MENU

Edytorstwo. Jak wydawać współczesne teksty literackie

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Warszawa, 2011

  • Autor: Łukasz Garbal

  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Formaty:
    mobi
    ePub
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena katalogowa: 74,00 zł
Najniższa cena z 30 dni: 37,00 zł
Cena produktu

Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.

Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.

Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.

44,40
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Edytorstwo. Jak wydawać współczesne teksty literackie

Pierwsze podręczne kompendium redaktora i wydawcy współczesnej literatury pięknej.


Autor zestawiając różne modele wydań utworów polskich autorów tworzących w XX wieku (m.in. Gombrowicza, Miłosza, Herberta) prezentuje narzędzia pracy redaktora (przypisy, indeksy, bibliografie i inne). Szczegółowo omawia problemy związane z edycją poezji, prozy, publicystyki, a także korespondencji i takich publikacji jak wywiady, wspomnienia czy dzienniki. Nie oferuje szablonowych odpowiedzi – pokazując różne drogi postępowania edytora, stara się skłonić czytelnika do refleksji i sprowokować także dyskusję nad utartymi metodami postępowania.


Kompendium zbudowane jest na zasadzie autonomicznych rozdziałów, które można czytać niezależnie od siebie – rozbudowany indeks pojęć oraz nazwisk umożliwia szybkie odnalezienie potrzebnych informacji.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie	11
Rozdział I. Edytorstwo a redagowanie tekstów. Kim jest edytor?	15
	Rozróżnienia wstępne	15
	Rola edytora	20
	O wadze sztuki edytorskiej na przykładzie Potęgi smaku Zbigniewa Herberta	22
Rozdział II. Porządek pracy wydawniczej: od ustalenia podstawy wydania do druku	27
	Ważniejsze aspekty prawa autorskiego obowiązującego w Polsce	27
	Ślady dzieł – ustalanie podstawy wydania	29
	Opracowanie tekstu	31
	Redakcja, adiustacja, korekta	36
	Redaktor w roli edytora	38
Rozdział III. Typy wydań i narzędzia pracy: przypisy, indeksy, bibliografie, normy wydawnicze	40
	Typy wydań	40
	Przypisy, bibliografie, cytowanie i ekscerpowanie	45
	Symbole edytorskie	49
	Jak piszemy? Od hieroglifów do emotikonów	51
	Po czym piszemy?	52
	Krótka historia edytorstwa do XIX w.	53
	Historia współczesnego edytorstwa w Polsce	56
	Komputer jako narzędzie pracy edytora	64
	Kserokopie, skany, fotografie cyfrowe	65
	Przypadek Henryka Batuty, czyli wiarygodność internetu jako źródła informacji	66
	Wiarygodność internetu: podsumowanie	69
	Przyszłość edytorstwa	70
Rozdział IV. Nowele i opowiadania	73
	Na wsi wesele Marii Dąbrowskiej: szeroko dyskutowany tekst zmieniany w kolejnych wydaniach	73
	Na wsi wesele: podsumowanie	76
	Opowiadania Zygmunta Haupta: przywracanie czytelnikom mało znanych tekstów	77
	Problem nazwy niewydanego zbioru opowiadań	79
	Jak wydawać niewydane zbiory opowiadań przygotowane (lub nie) przez autora?	80
	Opowiadania Zygmunta Haupta: podsumowanie	84
	Opowieści o pilocie Pirxie i Dzienniki gwiazdowe Stanisława Lema: rozszerzanie zbioru oraz usuwanie niektórych utworów	85
	Science fiction, czyli tu może się zdarzyć merytoryczna pomyłka autorska	85
	Opowiadania usuwane z kanonu przez autora	86
	Bakakaj Witolda Gombrowicza – drugie autorskie wydanie zbioru nowel ze zmienioną zawartością i tytułem	87
	Bakakaj Witolda Gombrowicza: podsumowanie	89
	Inne zagadnienia edytorskie związane z tomem Bakakaj	90
	Jedna z podstaw tekstu Bankietu Witolda Gombrowicza: maszynopis autorski czy redakcyjny? Analiza porównawcza	90
	Porównanie maszynopisu z jednym z kolejnych wydań	92
	Wnioski	96
	Wydania zbioru prozy: podsumowanie	98
Rozdział V. Współpraca z autorem – „wola autora” i „wola dzieła”. Wpływ cenzury. Błędy edytora	103
	Naukowa edycja pisarza żyjącego, czyli „wola autorska” a „wola dzieła”	103
	Różewicz – autor o świadomości edytora	104
	Anatol Stern: czy zmiany wprowadzane przez autora zawsze obowiązują edytora?	105
	Czy jeśli autor się zgadza, to znaczy, że się zgadza? Czy jeśli mówi, że się nie zgadza, to może jednak się zgadza? Granice woli autorskiej	107
	Wola autorska – brzmienie językowe	109
	Wola autorska – układ tekstu: podsumowanie	110
