INNOWACJE I RELACJE KOOPERACYJNE W TURYSTYCE
Badanie miało na celu analizę wyników w zakresie turystyki, współpracy i innowacji, które browary rzemieślnicze zorganizowane w ramach Szlaku Vale da Cerveza (RTVC) rozwijają dzięki relacjom kooperacyjnym. Warto zauważyć, że RTVC zostało utworzone w 2016 roku i znajduje się w stanie Santa Catarina (SC). Wyniki pokazały, że browary wchodzące w skład RTVC odpowiadają za 6% spożycia piwa przez ponad 523 000 mieszkańców gmin, które je integrują, podczas gdy w innych regionach szacuje się to na 2%. Ponadto zauważono, że przyjazdy turystów mają niewielki wpływ na przychody przedsiębiorstw, stanowiąc 1%. Ponadto, w większości przypadków współpraca w RTVC odbywa się poprzez dzielenie się nakładami i materiałami. Zaobserwowano również, że rodzaje innowacji opracowywanych przez badane firmy dotyczą obszarów: produktowego, procesowego, marketingowego i organizacyjnego. Należy zauważyć, że moment ten wymagał od przedsiębiorstw readaptacji, a wpływ Covid-19 zmusił przedsięwzięcia do przyjęcia nowych praktyk zarządzania, które obejmują przegląd celów finansowych.