Etykieta zawodowa i protokół dyplomatyczny. Wyd. 1. popr.
Książka posiada niezwykły walor poznawczy i edukacyjny. W sposób przystępny prezentuje i omawia klasyczne zasady savoir-vivre, etykiety zawodowej i towarzyskiej oraz podstawowe zagadnienia protokołu dyplomatycznego i służby zagranicznej. Są to więc kwestie powitań i pożegnań, poznawania się i nawiązywania kontaktów, prowadzenia rozmów oraz kunsztu korespondencji, precedencji zawodowej i towarzyskiej oraz stosowanej tytulatury, zasad obowiązujących w kontaktach zagranicznych, organizacji wizyt i spotkań, udziału w programach oficjalnych i towarzyszących, podstawowe elementy prawa dyplomatycznego i konsularnego oraz organizacja i działania służby zagranicznej, problematyka organizacji różnego rodzaju przyjęć, zasad rozsadzania gości przy stole, stosowania określonych ubiorów i strojów na zróżnicowane okazje oraz wykorzystania samochodu do celów służbowych i prywatnych. Tekst publikacji wzbogacają rysunki sytuacyjne i fotografie.
Mając charakter podręcznika akademickiego - w sposób naturalny adresowana jest do studentów i absolwentów różnych kierunków, a w szczególności stosunków międzynarodowych, nauk społecznych, nauk ekonomicznych itp. Ponadto do kręgu interesantów powinni należeć politycy, urzędnicy, samorządowcy, menedżerowie reprezentujący firmy, instytucje i różne organizacje.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-226-3373-1
- ISBN druku: 978-83-226-3372-4
- Liczba stron: 342
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Przedmowa / 9 1. Aspekty etyczne w działalności zawodowej / 13 1.1. Zasady etyczne / 15 1.2. Kultura osobista / 17 2. Powitania i pożegnania / 19 2.1. Formy powitań i pożegnań / 19 2.2. Zasady kolejności powitań i pożegnań / 21 3. Prezentacja i nawiązanie kontaktu / 23 3.1. Przedstawianie: kto kogo komu / 23 3.2. Formy „pan”/„pani” i „ty” / 25 4. Wizytówki w kontaktach służbowych i prywatnych / 27 4.1. Treść i grafika wizytówek (wzory) / 28 4.2. Zastosowanie i wymiana wizytówek / 32 5. Rozmowa bezpośrednia i komunikacja niewerbalna / 35 5.1. Elementy składowe rozmowy / 36 5.2. Zasady konwersacji / 37 5.3. Wygłaszanie przemówień / 38 5.4. Niewerbalne formy komunikacji / 40 6. Rozmowy telefoniczne / 42 6.1. Telefon stacjonarny i komórkowy / 42 6.2. Zasady połączeń i styl rozmów telefonicznych / 43 6.3. Automatyczna sekretarka / 47 7. Tradycyjna korespondencja / 48 7.1. Korespondencja dyplomatyczna, oficjalna i prywatna / 48 7.2. Zwroty grzecznościowe w korespondencji / 59 7.3. Życzenia, gratulacje, kondolencje, podziękowania / 61 7.4. Specjalne karty korespondencyjne / 65 7.5. Adresowanie i przesyłka listów / 66 8. Komunikacja elektroniczna / 69 8.1. Poczta elektroniczna / 69 8.2. Zastosowanie internetu / 71 9. Precedencja zawodowa i towarzyska / 73 9.1. Precedencja rządowa / 73 9.2. Precedencja samorządowa / 76 9.3. Precedencja dyplomatyczna / 78 9.4. Precedencja w wojsku / 80 9.5. Precedencja w kościele katolickim / 82 9.6. Precedencja służbowa i towarzyska / 84 10. Tytulatura w korespondencji i w rozmowie / 86 10.1. w administracji rządowej / 87 10.2. w administracji samorządowej / 89 10.3. w