	Wola autorska – kompozycja zbioru. Filibert dzieckiem podszyty Witolda Gombrowicza – nowela funkcjonująca niezależnie, włączona jednak także do powieści	110
	Wola autorska – umieszczanie wcześniejszych utworów w nowych zbiorach	112
	Tropienie woli autorskiej za pomocą odwołania się do autoryzowanych tłumaczeń tekstu w języku, którym autor dobrze się posługiwał	113
	Jak wydawać teksty autora publikującego na ogół w innym języku?	114
	Wola autora w rozwijaniu motywów w kolejnych utworach, czyli jak Filibert dzieckiem podszyty Przeciw poetom wystąpił	114
	Wola autorska – typografia	116
	Wola autora – aktualizacja tekstu	116
	Wola autorska a cenzura – różnice w modelach cenzury na przykładzie Władysława Broniewskiego i Zbigniewa Herberta	117
	Komentarz edytora wyjaśniający kontekst powstawania utworu	125
	Komentarz edytorski a niebezpieczeństwo interpretacji	127
	Komentarz edytorski – przyznanie się do niewiedzy, aby nie sugerować czytelnikowi, że wiedzieć powinien	128
	Czy autor ma rację? Fakty podawane przez autora a komentarz edytora na przykładzie Gombrowicza	128
	Błędy w tekście wprowadzone przez edytora	131
		A. Błędy spowodowane złym odczytaniem tekstu	131
		B. Błędy wynikające z rozwiązań typograficznych	134
		C. Błędne koniektury	135
		D. Błędy spowodowane pracą na tekście nieoryginalnym	136
		E. „Poprawianie” autora przez edytora	137
		F. Błędy spowodowane pośpiechem	138
	Ustalanie autorstwa: „bankowe” teksty Gombrowicza, nieleśmianowski Leśmian i anonimowy Broniewski	138
Rozdział VI. Tekst poetycki oraz autorskie zbiory wierszy	140
	Bolesław Leśmian – czyli „w malinowym chruśniaku” interpunkcji	140
	Maria Pawlikowska-Jasnorzewska – czyli autorka poprawiająca	148
	Władysław Broniewski – czyli lepiej nie publikować, niż cenzurować	153
	Gałczyński – czyli wpływ cenzora na poetę	155
	Gałczyński – jak komentować satyrę?	160
	Sztuczne oddychanie i inne wiersze Stanisława Barańczaka	161
	Poeta dążący do wielowariantowości czy do tekstu ostatecznego?	163
Rozdział VII. Wybór wierszy oraz wiersze zebrane	166
	Dzieła zebrane Czesława Miłosza. Jak zmieniło się Campo di Fiori	168
	Wnioski z analizy porównawczej różnych wersji fragmentów Campo di Fiori	179
	Problem deklarowanej woli autorskiej w powrocie do wersji wcześniejszej, niepotwierdzony w późniejszym wydaniu	181
	Podsumowanie analizy fragmentów Campo di Fiori	184
	Czy Pan Cogito „mówił po niemiecku”?	185
Rozdział VIII. Powieści	191
	Pornografia Witolda Gombrowicza: problemy edycji powieści	191
	Historia tekstu	192
	Sposób pracy autora	192
	Źródła tekstu	192
	Historia wydania, czyli w poszukiwaniu zaginionego maszynopisu	193
	Wydanie obcojęzyczne powstałe pod kontrolą autora jako źródło do poprawek błędów w wydaniu polskim	195
	Różnice między maszynopisem a pierwodrukiem	198
	Problem autorskiej interpunkcji	200
	Pornografia: podsumowanie – interpunkcja i składnia podkreślająca rytm jako wyraz woli autorskiej	203
	Problem ustalenia tekstu autorskiego – wybór podstawy tekstu	205
	Pozostałe wątpliwości	206
	Dodatkowe uzasadnienie przyjętych założeń edytorskich: jeden dzień z życia Witolda Gombrowicza	207
	Na marginesie: poprawki autorskie zwiększające realizm powieści	209
	Ferdydurke: dzieło w toku – korekta jako podstawa wydania?	210
	Wnioski z analizy korekty autorskiej do drugiego wydania Ferdydurke	213
	„Wstawka” w korekcie autorskiej i konieczność jej porównania z wydaniem	214
	Wnioski z analizy „wstawki” do korekty autorskiej drugiego wydania Ferdydurke w języku polskim	215
	Gombrowicz: polemiki w powieści (Ferdydurke). Powieść odnosząca się do krytyki, z zamaskowanymi cytatami	216
	Kontekst powstania utworu – komentarz interpretacyjny na przykładzie Ferdydurke Witolda Gombrowicza	218
	Bal u Senatora Jana Lechonia: rękopis bez skreśleń	221
	Miazga Jerzego Andrzejewskiego – czyli cenzura wpływająca na powieść z kluczem	222
	Miazga: podsumowanie	228
	Wertepy Leopolda Buczkowskiego	229
	Cenzura w PRL – przypomnienie	229
	Konwickiego gry z cenzurą	231
	Jak cenzura zmieniła Kalendarz i klepsydrę Tadeusza Konwickiego	234
	Kalendarz i klepsydra Tadeusza Konwickiego: podsumowanie	237
Rozdział IX. Publicystyka	239
