Konceptualizacja w terapii poznawczo-behawioralnej
Za każdym razem w psychoterapii pracujemy z konkretną, niepowtarzalną w swoim indywidualizmie osobą metodami pochodzącymi z wiedzy ogólnej. I, co niezwykle doniosłe, praca ta niejednokrotnie okazuje się skuteczna. W jaki sposób jest to możliwe? W pracy psychoterapeutycznej wszystkie drogi prowadzące do wyjaśnienia tego fenomenu sprowadzają się do jednego pojęcia - konceptualizacji. Stąd podjęcie wysiłku jej zrozumienia, a następnie szczegółowego opisania, uznaliśmy za jak najbardziej zasadne. Poszukując doprecyzowania czym jest konceptualizacja w swojej istocie, dotarliśmy do fundamentalnego znaczenia przenikania się w jej konstrukcji i zawartości kontekstów: odkrycia i uzasadniania oraz nomotetycznego i idiograficznego. Stąd prezentowane przez nas ujęcie nazwaliśmy kontekstowym podejściem do budowania konceptualizacji poznawczo-behawioralnej. Ze Wstępu (...) książka jest ważną pozycją na polskim rynku. Dzięki niej psychologowie i psychoterapeuci, a także dydaktycy zajmujący się psychoterapią poznawczo-behawioralną dostaną do ręki kompleksową i aktualną publikację, która w sposób niezwykle staranny i całościowy ukazuje czytelnikowi drogę, jaką należy przebyć, aby poprawnie sformułować model problemu prezentowanego przez pacjenta. To bardzo ważny krok w kierunku doskonalenia jakości kształcenia psychoterapeutów oraz pracy terapeutycznej w naszym kraju. Z recenzji dr. hab. prof. USWPS Jarosława Michałowskiego Powszechnie uznaje się, że budowanie konceptualizacji jest procedurą poprzedzającą i niezbędną zarazem do przeprowadzenia każdego procesu terapeutycznego w modelu pracy poznawczo behawioralnej. Określenia konceptualizacji spotykane w literaturze przedmiotu, takie jak „pierwsza zasada” (Beck i in. 1979), „serce praktyki opartej na dowodach” (Bieling i Kuyken, 2003), „most pomiędzy zrozumieniem a interwencją” (Meyer, 2003), „tłumacz teorii na terapię” (Tarrier, 2006) czy „kamień węgielny psychoterapii” (Chadwick, Williams i Mackenzie, 2003) podkreślają kluczowe znaczenie konceptualizacji i umacniają, jak się wydaje, przekonanie o jej niezbędności. Powszechność, a nawet siła przekonania, czego sami terapeuci poznawczo-behawioralni doświadczają niemal na każdej sesji, pracując z przekonaniami, nie zawsze idzie w parze ze zrozumieniem treści w nich zawartych oraz jednoznacznością uzasadnienia. Podobnie rzecz ma się z konceptualizacją, która mimo swojej niekwestionowanej popularności nie jest bynajmniej konstruktem ani w oczywisty sposób zrozumiałym, ani tym bardziej prostym. Z tekstu W książce Wojciecha Stefaniaka i Małgorzaty Łysiak w sposób kompleksowy został omówiony proces tworzenia konceptualizacji problemów pacjenta w terapii poznawczo-behawioralnej. Autorzy rozpoczynają swoje rozważania od wyjaśnienia czym jest konceptualizacja i jak wygląda proces jej tworzenia w różnych nurtach psychoterapeutycznych. Następnie przedstawiają szeroki wachlarz modeli konceptualizacyjnych w terapii poznawczo-behawioralnej, by w końcu przejść do tematów związanych z praktyką terapeutyczną. Na podstawie swojego wieloletniego doświadczenia Autorzy prowadzą Czytelnika przez kolejne etapy procesu tworzenia konceptualizacji. Podejmują tematy związane z poznaniem pacjenta, rozumieniem i wyjaśnieniem jego problemu oraz tworzeniem planu terapii. Książka bogata jest w przykłady pochodzące z pracy terapeutycznej. Tak jak sama konceptualizacja jest punktem wyjścia i punktem odniesienia całego procesu terapeutycznego, tak książka Konceptualizacja w terapii poznawczo-behawioralnej może być punktem wyjścia dla osób szkolących się lub punktem odniesienia dla terapeutów pracujących w nurcie poznawczo-behawioralnym.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-23538-3
- ISBN druku: 978-83-01-23356-3
- Liczba stron: 342
