MIĘDZYNARODOWA WYMIANA STUDENCKA
Celem pracy jest ustalenie motywów, korzyści i barier wynikających z międzynarodowej wymiany studenckiej, a także zróżnicowanie wyników ze względu na płeć. Część teoretyczna pracy składa się z charakterystyki zagadnienia internacjonalizacji kształcenia, opisu czynników motywujących do mobilności edukacyjnej, barier oraz korzyści jakie niesie wyjazd na stypendium zagraniczne. Część empiryczna składa się z badań przeprowadzonych w 2017 r., za pomocą metody sondażu diagnostycznego, techniką ankietową CAPI wśród studentów uczelni europejskich. Okazuje się, że wśród kobiet, głównymi motywatorami do udziału w międzynarodowej mobilności edukacyjnej jest chęć podróżowania, a także rozwój znajomości języków obcych. Mężczyzn motywuje przede wszystkim dobra zabawa i chęć zaimponowania przyszłemu pracodawcy. Pracodawcy częściej decydują się na zatrudnienie osób, które uczestniczyły w międzynarodowej wymianie studenckiej, a ryzyko długotrwałego bezrobocia wśród absolwentów z międzynarodowym doświadczeniem jest mniejsze o połowę. Z drugiej strony, umiędzynarodowienie edukacji wiąże się z ryzykiem, ponieważ komercjalizacja programów partnerskich może zagrażać jakości wyższej edukacji.