Estetyczne aspekty japońskiej przestrzeni miejskiej
NAGRODA im. STEFANA MORAWSKIEGO
Niniejsza książka poświęcona jest japońskiej przestrzeni miejskiej, która już na pierwszy rzut oka znacząco różni się od tego, co spotykamy w Europie, w Paryżu, Berlinie czy Pradze. Charakterystyczna dla Japończyków dbałość o uwzględnienie przyrody w planie miasta, swobodne podejście do kategorii wizualności przestrzeni (nieznajomość kategorii „pejzażu miejskiego“), przywiązanie do horyzontalnej perspektywy oraz brak tradycji definiowania przestrzeni publicznej w ramach miasta to jedynie kilka z wielu cech świadczących o unikalności japońskiej urbanistyki. Owe specyficzne strategie i taktyki kreowania przestrzeni miasta zdają się posiadać swoje źródło w zakorzenionej w japońskiej kulturze, odległej od zachodniego paradygmatu filozoficznego, tradycji rozumienia kategorii przestrzeni oraz specyfice wypracowanego przez Japończyków modusu doświadczenia przestrzenności. Istotne wydaje się w tym kontekście zarówno oddziaływanie tła kulturowego (buddyzm, shinto), jak i praktyk wynikających z samej specyfiki zamieszkiwania na aktywnym sejsmicznie, otoczonym morzami, Półwyspie Japońskim.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-242-1501-0
- ISBN druku: 978-83-242-1628-4
- Liczba stron: 144
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WPROWADZENIE KU FILOZOFII MIASTA NIE TYLKO EUROPA PRZESTRZEŃ – PODMIOTOWOŚĆ O PERSPEKTYWIE I METODZIE 1. JAPOŃSKA CZY DALEKOWSCHODNIA KONCEPCJA PRZESTRZENI? 1.1. PYTANIE O TOŻSAMOŚĆ KULTUROWĄ – GRANICE DEFINICJI 1.2. TEORIE KULTURY 1.3. KORZENIE DEFINICJI PRZESTRZENI – PYTANIE O TOŻSAMOŚĆ OSOBOWĄ 1.4. PRZESTRZEŃ W JAPONII I NA ZACHODZIE 1.4.1. TOŻSAMOŚĆ OSOBOWA 1.4.2. TOŻSAMOŚĆ ESTETYCZNA 1.4.3. PROCESY WYMIANY KULTUROWEJ 2. PRZESTRZEŃ A JEJ BEZPOŚREDNIE DOŚWIADCZENIE 2.1. CZYM JEST DOŚWIADCZENIE BEZPOŚREDNIE? 2.2. CHARAKTER DOŚWIADCZENIA BEZPOŚREDNIEGO 2.3. DOŚWIADCZENIE BEZPOŚREDNIE A DOŚWIADCZENIE PRZESTRZENI 2.3.1. NISHIDA – SHUSTERMAN. OBSZARY ZGODNOŚCI 2.3.1.1. WYMIAR PRAKTYCZNY – DOWARTOŚCIOWANIE CIELESNOŚCI 2.3.1.2. KONCEPCJA DOŚWIADCZENIA BEZPOŚREDNIEGO 2.3.1.3. JEDNOŚĆ PSYCHOFIZYCZNA 2.4. PRZESTRZEŃ – PUSTKA 2.4.1. PLAN OGÓLNY 2.4.2. PLAN INDYWIDUALNY 2.5. TOPOS OSTATECZNY. KU PUSTCE FENOMENÓW 2.5.1. TRZY RODZAJE BASHO 2.5.2. RODZAJE BASHO A KONCEPCJE PRZESTRZENNE 3. STRATEGIE KSZTAŁTOWANIA PRZESTRZENI MIEJSKIEJ W JAPONII 3.1. KATEGORIA ‘PUSTKI’ W KONTEKŚCIE KULTURY JAPOŃSKIEJ 3.1.1. ARCHITEKTURA DAWNA. FUNKCJA KOLUMNY 3.1.2. ARCHITEKTURA OGRODÓW. OGRODY ZEN 3.1.3. ARCHITEKTURA WSPÓŁCZESNA 3.2. PRZESTRZEŃ MIEJSKA 3.3. PUSTKA PRZESTRZENI MIEJSKIEJ 3.3.1. PUSTKA PRZESTRZENI – ZACHÓD 3.3.2. PUSTKA PRZESTRZENI – JAPONIA 3.3.2.1. DOM 3 .3 .2 .2 . NO JYUKU SHA 3.3.2.3. METABOLIZM 3.4. ODMIENNE WARTOŚCIOWANIE PRZESTRZENI 3.4.1. ANTYWIZUALNOŚĆ 3.4.2. HORYZONTALNOŚĆ 3 .4 .2 .1 . UCHI. PRZESTRZEŃ WEWNĘTRZNA I ZEWNĘTRZNA DOMU 3.4.3. NIETRWAŁOŚĆ KONSTRUKCJI – RELACYJNOŚĆ PRZESTRZENI 3.4.3.1. DOBÓR MATERIAŁÓW 3.4.3.2. MODULARNA KONSTRUKCJA 3.4.4. PŁASZCZYZNA – LINEARNOŚĆ 3.5. RODZAJE STRATEGII KSZTAŁTOWANIA PRZESTRZENI MIEJSKIEJ W JAPONII 3.5.1. ROLA PRZYRODY W PLANIE MIASTA 3.5.2. KRATOWNICOWY PLAN MIASTA 3 .5 .3 . MACHI WARI 3.5.4. MINIMALNA KLASOWOŚĆ 3 .5 .5 . SHAKKEI ZAKOŃCZENIE CIĄGŁOŚĆ PRZESTRZENNA ODMIENNOŚĆ ZAMIESZKIWANIA ARCHITEKTURA JAPOŃSKA WSPÓŁCZEŚNIE BIBLIOGRAFIA INDEKS NAZWISK ILUSTRACJE