Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
MENU
dostawa 0 zł

Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Warszawa, 2009

  • Autor: Bolesław Niemierko

  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Formaty:
    mobi
    ePub
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Cena katalogowa: 59,00 zł (- 30 %)
Najniższa cena z 30 dni: 35,40 zł
Cena produktu

Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.

Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni.

41,30
Cena zawiera podatek VAT.
Dodaj do schowka
Wysyłka: online

Nowy portal dla psychologów »


Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki

Pierwszy podręcznik z zakresu teorii diagnozy edukacyjnej!
Książka prezentuje:

koncepcję diagnostyki jako nauki o rozpoznawaniu warunków, przebiegu i wynikach uczenia się;
główne pojęcia dyscypliny;
analizę i ocenę narzędzi diagnozy;
metody diagnostyczne oraz wyniki diagnozy osiągnięć ucznia i placówki edukacyjnej oraz poziomu edukacyjnego kraju;
ewaluację w edukacji jako pochodną diagnozy;
ćwiczenia ułatwiające wdrożenie stosowania pojęć i zaleceń.

Podręcznik jest przeznaczony dla:

studentów kierunków pedagogicznych i nauczycielskich;
pedagogów i nauczycieli pracujących w instytucjach edukacyjnych;
dyrektorów szkół, doradców metodycznych, pracowników komisji egzaminacyjnych i nadzoru pedagogicznego.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Przedmowa	11
CZĘŚĆ I. Metody diagnostyczne	15
	ROZDZIAŁ 1. Diagnostyka edukacyjna jako dziedzina pedagogiki	15
		1.1. Uczenie się	15
			1.1.1. Cztery modele uczenia się	16
			1.1.2. Psychologiczna charakterystyka modeli uczenia się	19
			1.1.3. Historyczna zmienność modeli uczenia się	20
		1.2. Nauczanie, wychowanie i kształcenie	22
			1.2.1. Odmiany działania edukacyjnego	22
			1.2.2. Trzy systemy kształcenia	25
		1.3. Paradygmaty diagnostyki edukacyjnej	28
			1.3.1. Uczenie się jako przedmiot diagnostyki	28
			1.3.2. Pojęcie diagnozy i diagnostyki edukacyjnej	30
			1.3.3. Cztery paradygmaty diagnostyki	31
		1.4. Diagnostyka rozwojowa uczenia się	36
			1.4.1. Krytyka diagnostyki edukacyjnej	37
			1.4.2. Psycholog i pedagog jako diagności	38
			1.4.3. Etyczne problemy diagnostyki	41
			1.4.4. Normy etyczne diagnostyki	42
			1.4.5. Kodeksy etyczne	44
			1.4.6. Postępy edukacyjnej diagnostyki rozwojowej w Polsce	46
		Najważniejsze pojęcia	46
		Ćwiczenia	48
		Zalecenia	50
	ROZDZIAŁ 2. Pomiar pedagogiczny jako podstawa diagnostyki edukacyjnej	52
		2.1. Skale pomiarowe	52
			2.1.1. Skala nominalna	52
			2.1.2. Skala porządkowa	54
			2.1.3. Skala porządkowa znajomości języka obcego	54
			2.1.4. Skala przedziałowa	56
			2.1.5. Skala stosunkowa	59
		2.2. Pomiar sprawdzający i różnicujący	60
			2.2.1. Wyznaczanie normy ilościowej w pomiarze sprawdzającym	61
		2.3. Narzędzia pomiaru pedagogicznego	63
			2.3.1. Arkusz obserwacji	64
			2.3.2. Skala postaw	65
			2.3.3. Test socjometryczny	67
			2.3.4. Kwestionariusz wywiadu i szczególna rola ankietera	68
			2.3.5. Kwestionariusz ankiety	70
			2.3.6. Skala opisowa	71
			2.3.7. Test osiągnięć	72
		2.4. Etapy przygotowań do pomiaru pedagogicznego	74
		Najważniejsze pojęcia	76
		Ćwiczenia	77
		Zalecenia	79
	ROZDZIAŁ 3. Planowanie narzędzi diagnozy edukacyjnej	80
		3.1. Operacjonalizacja celów kształcenia	80
		3.2. Taksonomie celów kształcenia	81
			3.2.1. Taksonomia dziedziny emocjonalno-motywacyjnej	82
			3.2.2. Taksonomia dziedziny światopoglądowej	83
			3.2.3. Taksonomia dziedziny praktycznej	84
			3.2.4. Taksonomia dziedziny poznawczej	85
		3.3. Holizm i atomizm w planowaniu narzędzi pomiaru	86
			3.3.1. Plan opisowy	86
