Dydaktyka specjalna
Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych to publikacja porządkująca zagadnienia dydaktyczne odnoszące się do różnych grup uczniów, którzy wymagają specjalnej realizacji ich potrzeb edukacyjnych – różnicowania, dostosowywania i harmonizowania. Ze względu na przyjęte kryteria w systematyce dydaktyki specjalnej, uczniowie ci zostali sklasyfikowani w trzech grupach dydaktyk specjalistycznych: zdefiniowane, niezdefiniowane, niedookreślone.
W ramach dydaktyk specjalistycznych zdefiniowanych analizowana jest sytuacja uczniów z:
- niepełnosprawnością intelektualną (dydaktyka kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną),
- niepełnosprawnością wzrokową (tyflodydaktyka),
- niepełnosprawnością słuchową (surdodydaktyka),
- niepełnosprawnością ruchową (dydaktyka terapeutyczno-lecznicza),
- z niedostosowaniem społecznym lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym (dydaktyka resocjalizacyjna),
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (dydaktyka korekcyjna).
Wśród dydaktyk specjalistycznych niezdefiniowanych zostały podjęte zagadnienia dydaktyczne ukierunkowane na uczniów:
- szczególnie uzdolnionych,
- ze spektrum autyzmu,
- nadpobudliwością psychoruchową i zaburzeniami koncentracji uwagi,
- z zaburzeniami mowy,
- ujawniających problemy edukacyjne uwarunkowane środowiskowo.
W części poświęconej dydaktykom specjalistycznym niedookreślonym omówiono sytuację uczniów głuchoniewidomych i z wieloraką, złożoną niepełnosprawnością oraz uczniów z rzadkimi zaburzeniami genetycznymi.
Wykładnią dla analiz i prezentacji podjętych w projektowaniu dydaktyk specjalistycznych, które zostały zaprezentowane w tej książce, jest konwencja przyjęta w publikacji Dydaktyka specjalna – od wzorca do interpretacji.
Publikację należy uznać za ciekawą, wnoszącą wiele w zakresie treści i podejść. Ma wiele elementów nowatorskich, które pozwolą na pełniejsze i bardziej precyzyjne rozumienie problemów pedagogiki specjalnej. To pozycja, która powinna się spotkać z zainteresowaniem nie tylko środowiska pedagogicznego, lecz także psychologów, socjologów, logopedów oraz przedstawicieli nauk medycznych.
prof. dr hab. Jacek J. Błeszyński,
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Książka z pewnością będzie interesująca zarówno dla nauczycieli akademickich zajmujących się dydaktyką i badaniami naukowymi, jak i dla nauczycieli pracujących bezpośrednio z uczniami, których potrzeby edukacyjne wymagają od nich specjalnego przygotowania. Z pewnością trafi do kanonu lektur obowiązkowych przeznaczonych dla studentów studiów pedagogicznych, ponieważ powinni oni poznać specyfikę kształcenia specjalnego. Będzie stanowić również konieczne źródło wiedzy dla studentów kierunku pedagogika specjalna.
dr hab. Jadwiga Kuczyńska-Kwapisz,
UKSW