Ekshibicjonizm społeczny w Internecie. Motywy i potencjalne zagrożenia dla zdrowia i bezpieczeństwa młodzieży
Współcześnie coraz częściej znaczącym środowiskiem życia i funkcjonowania jednostki staje się przestrzeń internetowa. Intensywne korzystanie z nowych technologii, w tym zwłaszcza z mediów społecznościowych, sprawia, że stają się one jednym ze środowisk socjalizacyjnych, niemal równorzędnym ze środowiskiem rodziny czy szkoły. Z tego względu zwraca się uwagę na konieczność wdrożenia szerokiego programu edukacji do mediów, którego celem nie byłoby ograniczenie kontaktu człowiek – nowe technologie, lecz nauka takiego z nich korzystania, aby służyły one dobru człowieka. Takie stanowisko było punktem wyjścia do napisania niniejszej monografii, która w założeniu miała stanowić teoretyczną i empiryczną bazę dla podejmowania różnego typu inicjatyw edukacyjnych. Publikacja w założeniu przeznaczona jest nie tylko dla teoretyków pedagogiki i nauk pokrewnych, ale też dla praktyków zajmujących się szeroko rozumianą działalnością profilaktyczną i edukacją medialną.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-226-3195-9
- ISBN druku: 978-83-226-3194-2
- Liczba stron: 212
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Wstęp (Katarzyna Borzucka-Sitkiewicz, Karina Leksy) / 9 Rozdział 1 Przestrzeń wirtualna jako nowe środowisko socjalizacyjne Karina Leksy 1.1. Kultura popularna — ustalenia definicyjne / 17 1.2. Dyskusja wokół kultury popularnej / 21 1.3. Socjalizacja w popkulturze / 27 1.4. Nowe media / 29 1.5. Media społecznościowe / 35 1.6. Autoprezentacja i tendencje narcystyczne użytkowników portali społecznościowych jako przejaw społecznego ekshibicjonizmu / 40 Rozdział 2 Zagrożenia związane z korzystaniem z Internetu Katarzyna Borzucka-Sitkiewicz 2.1. Uzależnienie od Internetu / 51 2.2. Cyberbullying / 53 2.3. Grooming — pedofilia w Internecie / 57 2.4. Seksting i cyberpornografia / 59 2.5. Budowanie sieciowej tożsamości a wirtualne znajomości / 63 Rozdział 3 Adolescencja — między dzieciństwem a dorosłością Katarzyna Borzucka-Sitkiewicz 3.1. Prawidłowości rozwojowe w okresie adolescencji — wybrane zagadnienia / 71 3.2. Kryzys adolescencyjny / 76 3.3. Młodzież w świecie ponowoczesnym / 79 Rozdział 4 Metodologiczne podstawy badań własnych Katarzyna Borzucka-Sitkiewicz, Karina Leksy 4.1. Problematyka badawcza / 85 4.2. Metoda, technika i narzędzie badawcze / 90 4.3. Procedura badawcza / 91 4.4. Dobór próby badawczej / 92 Rozdział 5 Diagnoza aktywności młodzieży gimnazjalnej w przestrzeni wirtualnej Katarzyna Borzucka-Sitkiewicz, Karina Leksy 5.1. Znaczenie Internetu w życiu badanej młodzieży / 97 5.2. Zachowania podejmowane przez badaną młodzież w świecie wirtualnym / 105 5.3. Sposoby autoprezentacji badanej młodzieży w Internecie / 109 5.4. Psychospołeczne funkcjonowanie badanej młodzieży a podejmowana przez nią aktywność w Internecie / 113 5.5. Dostrzegane przez gimnazjalistów zagrożenia związane z korzystaniem z Internetu /123 5.6. Zachowania mające wpływ na bezpieczeństwo podejmowane przez badaną młodzież w przestrzeni wirtualnej / 135 5.7. Problemy w funkcjonowaniu biopsychospołecznym doświadczane przez gimnazjalistów w aspekcie użytkowania Internetu / 138 5.8. Rola rodziców w zakresie korzystania przez badanych z Internetu / 147 Rozdział 6 Korzystanie z Internetu przez młodzież gimnazjalną w kontekście zagrożeń z nim związanych — weryfikacja hipotez Katarzyna Borzucka-Sitkiewicz, Karina Leksy 6.1. Postrzeganie zagrożeń w Internecie a płeć respondentów / 155 6.2. Czas spędzany na korzystaniu z Internetu a postrzeganie przez młodzież zagrożeń z nim związanych / 156 6.3. Ekshibicjonizm społeczny w Internecie a płeć badanych oraz czas spędzany w sieci / 157 6.4. Osiągnięcia szkolne badanych a czas spędzany w Internecie / 158 6.5. Występowanie problemów zdrowotnych oraz aktywność fizyczna respondentów a czas spędzany na korzystaniu z Internetu / 160 6.6. Kontrola rodzicielska aktywności respondentów w sieci a wykształcenie rodziców / 161 6.7. Sposób korzystania z Internetu a miejsce zamieszkania respondentów / 163 Podsumowanie (Katarzyna Borzucka-Sitkiewicz, Karina Leksy) / 165 Aneks 1 / 171 Aneks 2 / 185 Bibliografia / 199 Summary / 209 Zusammenfassung / 209