FILOZOFIA EDUKACJI
Zaobserwowaliśmy i jesteśmy zdania, że procedura przebiega następująco: uczeń przychodzi do klasy, siada przed tablicą, wchodzi nauczyciel, rozpoczyna się relacja nauczanie-uczenie się, uczeń reprezentuje koncepcję uczenia się, jej przeciwieństwem i uzupełnieniem jest nauczanie, tę koncepcję reprezentuje nauczyciel. Niezależnie od zapisania ucznia i wynagrodzenia nauczyciela, istnieje niewypowiedziana umowa w tej relacji, w której jeden uczy się, a drugi naucza; ta relacja może być do pewnego stopnia automatyczna, wyalienowana, może być żądaniem społecznym, porządkiem rodzinnym; ale kiedy staje się autentyczna, to znaczy, że poszukuje się prawdy, nikt nie może jej zniszczyć ani zepsuć; przez czas trwania kursu i tej relacji, około trzech lub czterech miesięcy, każda ze stron jest poddana magicznej relacji, w której jedna uczy się, a druga naucza, niezależnie od ich osobistego doświadczenia. Potem możecie rozmawiać o wszystkim, o tym, co uczeń woli, o tym, czego potrzebuje nauczyciel, o treści programu, krótko mówiąc, o tym, co wam się podoba.