Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych
Oddajemy do rąk Czytelników podręczniki akademickie z zakresu dydaktyki specjalnej.
Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych to zbiór analiz i przegląd dydaktyk specjalistycznych, będąca praktycznym rozwinięciem definicji i systematyk zawartych w publikacji Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji.
Te dwie publikacje stanowią jedyne na rynku kompletne źródło wiedzy na temat dydaktyki specjalnej. Poszczególne rozdziały książki Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji Autorka ukierunkowała na dookreślanie znaczeń (definicje, klasyfikacje) oraz budowanie systematyki dydaktyki specjalnej i opracowanie założeń do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Daje to podstawy wyjaśniania rzeczywistości edukacyjnej także przez rozważanie inspirujących badawczo obszarów dydaktyki specjalnej, wyłanianie i nazywanie jej kanonów, formułowanie prawidłowości dydaktycznych oraz rozpoznawanie swoistości dydaktyki specjalnej. Przyjęte w tej publikacji definicje i systematyka dydaktyki specjalnej stały się pewnego rodzaju wykładnią dla analiz i przeglądu dydaktyk specjalistycznych, które zostały zaprezentowane w publikacji pt. Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych.
Joanna Głodkowska - profesor zwyczajny nauk społecznych, dyrektor Instytutu Pedagogiki Specjalnej w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, redaktor naczelna czasopisma naukowego Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo, inicjatorka pierwszego w Polsce kierunku kształcenia „Interdyscyplinarne studia nad niepełnosprawnością”. W działalności naukowej podejmuje analizy koncepcyjne i badawcze związane z pedagogiką specjalną, dydaktyką specjalną, diagnostyką psychopedagogiczną. Autorka licznych książek i artykułów, redaktor naukowy publikacji zbiorowych podejmujących problematykę wielokontekstowego odczytywania fenomenu niepełnosprawności w perspektywie dobrostanu, podmiotowości, optymalnego funkcjonowania i wsparcia.
- Kategorie:
- Redakcja: Joanna Głodkowska
- ISBN: 978-83-01-19447-5
- ISBN druku: 978-83-01-19429-1
- Liczba stron: 416
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WPROWADZENIE W kierunku dookreślania znaczeń i budowania systematyki dydaktyki specjalnej Joanna Głodkowska 9 CZĘŚĆ I DYDAKTYKA SPECJALNA – ŹRÓDŁA HISTORYCZNE, PERSPEKTYWA BADAWCZA, PROJEKTOWANIE DYDAKTYK SPECJALISTYCZNYCH 15 Uczniowie z niepełnosprawnością wzroku, z niepełnosprawnością słuchu, z niepełnosprawnością intelektualną, z niedostosowaniem społecznym – uwagi historyczne Wojciech Gasik 17 Dydaktyka specjalna – teoretyczne i empiryczne podstawy kształcenia uczniów wymagających specjalnej realizacji ich potrzeb edukacyjnych Marta Pągowska 30 Dydaktyka specjalna – system znaczeń i relacji w projektowaniu dydaktyk specjalistycznych Joanna Głodkowska 61 CZĘŚĆ II DYDAKTYKI SPECJALISTYCZNE ZDEFINIOWANE 75 Dydaktyka kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną Barbara Marcinkowska 77 Tyflodydaktyka – kształcenie uczniów z niepełnosprawnością wzroku Kornelia Czerwińska 96 Surdodydaktyka – kształcenie uczniów z niepełnosprawnością słuchu Katarzyna Wereszka 111 Dydaktyka terapeutyczno-lecznicza – kształcenie uczniów z chorobą przewlekłą Iwona Konieczna 140 Dydaktyka resocjalizacyjna – kształcenie uczniów z niedostosowaniem społecznym Joanna Moleda 156 Dydaktyka korekcyjna – kształcenie uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się Danuta Al-Khamisy 172 CZĘŚĆ III DYDAKTYKI SPECJALISTYCZNE NIEZDEFINIOWANE 193 Dydaktyka specjalistyczna ukierunkowana na szczególne uzdolnienia – dydaktyka uczniów zdolnych, uzdolnionych i utalentowanych Małgorzata Jabłonowska 195 Dydaktyka specjalistyczna ukierunkowana na uwarunkowania kulturowe – dydaktyka edukacji międzykulturowej Urszula Markowska-Manista, Aleksandra Niedźwiedzka-Wardak 210 Dydaktyka specjalistyczna ukierunkowana na spektrum autyzmu Marta Pągowska 239 Dydaktyka specjalistyczna ukierunkowana na mózgowe porażenie dziecięce Katarzyna Cichocka-Segiet 271 Dydaktyka specjalistyczna ukierunkowana na nadpobudliwość psychoruchową z zaburzeniami koncentracji uwagi Urszula Gosk, Kamil Kuracki 287 Dydaktyka specjalistyczna ukierunkowana na zaburzenia mowy Justyna Maria Gasik 306 CZĘŚĆ IV DYDAKTYKI SPECJALISTYCZNE NIEDOOKREŚLONE 321 Kształcenie uczniów głuchoniewidomych Małgorzata Książek, Elżbieta Paradowska 323 Kształcenie uczniów z wieloraką, złożoną niepełnosprawnością – poszukiwanie możliwości wszechstronnego rozwoju Grażyna Walczak 347 Niektóre rzadkie zespoły genetyczne i wady wrodzone – nowe rozpoznania wyzwaniem dla kształcenia Diana Aksamit 361 WYBRANE ASPEKTY PRAWNE Dokumenty międzynarodowe i polskie akty prawne w sprawie kształcenia uczniów wymagających specjalnej realizacji ich potrzeb edukacyjnych Katarzyna Smolińska 380 ZAMIAST ZAKOŃCZENIA Niektóre koncepcje pogłębiające przegląd „jedności w zróżnicowaniu” ze względu na uczestników procesu kształcenia Joanna Głodkowska 393 O AUTORACH 407