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp IX Część I. Teoria konceptualizacji 1 Rozdział 1. Czym jest konceptualizacja? 3 1.1. Definicje konceptualizacji w różnych systemach terapeutycznych 3 1.1.1. Podejście psychodynamiczne 6 1.1.2. Podejście humanistyczno-egzystencjalne 8 1.1.3. Podejście systemowe 12 1.1.4. Pierwsze konceptualizacje w podejściu poznawczo-behawioralnym 14 1.2. Konceptualizacja w trzeciej fali terapii poznawczo-behawioralnej 21 1.2.1. Modele zrównoważone 26 1.2.2. Modele metapoznawcze 32 1.3. Modele transdiagnostyczne 36 Rozdział 2. Cele budowania konceptualizacji w terapii poznawczo-behawioralnej 43 2.1. Kontekst idiograficzny i nomotetyczny w konceptualizacji 43 2.1.1. Specyficzność poznania w psychoterapii 44 2.1.2. Praktyczna integracja wiedzy w konceptualizacji 47 2.1.3. Zastosowanie integracji podejścia nomotetycznego i idiograficznego 51 2.2. Kontekst odkrycia i uzasadniania. Bazowa procedura budowania konceptualizacji poznawczo-behawioralnej 54 2.3. Praktyczne cele budowania konceptualizacji 59 2.3.1. Połączenie doświadczenia pacjenta, teorii CBT i wyników badań 61 2.3.2. Normalizacja przedstawianych przez pacjenta problemów i ich weryfikacja 62 2.3.3. Promowanie zaangażowania pacjenta 63 2.3.4. Zarządzanie złożonymi problemami 64 2.3.5. Kierowanie celem, wyborem i sekwencją interwencji 65 2.3.6. Identyfikowanie mocnych stron pacjenta i projektowanie sposobów budowania jego odporności 66 2.3.7. Planowanie najprostszych i najbardziej efektywnych interwencji 67 2.3.8. Przewidywanie problemów w terapii i tworzenie ich rozwiązań 68 2.3.9. Pomoc w zrozumieniu braku reakcji w terapii i możliwość wskazywania alternatywnych dróg uzyskania zmiany 69 2.3.10. Umożliwienie wysokiej jakości superwizji procesu terapeutycznego 70 Rozdział 3. Modele konceptualizacyjne w terapii poznawczo-behawioralnej 73 3.1. Szczegółowe modele konceptualizacyjne 73 3.2. Ogólne modele konceptualizacyjne 74 3.2.1. Podstawowe wymiary ogólnych modeli konceptualizacyjnych 75 3.3. Klasyczny format konceptualizacji w CBT 78 3.3.1. Sformułowanie przypadku według Jacqueline Persons 79 3.3.2. Opis przypadku według Judith Beck 83 3.4. Aspektowe modele konceptualizacyjne 90 3.4.1. Konceptualizacja oparta na współpracy – model tygla 90 3.4.2. Integracyjny i multimodalny model konceptualizacji Daniela Davida 94 3.4.3. Konceptualizacja zastosowania konkretnej techniki – model matrioszki 95 CZĘŚĆ II. Praktyka konceptualizacji 99 Wprowadzenie. Proces budowania konceptualizacji 99 Rozdział 4. Poznanie pacjenta i jego problemu (A) 103 4.1. Opis zgłoszonego problemu (A1) 105 4.1.1. Cele i zawartość treściowa etapu 105 4.1.2. Stosowane metody i narzędzia 116 4.2. Opis poziomu funkcjonowania pacjenta (A2) 130 4.2.1. Cele i zawartość treściowa etapu 131 4.2.2. Stosowane metody i narzędzia 136 4.3. Dane na temat pacjenta (A3) 144 4.3.1. Cele i zawartość treściowa etapu 145 4.3.2. Stosowane metody i narzędzia 162 4.4. Motywacja pacjenta do podjęcia terapii (A4) 177 4.4.1. Cele i zawartość treściowa etapu 177 4.4.2. Stosowane metody i narzędzia 181 Rozdział 5. Profil poznawczy pacjenta (B) 189 5.1. Cele i zawartość treściowa etapu 189 5.2. Typowe sytuacje problemowe (B1) 193 5.2.1. Przykłady konkretnych sytuacji ujęte w modelu pięcioczynnikowym 195 5.3. Przekonania kluczowe, przekonania pośredniczące i reguły rządzące życiem (B2) 196 5.4. Obraz siebie, innych ludzi i świata (B3) 200 5.5. Stosowane przez pacjenta strategie radzenia sobie z problemami (B4) 202 5.6. Geneza powstania kluczowych elementów systemu poznawczego pacjenta (B5) 208 5.7. Stosowane metody i narzędzia 211 Rozdział 6. Rozumienie i wyjaśnianie problemów pacjenta w świetle teorii (C) 217 6.1. Cele i zawartość treściowa etapu 217 6.2. Diagnoza i skale pomiaru (C1) 218 6.3. Teoretyczny model wyjaśniający zaburzenia psychiczne (C2) 222 6.4. Problem kluczowy – mechanizm wywołujący dysfunkcje (C3) 229 Rozdział 7. Praktyczne implikacje dla terapii wynikające z poznania pacjenta (D) 233 7.1. Cele i zawartość treściowa etapu 233 7.2. Cechy osobowości i temperamentu oraz ich potencjalny wpływ na przebieg terapii (D1) 234 7.3. Zasoby pacjenta (D2) 246 7.4. Charakterystyka pożądanej relacji terapeutycznej z pacjentem (D3) 255 7.4.1. Badania nad relacją terapeutyczną w CBT 257 7.4.2. Niezbędne umiejętności terapeuty poznawczo-behawioralnego w budowaniu relacji 258 7.5. Stosowane narzędzia i metody 265 Rozdział 8. Budowanie planu terapii (E) 271 8.1. Cele i zawartość treściowa etapu 271 8.2. Lista problem w uzgodnionych do pracy (E1) 271 8.3. Cele terapeuty – strategiczne i taktyczne (E2) 275 8.3.1. Cele strategiczne 276 8.3.2. Cele taktyczne 280 8.4. Plan terapii (E3) 282 Zakończenie 287 Bibliografia 291 Indeks 321 O Autorach 327