Towards an integrated conceptual model of metaphorical linguistic expressions in English
Monografia pt.: „Towards an integrated conceptual model of metaphorical linguistic expressions in English" [W kierunku zintegrowanego modelu konceptualnego metaforycznych wyrażeń językowych w języku angielskim] jest odpowiedzią na dające się w ostatniej dekadzie zaobserwować zmiany w obrębie paradygmatu kognitywnego (tzw. second generation cognitive linguistics), które mają na celu opis zjawisk językowych z perspektywy szeroko pojętego ludzkiego doświadczenia (ang. extended embodiment). Ewolucja językoznawstwa kognitywnego w kierunku modelu opartego na uzusie językowym (ang. usage-based model) oznacza redefinicję pojęć i opartych na nich metodologii, których zakotwiczenie w modelach opartych na kompetencji jest obecnie dostrzegane i krytykowane przez badaczy propagujących funkcjonalne językoznawstwo kognitywne. Teoria metafory konceptualnej wydaje się być tą propozycją wczesnego językoznawstwa kognitywnego, która wzbudza obecnie najwięcej zastrzeżeń. Jednocześnie jednak, zjawisko metaforyczności na poziomie myśli i języka stanowi niewątpliwie sztandarowy postulat paradygmatu i wymaga opisu z perspektywy najnowszych, integrujących tendencji w językoznawstwie kognitywnym, co jest nadrzędnym celem rozprawy.
- Kategorie:
- Język wydania: angielski
- ISBN: 978-83-231-2769-7
- Liczba stron: 434
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Acknowledgements / 9 Style conventions / 10 Introduction / 11 PART ONE: ISOLATING AND INTEGRATING MODELS OF GRAMMAR / 19 Chapter One. The isolating approaches / 25 1.1.0. Preliminary remarks / 25 1.1.1. The minimalist cline in semantics: impoverished entry theories / 27 1.1.1.1. Structuralist semantics / 27 1.1.1.2. Generativist semantics / 29 1.1.1.3. Formal semantics / 30 1.1.1.4. The conceptual commitment within the minimum entry theories / 32 1.1.1.4.1. Anna Wierzbicka (1972) and the Natural Semantic Metalanguage / 33 1.1.1.4.2. Ray Jackendoff's (1983) Conceptual Semantics / 37 1.1.1.4.3. Beth Levin's (1993) Lexical Conceptual Structures and the projectionist approach to meaning / 42 1.1.1.4.4. Adele E. Goldberg's (1995) construction grammar and the constructionist approach to meaning / 48 1.1.1.4.4.1. The background / 49 1.1.1.4.4.2. Basic notions / 51 1.1.1.4.4.3. Approaching a construction / 52 1.1.1.4.4.4. Goldberg's definition of a construction / 54 1.1.1.4.4.5. Constructions and coercion effects / 56 1.1.1.4.4.6. Relations between constructions / 57 1.1.1.4.4.7. The two case studies / 59 1.1.1.4.4.8. Conventionality in the constructionist approach / 62 1.1.1.4.4.9. Summary and implications / 65 1.1.2. The maximalist cline in semantics: full entry theories / 68 1.1.2.1. Cognitive semantics / 69 1.1.2.1.1. The background / 69 1.1.2.1.2. Lexical units as categories / 70 1.1.2.1.2.1. Prepositions as cognitive categories / 72 1.1.2.1.2.2. Prepositions and semantic primitives / 77 1.1.2.1.3. Salience within categories / 80 1.1.2.2. Frame Semantics / 82 1.1.3. Summary and outlook / 85 Chapter Two. The integrating approaches / 89 1.2.0. Preliminary remarks / 89 1.2.1. Hans C. Boas' model (2003, 2006, 2008a, 2008b) /89 1.2.2. Vyvyan Evans' (2006, 2007) Theory of Lexical Concepts and Cognitive Models / 100 1.2.3. Collostructional approaches / 108 1.2.4. Cognitive Grammar / 117 1.2.4.1. The basic notions of CG / 118 1.2.4.1.1. Conceptualization / 118 1.2.4.1.2. Cognition and language / 120 1.2.4.1.2.1. Dynamicity / 120 1.2.4.1.2.1.1. The head/modifier asymmetry / 121 1.2.4.1.2.1.2. Profile determinance / 124 1.2.4.1.2.1.3. The trajector/landmark asymmetry / 127 1.2.4.1.2.1.4. Asymmetries in category structure / 132 1.2.4.1.2.1.5. Asymmetry between content and schematic linguistic units / 137 1.2.4.1.2.2. Disengagement / 144 1.2.4.1.2.2.1. Simulation / 145 1.2.4.1.2.2.2. Subjectification / 146 1.2.4.1.2.2.3. Grounding and conceptualizers / 149 Table of contents 7 1.2.4.1.2.2.4. Conceptual integration / 151 1.2.5. Implications and outlook / 153 PART TWO: CONCEPTUAL METAPHOR THEORY AS A CONCEPTUAL MODEL / 157 Chapter Three. Conceptual Metaphor Theory as an isolating model / 161 2.1.0. Preliminary remarks / 161 2.1.1. Conceptual Metaphor Theory and tradition / 163 2.1.1.1. Focus and frame / 164 2.1.1.2. Domains / 166 2.1.1.3. Salience / 169 2.1.2. Dichotomies within CMT / 170 2.1.2.1. The conceptual/linguistic dichotomy / 171 2.1.2.2. The source/target dichotomy / 173 2.1.2.2.1. Problems with the source domain / 174 2.1.2.2.2. Problems with the target domain / 187 2.1.2.2.3. Source and target as distinct concepts / 191 2.1.2.3. The conventional/novel dichotomy / 198 2.1.2.3.1. Conventional mappings / 199 2.1.2.3.2. Conventional linguistic expressions / 209 2.1.2.3.3. Novelty in language and thought / 214 2.1.2.3.4. Metaphorical linguistic expressions / 220 2.1.2.3.5. Metaphors as expert categories / 227 2.1.2.4. The static/dynamic dichotomy / 230 2.1.3. CMT and its metalanguage / 233 2.1.4. Isolated constructs within CMT / 234 2.1.5. Summary and outlook / 235 Chapter Four. Conceptual Metaphor Theory as an integrating model / 238 2.2.0. Preliminary remarks / 238 2.2.1. From monosemy to polysemy / 238 2.2.2. From lexicon to grammar / 249 2.2.3. Metaphorical language and schematicity / 255 2.2.4. Implications and outlook / 262 PART THREE: TOWARDS AN INTEGRATED CONCEPTUAL MODEL OF METAPHORICAL LINGUISTIC EXPRESSIONS / 265 Chapter Five. The basic tenets of the integrated conceptual model / 269 3.1.0. Preliminary remarks / 269 3.1.1. The direct access postulate / 272 3.1.2. The extended embodiment position / 279 3.1.3. The usage-based assumption / 296 3.1.4. Summary and outlook / 321 Chapter Six. Metaphorical linguistic expressions in the integrated model / 323 3.2.0. Preliminary remarks / 323 3.2.1. Basic concepts / 324 3.2.2. The metaphorical/conventional continuum / 337 3.2.2.1. The attributive pattern / 343 3.2.2.2. The partitive construction / 356 3.2.3. Categories in the integrated model / 366 3.2.4. Summary and implications / 373 Conclusion / 383 References / 393 W kierunku zintegrowanego modelu konceptualnego metaforycznych wyrażeń językowych w języku angielskim. Streszczenie / 419 Author Index / 429