			3.3.2. Plan tabelaryczny	89
			3.3.3. Plan inwentarza modeli uczenia się	90
			3.3.4. Plan inwentarza atrybucji egzaminu szkolnego	91
			3.3.5. Plan graficzny	92
			3.3.6. Plan graficzny narzędzia pomiaru jako model badawczy	93
		Najważniejsze pojęcia	93
		Ćwiczenia	94
		Zalecenia	96
	ROZDZIAŁ 4. Konstrukcja i analiza elementów narzędzi diagnozy	97
		4.1. Zasady konstrukcji elementów narzędzi diagnozy	97
			4.1.1. Treść elementu	97
			4.1.2. Forma elementu	100
			4.1.3. Inwentarz modeli uczenia się	102
			4.1.4. Inwentarz atrybucji egzaminu szkolnego	104
		4.2. Analiza elementów	107
			4.2.1. Czas pracy	108
			4.2.2. Opuszczenia	108
			4.2.3. Aprobata i łatwość	108
			4.2.4. Przykład zastosowania wskaźnika aprobaty	109
			4.2.5. Profil zadania testu sprawdzającego	110
			4.2.6. Moc różnicująca	112
			4.2.7. Moc różnicująca pozycji skalowych i zadań testowych	112
			4.2.8. Planowanie testu a łatwość i moc różnicująca zadań	115
			4.2.9. Komputerowe programy analizy elementów	116
		4.3. Banki elementów	118
			4.3.1. Teoria wyniku zadania	119
		Najważniejsze pojęcia	124
		Ćwiczenia	125
		Zalecenia	127
	ROZDZIAŁ 5. Analiza i ocena narzędzia diagnozy	129
		5.1. Hierarchia niezbędnych właściwości pomiaru pedagogicznego	129
		5.2. Bezstronność sytuacji diagnostycznej	130
			5.2.1. Oszustwo w diagnostyce	132
		5.3. Dokładność punktowania elementów narzędzia	134
			5.3.1. Przykłady schematów punktowania	136
		5.4. Rzetelność diagnozy	138
			5.4.1. Metody szacowania rzetelności	141
			5.4.2. Współczynnik rzetelności	142
			5.4.3. Interpretacja błędu losowego pomiaru	143
		5.5. Trafność diagnozy	145
			5.5.1. Dyskurs trafności diagnozy modeli uczenia się gimnazjalistów	149
		5.6. Obiektywizm diagnozy	153
			5.6.1. Perspektywy pomiaru sprawdzającego	154
		Najważniejsze pojęcia	156
		Ćwiczenia	157
		Zalecenia	160
	ROZDZIAŁ 6. Metody diagnostyczne na użytek nauczyciela	162
		6.1. Odrębność metodologiczna nieformalnej diagnostyki edukacyjnej	162
			6.1.1. Właściwości pomiarowe nieformalnych metod diagnostycznych	165
		6.2. Obserwacja	168
			6.2.1. Janusz Korczak jako obserwator	169
		6.3. Nauczycielski pomiar dydaktyczny	170
			6.3.1. System ocen wypracowania szkolnego	171
			6.3.2. Improwizowane sprawdzanie osiągnięć matematycznych	172
		6.4. Analiza dokumentów	172
			6.4.1. Synektyka jako tworzenie dokumentów osobistych	174
		6.5. Rozmowa diagnostyczna	175
			6.5.1. „Wychowanie bez porażek” jako metoda rozmowy	176
		6.6. Ankieta	177
		6.7. Eksperyment	179
			6.7.1. Korczakowski eksperyment naturalny	181
		Najważniejsze pojęcia	183
		Ćwiczenia	184
		Zalecenia	186
CZĘŚĆ II. Wyniki diagnozy	191
	ROZDZIAŁ 7. Diagnoza osiągnięć w dziedzinie emocjonalnej	191
		7.1. Pozycja społeczno-ekonomiczna rodziny ucznia	191
			7.1.1. Aspiracje edukacyjne gimnazjalistów	193
		7.2. Styl wychowania w rodzinie	195
			7.2.1. Błąd wychowawczy	195
		7.3. Osobowość, lęk, samoocena i podmiotowość ucznia	197
			7.3.1. Wyuczona bezradność w szkole	198
		7.4. Motywacja do uczenia się	200
			7.4.1. Trudność utrzymania motywacji do uczenia się	201
			7.4.2. Sylwetka najlepszego ucznia	202
		7.5. Uspołecznienie i rozwój moralny	204
			7.5.1. Edukacja domowa	205
		7.6. Wspólnota dydaktyczna i pozycja ucznia w zespole	206
			7.6.1. Twórczość a przystosowanie społeczne w klasie szkolnej	207
		Najważniejsze pojęcia	209
		Ćwiczenia	210
		Zalecenia	213
	ROZDZIAŁ 8. Diagnoza osiągnięć w dziedzinie poznawczej	214
		8.1. Schematy, style i strategie poznawcze	214
			8.1.1. Efekt wachlarzowy wyników uczenia się	216
		8.2. Wymagania dydaktyczne	218
			8.2.1. Dwa układy wymagań dydaktycznych	219
