza „domykania” rozmów   103

40. Niektóre błędy w proksemicznych taktykach negocjacyjnych – analiza przykładów   103

40.1. Niektóre źródła błędów   103
40.2. Ignorowanie różnic kulturowych  104
40.3. Zbyt mały dystans, inwazja, ekspansja   105
40.4. Zbyt daleki dystans   105
40.5. Statyczny dystans a dynamika dystansu   106
40.6. Ignorowanie oczekiwań przestrzennych rozmówcy  106
40.7. Błędne wyznaczenie terytorium   106

DZIAŁ C. ZAŁOŻENIA ROZUMOWAŃ STRATEGICZNYCH. MODEL SYTUACJI TAKTYCZNEJ	109

ROZDZIAŁ VIII. DETERMINANTY DYSTANSU	111

41. Cechy podmiotu ustalającego dystans   112

41.1. Tożsamość kulturowa   112
41.2. Tożsamość etniczna   112
41.3. Płeć i tożsamość płciowa  113
41.4. Wiek i tożsamość wiekowa   113
41.5. Osobowość i jej patologie   114
41.6. Samoocena: poczucie własnej wartości, pozycji społecznej, władzy, siły i bezpieczeństwa   114
41.7. Wrażliwość zmysłów   114
41.8. Stan zdrowia i samopoczucie   115

42. Nastawienie do rozmówcy i wrażenie, jakie on wywołuje   115

42.1. Emocje interpersonalne   115
42.2. Atrakcyjność interpersonalna   116
42.2.1. Atrakcyjność fizyczna   116
42.2.2. Atrakcyjność psychiczna osoby i jej ekspresji   117
42.2.3. Atrakcyjność etyczna. Wyrażanie szacunku zachowaniami terytorialnymi 117
42.2.4. Atrakcyjność utylitarna   117
42.2.5. Wyjątki   118
42.3. Wrażenie więzi społecznych (relacje proksemiczne)   118
42.4. Stopień znajomości  119
42.5. Zaufanie, poczucie zagrożenia   119
42.6. Oczekiwanie akceptacji oraz opieki   119
42.7. Kooperacja a konkurencja   119

43. Podobieństwa i różnice między stronami interakcji   120

43.1. Zasada podobieństwa i reguła wzajemności   120
43.2. Podobieństwo i różnica płci   121
43.3. Przynależność do grup  122
43.4. Podobieństwo i różnica wieku   122
43.5. Różnica wzrostu i wrażenia siły   123
43.6. Różnica władzy i statusu   123

44. Właściwości interakcji   123

44.1. Emocjonalny klimat interakcji: emocje interpersonalne, emocjonalna reakcja na temat i przebieg interakcji i nastrój   123
44.2. Kontakt zmysłowy   124
44.3. Oznaki kontaktu zmysłowego   124
44.4. Jakość i siła bodźców   124
44.5. Kąt interakcji   125

45. Miejsce i okoliczności interakcji   125

45.1. Oświetlenie, hałas, zasłony i bariery   125
45.2. Wielkość i aranżacja miejsca   126
45.3. Zadaniowy charakter miejsca   126
45.4. Przynależność (posiadanie) miejsca   126
45.5. Znaczniki terytorialne  127
45.6. Atrybuty władzy i pozycji w aranżacji przestrzeni   127
45.7. Kod miejsca a rytuały proksemiczne  128

46. Nastawienie do interakcji   128

46.1. Dystans prognozowany. Teoria Niespełnionych Prognoz (ang. Expectancy Violation s Theory)   128
46.2. Dystans oczekiwany. Hipoteza Oczekiwań Przestrzennych (HOP). Propozycja własna   129

47. Niektóre typologie determinantów dystansu   130

47.1. Czynniki wpływu wedł ug Altmana i Burgoon   130
47.2. Czynniki wpływu według Pattersona   132
47.3. Czynniki wpływu wedł ug Jandy-Dębek  132

48. Poszukiwanie stałej proporcji między determinantami dystansu. Modele interakcyjne 133

48.1. Hipoteza równowagi (ang. Equilibrium Theory) – Argyle, Dean   133
48.2. Model równania intymności – Argyle, Nęcki   134
48.3. Model narastania wymiany intymności (ang. Arousal Model of Intimacy Exchange) – Patterson   134
48.4. Pytanie o naturę równowagi   135