korpusie dyplomatycznym / 90 10.4. w wojsku / 91 10.5. w hierarchii kościelnej / 92 10.6. w środowisku nauki / 93 10.7. w środowisku biznesu / 94 10.8. w kręgach wolnych zawodów / 95 10.9. w kręgach arystokracji / 96 11. Zaproszenia / 98 11.1. Forma, treść i wymogi zaproszenia (wzory) / 98 11.2. Wysyłka zaproszeń oraz potwierdzanie uczestnictwa / 104 12. Wizyty i kontakty zagraniczne / 107 12.1. Wizyta i rewizyta / 107 12.2. Inne wydarzenia międzynarodowe / 113 12.3. Umowa o współpracy / 120 12.4. Udział w programie towarzyszącym wizytom zagranicznym / 124 12.5. Etyka i obyczaje w kontaktach z partnerami zagranicznymi / 128 12.6. Upominki i kwiaty / 131 13. Ceremoniał dyplomatyczny / 134 13.1. Ceremonie państwowe i uroczystości publiczne / 134 13.2. Umiejscowienie oficjeli i kolejność wystąpień / 135 13.3. Symbole państwowe / 137 13.4. Ordery i odznaczenia / 143 14. Organizacja i zadania służby zagranicznej / 156 14.1. Zadania Protokołu Dyplomatycznego / 157 14.2. Kodyfikacja prawa dyplomatycznego i konsularnego / 159 14.2.1. Konwencja wiedeńska o stosunkach dyplomatycznych / 160 14.2.2. Konwencja wiedeńska o stosunkach konsularnych / 168 14.2.3. Ustawa o służbie zagranicznej / 183 14.3. Struktura organizacyjna polskiej służby zagranicznej / 188 14.4. Układ bilateralny i multilateralny / 191 14.5. Dyplomacja publiczna / 197 14.6. System instytucjonalny Unii Europejskiej / 199 15. Rodzaje spotkań i przyjęć / 202 15.1. Charakter spotkań przy stole / 203 15.2. Przyjęcia stojące i zasiadane / 205 15.3. Części składowe organizowanych przyjęć / 212 15.4. Obowiązki gospodarza oraz gości / 218 16. Rozsadzanie gości przy stole / 220 16.1. Rodzaje i układ stołów (angielski i francuski) / 220 16.2. Zasady rozsadzania gości a konfiguracje stołów / 222 17. Aranżacja stołu / 234 17.1. Nakrycie stołu – zastawa / 234 17.2. Elementy dekoracyjne / 240 18. Obowiązująca etykieta podczas jedzenia i picia / 242 18.1. Rytuał kulinarny / 243 18.2. Reguły używania sztućców / 248 18.3. Rozmowy towarzyskie i toasty / 249 19. Tańce / 255 19.1. Rodzaje tańców / 255 19.2. Formuła tańca towarzyskiego / 257 20. Klasyka elegancji a moda / 259 20.1. Kanony elegancji męskiej / 261 20.2. Kanony elegancji damskiej / 266 20.3. Wskazania elegancji i mody: haute couture i prêt‑à‑porter / 271 21. Rodzaje ubiorów i strojów męskich i damskich na różne okazje / 273 21.1. Charakterystyka właściwego ubioru i wymogi dress code’u / 274 21.2. Ubiory nieformalne (wyjściowe i spacerowe) / 276 21.3. Strój koktajlowy / 283 21.4. Stroje formalne (wizytowe, wieczorowe, ceremonialne) / 284 22. Inne elementy etykiety ubioru / 291 22.1 Symbolika i znaczenie kolorów / 291 22.2 Nieodzowna bielizna / 294 22.3. Znaczenie biżuterii / 296 22.4 Rola kosmetyków / 298 23. Samochód i zasady jego wykorzystywania / 301 23.1. Rodzaje samochodów osobowych / 301 23.2. Właściwy samochód do celów służbowych – kryteria wyboru / 304 23.3. Obowiązki kierowcy i zachowanie pasażerów / 306 23.4. Technika wsiadania do i wysiadania z auta / 309 23.5. Hierarchia miejsc w samochodzie / 310 24. Zachowania niewłaściwe (faux pas) / 317 Bibliografia / 323 Summary / 329 Résumé / 331