Nowoczesność kolekcji
Tom "Nowoczesność kolekcji / Modernity of Collection" pod redakcją Tomasza F. de ROSSETA, Agnieszki Kluczewskiej-WÓJCIK i Katarzyny LEWANDOWSKIEJ dowodzi rosnącego znaczenia dla współczesnej humanistyki badań nad kolekcjonerstwem, jego historią, teorią oraz obecną praktyką. Podkreśla to w Słowie wstępnym Krzysztof Pomian,wybitny znawca tej problematyki, kreśląc historię badań, które z obszaru zainteresowań lokalnych erudytów i marginesu historii oraz historii sztuki przesunęły się ku pozycji samodzielnej dziedziny, o istotnym znaczeniu dla interpretacji kultury. Funkcjonowanie kolekcji, kolekcjonerstwa oraz kolekcjonera w rzeczywistości nowoczesnej i współczesnej ewoluuje wraz z nowymi wyzwaniami stawianymi przez stale zmieniającą się sztukę. Kolekcja nie tylko zmienia swoją zawartość, ale także sama wkracza na obszar sztuki, stając dla artystów swego rodzaju medium. Przemiany te są poddane analizie przez autorów kolejnych rozdziałów. Część pierwsza pt. Kolekcja wobec sztuki swoich czasów poświęcona jest wyzwaniom, jakie sztuka współczesna, w różnych momentach dziejowych, stawia twórcom kolekcji – zarówno prywatnym, jak i instytucjonalnym; druga – pt. Kolekcja jako kategoria artystyczna obejmuje refleksję nad wykorzystywaniem w sztuce współczesnej procedur i rytuałów kolekcjonerskich, dzięki którym kolekcja, jej swoista artystyczna parafraza czy też wycinek rzeczywistości muzealnej, postrzeganej na ogół z perspektywy krytycznej, staje się dziełem o charakterze autonomicznym;trzecia – Kolekcjoner i kolekcja w XX i XXI wieku dotyczy współczesnych uwarunkowań kolekcjonerstwa; w końcu czwarta, będąca swego rodzaju zamknięciem i podsumowaniem tomu – Czy kolekcja sztuki jest jeszcze możliwa? – autorzy rozdziałów zastanawiają się nad charakterem współczesnej kolekcji sztuki, zwracając uwagę na nieadekwatność jej tradycyjnych postaci do sytuacji, w jakiej stawia kolekcjonera, zarówno prywatnego, jak i instytucjonalnego, podlegająca ciągłym zmianom rzeczywistość artystyczna.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-231-2678-2
- Liczba stron: 356
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Słowo wstępne (Krzysztof Pomian) / 9 KOLEKCJONER WOBEC SZTUKI SWOICH CZASÓW Bożena Kowalska, Kolekcjoner wobec sztuki swoich czasów / 15 Katarzyna Gieszczyńska-Nowacka, Kolekcjoner i artyści:Edward Rastawiecki wobec współczesnego środowiska artystycznego / 23 Marta Kłak-Ambrożkiewicz, Jan Matejko –artysta-kolekcjoner / 37 Agnieszka Salamon-Radecka, Grafiki Józefa Pankiewicza w zbiorach Muzeum Narodowego w Poznaniu, czyli o tym, czego i z jakich powodów nie kolekcjonowano w Muzeum Wielkopolskim 1919–1939 / 45 Agnieszka Kluczewska-Wójcik, Otwartość kulturowa a nowoczesność – kolekcjonerzy sztuki japońskiej w Polsce w początkach XX wieku / 59 Paulina Bolinowska, Współczesne malarstwo kongijskie w kolekcjach Kubarskich, Pigozziego i Jewsiewickiego – trzy postawy kolekcjonerskie / 69 Mieczysław Szewczuk,Muzeum przyjaciół: jak powstała kolekcja Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu / 83 Marcin Szeląg, Wyznaczanie „współczesności” przez muzealne kolekcje sztuki / 95 KOLEKCJA JAKO KATEGORIA ARTYSTYCZNA Fabien Danesi, O kolekcjonerstwie: agencja Lesready-mades appartiennent a tout le monde przejmuje muzeum / 109 Anna Markowska, Kanon a różnica: artyści stawiają pytania kolekcjom publicznym / 119 Marta Smolińska, Horyzont kolekcjonowania: uwagi o cyklu prac Jana Berdyszaka Galeria jako kategoria artystyczna / 139 Janusz Antos, Depresja w bibliotece, czyli Przyjemność tekstu Grzegorza Sztwiertni: biblioteka jako figura kolekcji / 151 Camille Morando, Kolekcja Rogera Caillois: pochodzenie kamieni / 169 Alicja Saar-Kozłowska, Teatr-Muzeum Dali w Figueres: kolekcja dzieł własnych oraz artystów szanowanych w scenerii własnej / 179 Ewa Hornowska, Elektroniczne powidoki: fotografia i wideo jako praktyki kolekcjonerskie w strategiach artystycznych / 195 Ewa MałgorzataTatar, Śnione słońca / 207 KOLEKCJA I KOLEKCJONER W XX I XXI WIEKU Sebastian Dudzik, „Pocztówki z wysp szczęścia” – rafy i mielizny kolekcjonerstwa i ekspozycji sztuki w wirtualnym świecie / 223 Katarzyna Kulpińska,Ulica, muzeum czy kolekcja, czyli dokąd wędruje współczesny plakat polski / 237 Dorota Jurkiewicz-Eckert, „Będziemy mieć to, co nie każda Europa ma”. Z historii powstania Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej w Muzeum Sztuki w Łodzi w latach 1930–1932 / 245 Fabrice Flahutez, Kolekcjonowanie przedmiotów spoza kręgu kulturowego Zachodu przez surrealistów na uchodźstwie w latach 1940–1950 / 271 Małgorzata Maria Grąbczewska, Etyka historyka sztuki a polityka kolekcjonera na przykładzie Helmuta Gernsheima / 285 Iveta Slavkova, Kolekcja Charlesa Saatchiego – między umiłowaniem sztuki a wyrachowaną inwestycją / 295 Katarzyna Jagodzińska, Kolekcje korporacyjne –strategie kolekcjonerskie banków / 311 Magdalena Zdrenka-Ciałkowska, Galeria w mieszkaniu.Galeria „Raster” / 323 CZY KOLEKCJA SZTUKI JEST JESZCZE MOŻLIWA? Aneta Szyłak, Notatki do krytycznego słownika kolekcji niemożliwej / 339 Tomasz F. de Rosset,Czy kolekcja sztuki jest jeszcze możliwa? / 347