MODEL OCENY RECYKLINGU STATKÓW
Złomowanie i recykling statków to proces inżynierii odwrotnej w przemyśle stoczniowym, gdzie statki wycofane z eksploatacji (EOL) są demontowane w celu odzyskania materiałów wielokrotnego użytku w sposób bezpieczny i przyjazny dla środowiska. Do lat 60-tych XX wieku działalność w zakresie recyklingu statków była skoncentrowana w krajach uprzemysłowionych. Jednak od wczesnych lat 80. właściciele statków wysyłali swoje stare statki do stoczni złomowych w Indiach, Chinach, Pakistanie, Bangladeszu itd., gdzie normy bezpieczeństwa i higieny pracy są nominalne, a pracownicy są zdesperowani do pracy. W Chittagong w Bangladeszu, wzdłuż pasa przybrzeżnego, znajduje się kilkadziesiąt stoczni zajmujących się recyklingiem statków. Średnio rocznie w lokalnych stoczniach w Bangladeszu poddaje się recyklingowi średnio 200 sztuk i 2000000 LDT różnych typów i rozmiarów przestarzałych statków. Przemysł ten stanowi główne źródło stali w kraju, stwarza możliwości zatrudnienia, generuje dochody dla rządu i przyczynia się do rozwoju lokalnego przemysłu stoczniowego.