49. Potrzeba metateorii   136

49.1. Metateoria w indukcji   136
49.2. HOP a indywidualne i niepowtarzalne układy determinantów dystansu   136
49.3. Aplikacyjny aspekt typologii determinantów dystansu. Metadeterminanty dystansu   137

ROZDZIAŁ IX. FUNKCJE (NASTĘPSTWA) ZACHOWAŃ PRZESTRZENNYCH	138

50. Niesemiotyczne funkcje dystansu w negocjacjach   138

50.1. Modyfikacja percepcji zmysłowej – siła i jakość bodźców   138
50.2. Funkcja poznawcza   138
50.3. Funkcja pobudzeniowa   139
50.3.1. Model przeciążenia pobudzeniowego (ang. stimulus overload) i informacyjnego (ang. information overload)   139
50.3.2. Pobudzenie emocjonalne – Patterson   140
50.4. Dostarczanie przyjemności i unikanie tego, co nieprzyjemne – funkcja hedonistyczna   140
50.5. Funkcje motoryczne   141

51. Semiotyczne funkcje dystansu w negocjacjach. Semiotyka negocjacji   141

51.1. Funkcja informująca: referencja (oznaczenie) i konotacja   142
51.2. Ekspresja – wyrażanie emocji i postaw   143
51.3. Funkcje impresyjne (ewokatywne)   144
51.3.1. Dynamizm mimetyczny   145
51.3.2. Dynamizm dopełniania   145
51.3.3. Dostosowywanie emocji do kodowanej dystansem treści   146
51.4. Funkcje perswazyjne   146
51.5. Kompleksowy charakter semiotycznych funkcji   146
51.6. Komunikowanie (komunikacja) jako funkcja kompleksowa   147
51.7. Niektóre syntaktyczne funkcje dystansu   147
51.7.1. Funkcja słownikowa (gramatyczna) – schematyzowanie wyglądu i sensu znaków. Rytuały proksemiczne   147
51.7.2. Zastępowanie znaków dystansem i zastępowanie dystansu znakami (substytuty dystansu)   148
51.7.3. Dystans jako znak kontekstowy   148

ROZDZIAŁ X. INTERPRETATORY DYSTANSU	150

52. Przeżycia odbiorcy znaku   151

52.1. Stany poznawcze i prognozy   151
52.2. Emocje   152
52.3. Oczekiwania   152
52.3.1. Oczekiwanie akceptacji lub opieki   152
52.3.2. Postawa kompetytywna a postawa kooperacyjna   152
52.3.3. Wrażenie więzi społecznych i stopnia znajomości   152
52.3.4. Oczekiwania przestrzenne. Hipoteza Oczekiwań Przestrzennych (HOP) – propozycja własna   153

53. Właściwości podmiotu (podmiotowe)   154

53.1. Wychowanie i wpływ kultury. Kod   154
53.1.1. Normy etykietalne a rytuały proksemiczne   154
53.1.2. Normy etyczne i prawne   155
53.1.3. Społeczne uznanie hierarchii   155
53.2. Wrażliwość zmysłów 156
53.3. Wiek   156
53.4. Płeć   156
53.5. Poczucie władzy, siły, pozycji społecznej   157

54. Cechy rozmówcy   157

54.1. Poczucie zaufania i zagrożenia  157
54.2. Atrakcyjność interpersonalna rozmówcy   157
54.3. Zasada podobieństwa   157
54.3.1. Wrażenie dominacji i różnicy statusu   158
54.3.2. Różnica wzrostu i wrażenie fizycznej przewagi   158
54.3.3. Płeć rozmówcy   158
54.3.4. Wiek rozmówcy   158
54.3.5. Przyn ależność grupowa i etniczna stron   159

55. Cechy interakcji   159

55.1. Intensywność i jakość kontaktu zmysłowego – wzrok, słuch, zapach   160
55.2. Oznaki kontaktu zmysłowego   160
55.3. Kąt interakcji   160
55.4. Atrakcyjność interakcji (oferty tematu i przebiegu negocjacji)   161
55.5. Przegęszczenie a oczekiwania przestrzenne  161