	Krytyka literacka – Jan Józef Lipski: jak wydawać rozproszone teksty krytycznoliterackie autora represjonowanego z przyczyn politycznych?	239
	Zrekonstruowanie układu autorskiego	241
	Czy warto rekonstruować układ autorski?	243
	Felietony Stefana Kisielewskiego	244
	Podsumowanie sposobu wydawania felietonów powstających w PRL	246
	Felietony Antoniego Słonimskiego	246
	„Opera” Janusza Szpotańskiego, czyli satyra polityczna	247
	Podsumowanie: jak wydawać twórczość zakorzenioną we współczesności – felietony, satyrę?	251
Rozdział X. Teksty naukowe (humanistyka a przyrodoznawstwo)	252
	Specyfika tekstu naukowego – poprawianie błędów rzeczowych bezpośrednio w tekście	252
	Pisma wybrane Władysława Bartoszewskiego	254
	Wykłady Richarda P. Feynmana	256
	Podsumowanie: jak wydawać dzieła naukowe?	257
Rozdział XI. Jak wydawać rozmowy, wywiady, wspomnienia, dzienniki	261
	Autentyczność dziennika	262
	Reportaże, eseje, wywiady – Rozmowy z katem Kazimierza Moczarskiego	263
	Oni Teresy Torańskiej	265
	Dzienniki Marii Dąbrowskiej – prowadzone z myślą o przyszłej publikacji	266
	Wydanie dziennika w postaci autentycznej bez komentarzy: porównanie	268
	Dzienniki Marii Dąbrowskiej: podsumowanie	271
	Dziennik Anny Kowalskiej – dziennik-źródło jako opozycja do „dziennika pisarza”	271
	Dziennik Anny Kowalskiej: podsumowanie	273
	Dziennik 1954 Leopolda Tyrmanda, czyli pytanie o autentyczność	273
	Dziennik 1954 Tyrmanda: podsumowanie	280
	Dzienniki Stefana Kisielewskiego – czy wszystko powinniśmy publikować?	281
	Dziennik Witolda Gombrowicza – czy powieść o charakterze dziennika?	283
	Dziennik Jarosława Iwaszkiewicza – mimo wszystko na uboczu polityki; problemy kompozycji językowej i datowania. Wybór podstawy wydania	285
	Dziennik Jana Józefa Lipskiego, czyli źródłowość zapisków prowadzonych bez myśli o ich publikacji	289
	Dziennik bez samogłosek Aleksandra Wata: odszyfrowywanie	291
	Inne dzienniki wydane w ostatnich latach, które warto poznać	292
	Archiwalia – między dziennikiem osobowym a zapisem zbiorowości	293
	Wydania dzienników: podsumowanie	294
Rozdział XII. Edycje korespondencji	295
	Prawo autorskie przy wydaniach korespondencji	295
	Sposoby wydawania korespondencji	296
	Rola przypisów w korespondencji	297
	Ujednolicanie dat	299
	Jeden głos: listy Hertza do Miłosza, listy do Grydzewskiego	300
	Dwugłos redaktor–poeta: Jerzy Giedroyc–Czesław Miłosz w Archiwum „Kultury”, czyli jak szybko publikować listy?	304
	Na marginesie edycji korespondencji: poprawki edytora	306
	Dwugłos pisarz–redaktor: Lechoń–Grydzewski, czyli w poszukiwaniu zaginionych manuskryptów	308
	Dwugłos małżeński: Maria i Marian Dąbrowscy	310
	List jako materiał literacki	312
	Podsumowanie: jak wydawać korespondencję?	312
Rozdział XIII. Typografia w wydaniach literatury pięknej i naukowej	314
	Zasady ogólne	314
	Pastorałki i wiersze formistyczne Tytusa Czyżewskiego	316
	Anatol Stern: znacząca typografia	316
	Termity Themersonów i koniki Mrożka	317
	Autorskie rozwiązania graficzne	318
	Format	319
	Żywa pagina	320
	Duża czcionka, mała czcionka i Franz Kafka	320
	Na marginesie: skojarzenie utworu z ilustracjami nieakceptowanymi przez autora	321
	Typografia w edytorstwie: podsumowanie	322
Rozdział XIV. Czy poprawiać ortografię i interpunkcję? Dwa wypadki: autor stosujący się do reguł – i reguł nieuznający	323
	Historia reform pisowni w Polsce	325
	Poezje zebrane Brunona Jasieńskiego	327
	Jasieński: podawanie wersji mającej ułatwić lekturę	328
	Jasieński: ten sam utwór funkcjonujący w różnych miejscach	329
	Jasieński: posągi rzygały czy żygały?	330
	Jasieński: podsumowanie	332
	Tadeusz Peiper: zachowana interpunkcja autorska	333
	Przecinki Czechowicza: znaki interpunkcyjne jako interpretacja	333
	Waga rytmu w prozie na przykładzie Gombrowicza	336
	Interpunkcja jako przejaw ekspresji twórczej w korespondencji Iwaszkiewicza z Lisowskim	336
	Autor, który miał problemy z ortografią	337
	Podsumowanie: literatura XX w. dla edytora	338
Aneks. Wydania wykorzystane w książce	343
Wykaz literatury – bibliografia edytorska w układzie chronologicznym	347
Indeks terminów użytych w książce	348
Indeks nazwisk	350
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(mobi)
Brak informacji
(epub)
Brak informacji
Słowa kluczowe: redaktor edytorstwo

