Nowe odsłony klasyki w szkole - 12 Tekst poetycki jako źródło wiedzy o kulturze, Cyprian Kamil Norwid reaktywacja
Autorzy artykułów zebranych w niniejszym tomie refleksję akademicką wokół szczegółowych zagadnień literatury XIX wieku i późniejszej starali się połączyć z praktyką szkolną. Poruszone zostały zagadnienia edukacyjne z poziomu szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum. Wspólny mianownik tekstów stanowi próba udzielenia odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób reaktywować (reanimować) odbiór klasyki w szkole?
Tom został podzielony na części. Po wstępie redaktorów naukowych znalazły się dwa artykuły traktujące zagadnienie odbioru literatury XIX wieku i późniejszej w szkole z perspektywy ogólnej. Kolejne dysertacje zostały uporządkowane w częściach: Interpretacja i dydaktyka, „Nowe czytanie” XIX wieku (Dziedzictwo romantyzmu i Dziedzictwo pozytywizmu) oraz Inspiracje metodyczne.
Książka jest skierowana do metodyków, dydaktyków, ale też historyków literatury, wszystkich tych, którzy są zainteresowani aplikacją do praktyki szkolnej nowych rozwiązań mających na celu przywrócenie literatury XIX wieku młodemu odbiorcy.
- Kategorie:
- Redakcja: Ewa Jaskółowa, Karolina Jędrych
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8012-069-3
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp (Ewa Jaskółowa, Karolina Jędrych) / 7 Sławomir Jacek Żurek Jak reanimować klasykę w szkole, czyli o medycynie i czytelnictwie / 11 Izolda Bonarek Kompetencje kulturowe młodych odbiorców literatury – wnioski z badań / 23 Interpretacja i dydaktyka Ewa Jaskółowa Uwolnić interpretację / 39 Anna Janus-Sitarz Dydaktyka uniwersytecka wobec zmieniających się potrzeb polonistyki szkolnej / 47 Ewa Nowak Czytanie klasyki – „czytanie świata”. Antropocentryczna koncepcja kształcenia polonistycznego a zdobywanie wiedzy o rzeczywistości / 57 Stanisław Bortnowski Nie ma szans dla historii literatury w szkole XXI wieku! / 67 „Nowe czytanie XIX wieku” Dziedzictwo romantyzmu Krzysztof Biedrzycki Straszno i śmieszno. Balladyna Juliusza Słowackiego i jej lektura w szkole / 79 Grażyna B. Tomaszewska Kobiety – przedmioty – demony w Nie-Boskiej Komedii Zygmunta Krasińskiego / 89 Marcin Lul Literatura w szkole jako forma pamięci. Wokół sceny więziennej Dziadów części III Mickiewicza / 109 Ewa Horwath Gimnazjalista czyta Redutę Ordona. O utworach z kontekstem historycznym w kształceniu polonistycznym / 135 Magdalena Marzec-Jóźwicka „Ze słabością łamać uczmy się za młodu”, czyli jak rozmawiać z nastolatkiem o literaturze XIX wieku / 145 Małgorzata Rygielska Tekst poetycki jako źródło wiedzy o kulturze. Cyprian Kamil Norwid: reaktywacja / 163 „Nowe czytanie XIX wieku” Dziedzictwo pozytywizmu Ryszard Koziołek Sienkiewicz dla dorosłych / 179 Iwona Gralewicz-Wolny „Pokój ci, Janku!”? Nowela pozytywistyczna dla początkujących / 191 Inspiracje metodyczne Iwona Morawska Nowe pomysły na znane lektury, czyli klasyka literacka jako wyzwanie dla twórczości metodycznej / 203 Aleksander Nawarecki Romantyzm dziś. Zapiski współautora podręcznika szkolnego / 217 Krystyna Koziołek Lektura jako obietnica. Zwrot teologiczny w badaniach literackich i jego konsekwencje dla nauczania literatury / 231