56. Charakterystyka miejsca interakcji   162

56.1. Okoliczności wpływające na intensywność i jakość percepcji zmysłowej: oświetlenie, hałas, bariery, zasłony, elektroniczne nośniki bodźców   162
56.2. Wielkość miejsca a przegęszczenie   163
56.3. Jakość emocjonalna i estetyka miejsca   163
56.4. Jakość aksjologiczna miejsca   164
56.5. Symbolika dominacji (władzy, zwierzchności, siły) w aranżacji przestrzeni   164
56.6. Posiadanie miejsca   164
56.7. Symbolika wnętrza   165

57. Zastępowanie i substytuty (zamienniki) dystansu. Propozycja własna   165

57.1. Niesemiotyczne substytuty dystansu – dystans wirtualny   166
57.1.1. Substytuty zmysłowe   167
57.1.2. Elektroniczne substytuty dystansu. Paraproksemika   167
57.1.3. Substytuty motoryczne   169
57.2. Substytuty semiotyczne – dystans znaczeniowy (symboliczny)   169
57.3. Aspekty zastępowania dystansu   170

58. Niektóre substytuty dystansu w języku ciała. Propozycja własna   170

58.1. Oznaki kontaktu zmysłowego   170
58.2. Znaki wyrażające kierunek uwagi   171
58.3. Symbolika wnętrza. Gesty otwarcia i zamknięcia  171
58.4. Akustyczne substytuty dystansu. Głos   172
58.5. Proksemiczne skróty zachowań  172

59. Indywidualne i sytuacyjne interpretatory dystansu. Potrzeba metateorii   173

ROZDZIAŁ XI. DLACZEGO TO DZIAŁA? METATEORIA PROKSEMIKI	175

60. Ontologia w rozumowaniach strategicznych   175

60.1. Konkret a metateoria   175
60.2. Metateoria a skuteczność  176
60.3. Metateoria a „przypadek”. Dynamizm metateorii   177

61. Instynkt terytorialny, terytorializm, terytorialność   177

62. Sposób funkcjonowania zmysłów i budowa ludzkiego ciała   181

63. Wpływ kultury i uniwersalia proksemiczne   181

64. Intencjonalność przestrzenna   182

64.1. Intencjonalność aktów   183
64.2. Ustal enia terminologiczne   185
64.2.1. Intencjonalność aktów poznania   186
64.2.2. Intencjonalność percepcji zmysłowej   186
64.2.3. Intencjonalność emocji   186
64.2.4. Intencjonalność woli   187
64.2.5. Intencjonalność semiotyczna. Intencja komunikowania   188
64.3. Aksjomat 1. Przestrzenna intencjonalność zmysłów. Percepcja zmysłowa wymaga określonego dystansu   188
64.3.1. Siła eksplikacyjna aksjomatu 1   189
64.3.2. Siła aplikacyjna aksjomatu 1   189
64.4. Aksjomat 2. Przestrzenna intencjonalność emocji. Emocje wymagają określonego dystansu   189
64.4.1. Bipolarność emocji   190
64.4.2. Werbalne substytuty dystansu. Przestrzenne obrazy emocji w językach werbalnych   192
64.4.3. Oczekiwania przestrzenne a zasada przyjemności   192
64.4.4. Empiryczne i fenomenologiczne oparcie aksjomatu 2   193
64.4.5. Siła eksplikacyjna aksjomatu 2   193
64.4.6. Siła aplikacyjna aksjomatu 2   193
64.4.7. Ograniczenia aksjoma tu 2   194
64.5. Aksjomat 3. Przestrzenna intencjonalność semiotyczna. Niektóre semiotyczne funkcje znaków wymaga ją określonego dystansu  195
64.5.1. Semiotyczne tło oczekiwań przestrzennych   196
64.5.2. Eksplikacyjna i aplikacyjna siła aksjomatu 3   196
64.5.3. Fenomenologiczne i empiryczne oparcie aksjomatu 3   196
64.6. Aksjomat 4. Oczekiwania przestrzenne intencji wol itywnych. Realizacja niektórych celów wymaga określonego dystansu   197
64.7. Aksjomat 5. Oczekiwania przestrzenne nie są redukowalne do determinantów dystansu   198
64.8. HOP a instrumentalna racjonalność działania   199
64.9. Dynamiczny charakter zaprop onowanego modelu   199

ROZDZIAŁ XII. NIEKTÓRE PERSPEKTYWY BADAWCZE	202

65. Perspektywy badania oczekiwań przestrzennych   202

65.1. Fenomen ologia intencjonalności przestrzennej  202
65.2. Perspektywa badań empirycznych   203
65.3. Perspektywa badań ontologiczno-empirycznych   205