Inni Klienci oglądali również

21,77 zł
29,02 zł

Architektonika literackiego romansu

Należący do literatury popularnej romans istnieje od starożytności po dziś dzień, a chociaż jego struktura przybiera różne kształty, zasadnicze jej elementy (postać heroiny i jej partnera, topika przestrzeni i czasu miłości oraz schematy fabular...
18,00 zł
20,00 zł

Pisma literackie i estetyczne

O twórczyni Puław i Powązek, arystokratce działającej dla ojczyzny, jednej z nielicznych Polek-uosobień swego czasu, Stanisław Wasylewski napisał: "Gdyby chcieć wskazać jaką postać niewieścią, najlepiej ujawniającą, najobficiej skupia...
20,93 zł
29,90 zł

O języku i stylu „Ogniem i mieczem” Henryka Sienkiewicza. Studia nad tekstem

Praca Aleksandra Wilkonia należy do typu rozpraw stylistyczno-językowych. Nawiązuje do rozpraw monograficznych wywodzących się z europejskiego nurtu badań strukturalistów i wprowadza nowoczesne metody analiz i interpretacji tekstów artyst...
66,75 zł
89,00 zł

Współczesne wyzwania zdrowia publicznego

Publikacja Współczesne wyzwania zdrowia publicznego. Wybrane zagadnienia została przygotowana pod redakcją prof. dr. hab. Jarosława Pinkasa. Monografia przedstawia szczegółowo kluczowe wyzwania zdrowia publicznego, które aktualnie ...
62,40 zł
104,00 zł

Słownik europejskich kierunków i grup literackich XX wieku

Słownik prezentuje w ponad 350 hasłach historię narodowych literatur Europy. Autor opisuje XX-wieczne kierunki i grupy literackie, wykazując ich wzajemne powiązania oraz związki z innymi dziedzinami kultury i sztuki. Każde hasło zawiera najważniejsze i...
26,66 zł
31,00 zł

Współczesne problemy gospodarki nieruchomościami w Polsce i w wybranych krajach europejskich

Tom III serii „Monografie Naukowe Wydziału Geodezji i Kartografii Politechniki Warszawskiej” „Geodezja i Kartografia˝W monografii przedstawiono szerokie spektrum zagadnień związanych z gospodarką nieruchomościami w Polsce i inny...
32,40 zł
36,00 zł

Pamięć zbiorowa a tekst ustny

Celem monografii jest próba spojrzenia na pamięć zbiorową z punktu widzenia językoznawstwa i folklorystyki. Praca podejmuje problem, zdaniem autorki, kluczowy dla funkcjonowania tekstów folkloru w obiegu społeczno-kulturowym. Podstawę mat...
50,40 zł
56,00 zł

Oblicza archiwów i współczesne wyzwania archiwistyki. Studia archiwistyczne

Prezentowane wydawnictwo to próba zarysowania wyzwań stojących przed współczesną archiwistyką, jako nauką,ale także wyzwań służby archiwalnej i w ogóle archiwalnych funkcji społeczeństwa i Państwa Polskiego,do któ...
9,09 zł
10,10 zł

Portrety literackie

Portrety bohaterów powieści zaliczonych do kanonu lektur maturalnych wraz z opisem scen oraz z ważniejszymi cytatami charakteryzującymi te postaci i sceny. Portrety literackie przeniesione na płótna obrazów pozwalają na wizualną po...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!