		8.3. Sprawdzanie osiągnięć poznawczych	220
			8.3.1. Kompetencje pomiarowe nauczycieli	221
		8.4. Dwa rodzaje oceniania szkolnego	222
			8.4.1. Pułapka pomiaru sprawdzającego	223
			8.4.2. Poglądy nauczycieli na ocenianie osiągnięć uczniów	225
			8.4.3. Dylematy sprawiedliwego oceniania	227
		8.5. Skala stopni szkolnych	228
			8.5.1. Siedem niegodziwych postaw wobec oceniania szkolnego	230
		8.6. Komunikowanie oceny osiągnięć poznawczych	231
			8.6.1. Komentowanie wyników pomiaru dydaktycznego	231
		Najważniejsze pojęcia	232
		Ćwiczenia	234
		Zalecenia	235
	ROZDZIAŁ 9. Egzaminy zewnętrzne	237
		9.1. Rodzaje egzaminów	237
			9.1.1. Złudzenia co do trafności egzaminów	239
		9.2. Standardy egzaminu doniosłego	241
			9.2.1. Powinności egzaminatora	243
		9.3. Efekt egzaminatora	244
			9.3.1. Statystyczne oszacowania efektu egzaminatora	245
			9.3.2. Moderowanie oceniania	246
		9.4. Wyniki egzaminu zewnętrznego	248
			9.4.1. Płeć ucznia a wyniki egzaminów	251
		9.5. Edukacyjna wartość dodana	252
			9.5.1. Wartość dodana względna	253
			9.5.2. Wartość dodana bezwzględna	254
			9.5.3. Zależność edukacyjnej wartości dodanej od szkoły	257
		9.6. Perspektywy egzaminów zewnętrznych	259
			9.6.1. Postawy uczniów wobec egzaminów	261
			9.6.2. Egzamin zewnętrzny a godność nauczyciela	262
			9.6.3. Kształcenie według wymagań	264
		Najważniejsze pojęcia	265
		Ćwiczenia	266
		Zalecenia	269
	ROZDZIAŁ 10. Diagnoza osiągnięć placówki edukacyjnej	270
		10.1. Rozwój osiągnięć ucznia i jego wspomaganie	270
		10.2. Wpływ szkoły na osiągnięcia uczniów	271
			10.2.1. Instytucjonalizacja edukacji i jej przezwyciężanie	272
			10.2.2. „Mierzenie jakości pracy szkoły”	273
			10.2.3. Czynnik szkoły w badaniach osiągnięć uczniów	273
			10.2.4. „Tabele ligowe szkół” jako szkodliwe uproszczenie	274
			10.2.5. Edukacyjna wartość dodana w strefach osiągnięć uczniów	276
			10.2.6. Stałość i trafność wartości dodanej	278
		10.3. Kierowanie placówką edukacyjną	280
			10.3.1. Style kierowania placówką	281
			10.3.2. Różnice rozwojowe między uczniami w szkole	281
			10.3.3. W poszukiwaniu przyczyn sukcesu szkoły	283
		10.4. Szkoła jako instytucja samoucząca się	286
			10.4.1. Profil samooceny szkoły	287
		Najważniejsze pojęcia	288
		Ćwiczenia	289
		Zalecenia	291
	ROZDZIAŁ 11. Diagnoza osiągnięć edukacyjnych kraju	293
		11.1. Diagnostyka edukacyjna w skali międzynarodowej	293
			11.1.1. Bariery kulturowe porównywania edukacji	294
		11.2. Diagnostyka rozwojowa systemów edukacyjnych	296
			11.2.1. Metodologiczne problemy wielkich badań pedagogicznych	297
		11.3. Międzynarodowe badania pedagogiczne	302
			11.3.1. Pionierskie badania IEA	303
			11.3.2. Drugie Studium Przedmiotów Przyrodniczych IEA na świecie i w Polsce	305
			11.3.3. Nowe badania IEA nad przedmiotami ścisłymi i czytaniem	309
			11.3.4. Badania Organizacji Współpracy Ekonomicznej i Rozwoju	310
		11.4. Znaczenie porównań międzynarodowych dla rozwoju systemów edukacyjnych	312
		Najważniejsze pojęcia	314
		Ćwiczenia	314
		Zalecenia	316
	ROZDZIAŁ 12. Ewaluacja w edukacji jako pochodna diagnozy	317
		12.1. Pojęcie i pole działania ewaluacji	317
			12.1.1. Rodzaje informacji zbieranej w toku ewaluacji	319
			12.1.2. Struktury formalne ewaluacji	320
		12.2. Modele ewaluacji	321
			12.2.1. Ewaluacja edukacyjna w Polsce	323
			12.2.2. Pseudoewaluacja	323
		12.3. Ewaluator edukacyjny	325
			12.3.1. Krytyczny przyjaciel szkoły	326
		Najważniejsze pojęcia	326
		Ćwiczenia	327
		Zalecenia	329
Bibliografia	330
Indeks nazwisk	347
Indeks rzeczowy	353
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(epub)
Brak informacji
(mobi)
Brak informacji