66. Perspektywa proksemicznych badań dotyczących warunku pełności   206

67. Typologia taktyk proksemicznych jako punkt wyjścia do dalszych badań   206

68. Perspektywa badań nad dy namiką oczekiwań przestrzennych   206

69. Perspektywa semiotyczna i problem uniwersaliów przestrzennych   207

70. Perspektywa metodologicznych badań dotyczących warunku pełności w naukach apli kacyjnych   207

71. Perspektywa matematyzacji   207

PODSUMOWANIE   209
BIBLIOGRAFIA  211
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

30,40 zł
38,00 zł

Analiza profilu neuropsychologicznego dzieci w wieku 5-10 lat w wybranych podtypach FASD

Pacjenci z dysfunkcjami ze spektrum poalkoholowych zaburzeń rozwojowych stanowią dla psychologów trudne diagnostycznie wyzwanie ze względu na heterogenność objawów związanych z uszkodzeniami strukturalnymi oraz funkcjonalnymi mózgu...
31,82 zł
37,00 zł

Rezyliencja miast i regionów Europy Środkowej w kontekście hybrydyzacji rozwoju

Rozważania prowadzone w niniejszej monografii koncentrują się na zagadnieniu, w jaki sposób miasta i regiony Europy Środkowej powinny wdrażać płynące ze świata nowe rozwiązania: idee, koncepcje, technologie, aby wzmacniać swoją rezyliencję społe...
14,36 zł
16,70 zł

Antytrynitaryzm w Pierwszej Rzeczypospolitej w kontekście europejskim. Tom X

Tom prezentuje złożone relacje między środowiskiem polskich antytrynitarzy (braci polskich zwanych arianami lub socynianami) a przedstawicielami innych wyznań funkcjonujących w XVI i XVII wieku na terytorium Pierwszej Rzeczypospolitej oraz stanowi pr&o...
7,80 zł
10,00 zł

Powiedzieć świat Kognitywna analiza tekstów literackich na przykładach

Spis treści:1. W stronę kognitywnej analizy tekstu1.1. Kognitywizm - sfera pojęciowych napięć1.2. Od kognitywnej analizy tekstu do poetyki kognitywnej (i z powrotem)1.3. propozycje badawcze2. czytanie tekstu - czytanie prz...
19,50 zł
25,00 zł

Dziedzictwo kulturowe w kontekście wyzwań zrównoważonego rozwoju

Książka w swym zakresie tematycznym odnosi się do potencjału i wartości dziedzictwa kulturowego, w tym archeologicznego. Jednocześnie uznaje, że tylko całościowe i zintegrowane podejście może pomóc w uchwyceniu zróżnicowanego wpływu dzied...
51,24 zł
64,05 zł

Wzory żywienia polskich sportowców w kontekście częstości spożycia żywności i preferencji pokarmowych

Sposób żywienia jest jednym z najważniejszych elementów stylu życia, wpływających na stan zdrowia człowieka i warunkujących jego prawidłowe funkcjonowanie.Badania, oceniające prawidłowość zachowań żywieniowych dzieci, młodzieży,os&o...
24,59 zł
27,32 zł

Zarządzanie instytucjami publicznymi i prywatnymi w kontekście niepewności, zagrożeń, kryzysów i ryzyka

Publikacja ta dotyka zasadniczych problemów związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej w sytuacjach kryzysowych, kontekstów podejmowania decyzji w tych sytuacjach, ratownictwa i zabezpieczenia logistycznego, a także wielowymia...
29,98 zł
49,97 zł

Forex 2. Analiza techniczna

Forex – rynek o niesamowitych możliwościach. Tylko dla ludzi o otwartym umyśle. Czy gdybym powiedział Ci, że istnieje od całkiem niedawna rynek, w którym każdy może zaistnieć bez względu na to, jakim kapitałem początkowym dys...
9,46 zł
11,00 zł

Analiza i wspomaganie decyzji w praktyce gospodarczej

Kolejna już publikacja z serii Informatyka w badaniach operacyjnych zawiera siedem opracowań. Skupiono się w nich m.in. na: modelach decyzyjnych w planowaniu procesu przewozowego w transporcie kolejowym; wykorzystaniu pakietu R do rozwiązania problemu ...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!