Autokontrola decyzji administracyjnej
e-ISBN: 978-83-233-8467-0
Monografia stanowi pierwsze w literaturze polskiej całościowe opracowanie problematyki prawnej konstrukcji procesowych kompetencji organów administracji publicznej do weryfikacji własnych decyzji w związku z ich zaskarżeniem w toku instancji administracyjnych lub zaskarżeniem do sądu administracyjnego.
Podstawowym celem opracowania jest przedstawienie teoretycznej analizy i charakterystyki instytucji autokontroli decyzji administracyjnej (określanej w literaturze także jako samokontrola) oraz dokonanie oceny zasadności istnienia tej instytucji w polskim porządku prawnym i prawidłowości regulacji prawnych autokontroli.
Autorka stara się również ustalić, czy w postępowaniu administracyjnym i sądowo-administracyjnym istnieją podobieństwa instytucji autokontroli do regulacji prawnych w innych procedurach sądowych przewidujących możliwość weryfikacji zaskarżonego orzeczenia przez sąd, który je wydał, oraz do regulacji prawnych instytucji zbliżonych do autokontroli w systemach sąsiadujących z Polską państw Europy Zachodniej i Środkowej.
Monografia została oparta na polskiej i obcojęzycznej literaturze przedmiotu oraz dotyczącym omawianej przez Autorkę problematyki orzecznictwie Najwyższego Trybunału Administracyjnego, Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, wojewódzkich sądów administracyjnych, a także Trybunału Administracyjnego w Wiedniu.
Anna Krawiec jest doktorem nauk prawnych, pracownikiem naukowym w Katedrze Postępowania Administracyjnego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz członkiem etatowym Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie. Zainteresowania naukowe Autorki koncentrują się na postępowaniu administracyjnym, podatkowym oraz sądowo-administracyjnym.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-233-3291-6
- ISBN druku: 978-83-233-3291-6
- Liczba stron: 172
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz ważniejszych skrótów 7 Wstęp 11 Rozdział I. ZAGADNIENIA WPROWADZAJĄCE 13 1. Pojęcie decyzji administracyjnej 13 2. Istota i cel autokontroli 16 3. Instytucja autokontroli a zasada związania własną decyzją 18 4. Autokontrola decyzji a autokontrola orzeczeń sądowych 20 Rozdział II. RYS HISTORYCZNY AUTOKONTROLI W POLSKIM POSTĘPOWANIU ADMINISTRACYJNYM 23 1. Pierwsza polska kodyfikacja postępowania administracyjnego 23 2. Kodeks postępowania administracyjnego 27 3. Podsumowanie 29 Rozdział III. AUTOKONTROLA W POSTĘPOWANIU ADMINISTRACYJNYM OGÓLNYM 31 1. Autokontrola a administracyjny tok instancji 31 2. Autokontrola decyzji – obowiązek czy uprawnienie? 34 3. Przesłanki autokontroli 37 3.1. Uwagi ogólne 37 3.2. Przesłanka formalna 37 3.2.1. Wniesienie odwołania 37 3.2.2. „Wszystkie strony” w rozumieniu art. 132 k.p.a. 39 3.2.3. Wyrażenie zgody przez pozostałe strony 45 3.3. Przesłanka materialna 47 4. Aspekt temporalny autokontroli 52 5. Problem dopuszczalności postępowania wyjaśniającego w ramach autokontroli 54 6. Decyzja autokontrolna 56 7. Zaskarżalność decyzji autokontrolnej 59 Rozdział IV. INSTYTUCJA AUTOKONTROLI DECYZJI W POSTĘPOWANIACH WYŁĄCZONYCH I ODRĘBNYCH 65 1. Postępowanie podatkowe 65 2. Postępowanie w sprawach z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów 68 3. Postępowanie w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych 73 4. Podsumowanie 76 Rozdział V. AUTOKONTROLA DECYZJI W USTAWODAWSTWACH WYBRANYCH PAŃSTW EUROPEJSKICH 79 1. Austria 79 1.1. Odwołanie 79 1.2. Berufungsvorentscheidung – wstępna decyzja odwoławcza 82 1.3. Vorlageantrag – wniosek o przedłożenie odwołania organowi odwoławczemu 84 1.4. Podsumowanie 86 2. Republika Federalna Niemiec 87 2.1. Sprzeciw 87 2.2. Postępowanie autokontrolne 88 2.3. Rozstrzygnięcie autokontrolne 89 2.4. Zaskarżalność rozstrzygnięcia autokontrolnego 90 2.5. Podsumowanie 91 3. Słowacja 92 3.1. Odwołanie 92 3.2. Autoremedura 94 3.3. Podsumowanie 95 4. Republika Czeska 96 4.1. Odwołanie 96 4.2. Autoremedura 98 4.3. Podsumowanie 99 5. Wnioski 100 Rozdział VI. RYS HISTORYCZNY AUTOKONTROLI W POSTĘPOWANIU SĄDOWOADMINISTRACYJNYM 101 1. Regulacja prawna z okresu międzywojennego 101 2. Reaktywacja sądownictwa administracyjnego 104 3. Ustawa o Naczelnym Sądzie Administracyjnym z 1995 r. 111 4. Podsumowanie 114 Rozdział VII. AUTOKONTROLA DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ W POSTĘPOWANIU SĄDOWOADMINISTRACYJNYM 117 1. Przedmiot postępowania sądowoadministracyjnego 117 2. Charakter prawny autokontroli 119 3. Autokontrola – obowiązek czy uprawnienie? 121 4. Przesłanki autokontroli 122 4.1. Skuteczne zaskarżenie decyzji 122 4.2. Podstawy uwzględnienia skargi w całości 127 5. Rozstrzygnięcie autokontrolne 132 6. Aspekt temporalny autokontroli 140 7. Problem dopuszczalności postępowania wyjaśniającego w ramach autokontroli 142 8. Charakter decyzji autokontrolnej 144 9. Kontrola decyzji autokontrolnej przez sąd administracyjny 145 10. Wpływ rozstrzygnięcia autokontrolnego na bieg postępowania sądowoadministracyjnego 147 10.1. Obowiązek przekazania akt sprawy 147 10.2. Umorzenie postępowania sądowoadministracyjnego 149 11. Autokontrola a postępowanie mediacyjne 151 Zakończenie 155 Bibliografia 159 Wykaz orzeczeń 167