Inni Klienci oglądali również

37,00 zł

Język wietnamski Podręcznik część II

Podręcznik dla średniozaawansowanych. Zawiera wiadomości dotyczące składni i języka wietnamskiego i wprowadza - za pośrednictwem tekstów - elementy historii, literatury i kultury wietnamskiej.
39,00 zł

Podręcznik tworzenia stron internetowych na Facebooku

Oficjalny podręcznik używania kreatora stron społecznościowych na Facebooku Zakładka Polishwords 7.0.Podręcznik ten przeprowadzi Cię przez proces zakładania strony społecznościowej, dodawania i komponowania zakładek oraz mierzenia efekt&oac...
3,00 zł

Procesy edukacyjne w dobie globalizacji, społeczeństwa informacyjnego i zmian na rynku pracy - Noty o autorach

Wielu dyskusjom o współczesnej i przyszłej edukacji towarzyszą liczne sprzeczności. Jest to dowodem, że na drodze poszukiwań i działań sprawczych człowieka ujawniają się nowe sytuacje i możliwości, ale również utrudnienia natury moralnej ...

Kiedyś wrócisz tu... Część 1 + CD Podręcznik do nauki języka polskiego dla średnio zaawansowanych

Kiedyś wrócisz tu... (cz. I) jest podręcznikiem do nauki języka polskiego dla średnio zaawansowanych obcokrajowców. Jest to poprawiona i uzupełniona wersja podzielonego na dwie części podręcznika Kiedyś wrócisz tu... (wyd. I, 1997)...

Podręcznik pracy głosem

Jak mówić pięknie? Co zrobić. by wypowiadane słowa dobrze brzmiały, wywoływały szacunek i podziw? Jak przyciągnąć uwagę brzmieniem głosu? Jak mówić. by głos służył przez wiele lat? Na wszystkie te pytania czytelnik znajdzie odpowiedź w po...

Wybrane obszary edukacyjnej, zawodowej i społecznej aktywności człowieka - 16. Danuta Krzywoń, Wojciech Surma: YouTube w życiu młodych ludzi

W modyfikującej się kulturowo i cywilizacyjnie Europie przekształca się nie tylko styl życia zamieszkujących ją pojedynczych ludzi, ale także całych społeczeństw.Dostrzegalne jest to w podejmowanych inicjatywach i działaniach indywidualnych oraz ...
5,00 zł

Pomiary przy pomocy bezzałogowych statków powietrznych - DIAGNOSTYKA WIZYJNA PRZEWODÓW LINII WYSOKIEGO NAPIĘCIA

Fragment „Słowo wstępne”: Nieustannie przyspieszający postęp technologiczny sprawia, że sięgamy coraz wyżej, dalej, głębiej i poszukujemy rozwiązań problemów, które nastręczają trudności w codziennym życiu. Dzięki tym poszukiw...

Klinika akademickiej pedagogiki

„Dla cnoty nie ma żadnego większego teatru nad sumienie” – mówił Marcus Tullius Cicero (106–43 p.n.e.), filozof oraz polityk rzymski. I miał rację. Niniejsza publikacja powstała na podstawie mojego blogu, w którym ...

Edukacja Jutra. Od uniwersytetu do starości. Aspekty edukacji osób dorosłych - Ewa Kraus: Osobowość nauczycieli akademickich wobec wyzwań cywilizacyjnych

Problematyka edukacji osób dorosłych znajduje swoje odzwierciedlenie w wielu opracowaniach naukowych i metodycznych. Niniejsza książka jest kolejną pozycją wydawniczą o dorosłym człowieku funkcjonującym w warunkach społeczeństwa wiedzy, przed kt...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!