O teorii i praktyce poradnictwa
Pierwszy polski podręcznik dla studentów pedagogiki, pedagogiki specjalnej, psychologii i socjologii przygotowujących się do pracy zawodowej w zakresie doradztwa i poradnictwa psychologicznego, rodzinnego, szkolnego lub zawodowego. Przydatny również dla specjalistów zawodowo zajmujących się poradnictwem, doradztwem lub terapią.
Książka:
wyjaśnia podstawy teoretyczne i najważniejsze pojęcia z zakresu poradnictwa i poradoznawstwa;- przedstawia główne kierunki badań nad poradnictwem w ujęciu humanistycznym i społeczno-ekonomicznym;
- omawia metody i formy pomocy doradczej;
- prezentuje scenariusze działań współczesnych doradców;
- zawiera praktyczne przykłady rozwiązywania sytuacji problemowych;
- pokazuje złożoność praktyki poradniczej i jej wieloaspektowość.
W sierpniu 2005 roku profesor Alicja Kargulowa została uhonorowana za ten podręcznik indywidualną Nagrodą Ministra Edukacji Narodowej i Sportu.
Opinie o książce:
Praca składa się z ośmiu klarownie i w sposób uzasadniony wyodrębnionych rozdziałów. Autorka konsekwentnie, zgodnie z tytułem książki przeplata teorię z praktyką, pisząc o poradoznawstwie (teoria) i poradnictwie (praktyka) w rozdziałach 1-3. W kolejnych rozdziałach, zgodnie z podtytułem, prezentuje odmiany poradoznawczego dyskursu: neopozystywistyczny, humanistyczny, krytyczny i postmodernisty. Treści poszczególnych rozdziałów są kompetentnie dobrane i podane, co oznacza, że Autorka pogodziła złożoność analizowanej materii z przystępnością języka.
(dr H. Solarczyk, Uniwersytet Mikołaja Kopernika)
Podjęte w publikacji kwestie zakotwiczają się z jednej strony w szeroko rozumianych zjawiskach i tendencjach kulturowych, z drugiej zaś - w problemach wiążących się z doświadczeniami i przeżyciami pojedynczych osób. [...] Zamieszczony na końcu książki Słownik przynosi objaśnienie używanych w niej pojęć i zwrotów.
(dr Grażyna Teusz, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
W pracy Autorka prezentuje szeroki przegląd zagadnień związanych z toczącym się współcześnie dyskursem poradoznawczym. Jest to niezaprzeczalnie jeden z plusów podręcznika. Teoretyczno-empiryczne ujęcie owego dyskursu doprowadza Autorkę do wypracowania autorskiego podejścia do wykorzystania w poradnictwie różnych opcji metodologicznych.
(dr A. Paszkowska-Rogacz, Uniwersytet Łódzki)
Przeczytałam książkę z ogromnym zainteresowaniem i zaangażowaniem, mając na uwadze wszystkie problemy, z którymi spotykam się na co dzień jako psycholog i doradca zawodowy. Dla mnie jako nauczyciela akademickiego praca ta będzie nieocenioną pomocą w kształceniu młodych adeptów poradnictwa.Wypada mi zatem pogratulować Wydawnictwu trafnego wyboru Autora i tematyki książki, zwłaszcza, że moim zdaniem w naszej literaturze naukowej mamy ciągle zbyt mało pozycji dotyczących roli poradnictwa we współczesnym, ponowoczesnym świecie.
dr Anna Paszkowska-Rogacz,
Uniwersytet Łódzki
Niewątpliwym atutem tej pozycji jest przedstawienie poradnictwa w szerokiej perspektywie oraz ukazanie sensu działań pomocowych i ich znaczenia dla ludzi, którzy pomocy potrzebują i z niej korzystają. Można bez wahania powiedzieć, że książka O teorii i praktyce poradnictwa jest jedyną aktualną pracą naukową, która konstruuje wiedzę poradoznawczą.
dr Violetta Drabik-Podgórna,
Uniwersytet Wrocławski
Podręcznik akademicki Alicji Kargulowej prócz szerokiej podstawy myślowej i praktycznej orientacji w złożonych problemach teorii i praktyki poradnictwa, zbiera istotne pojęcia i kategorie omawianej problematyki w słownik, bogatą bibliografię i indeks rzeczowy. A każdy z rozdziałów książki kończy kafeteria pytań zachęcających do namysłu nad przedstawioną problematyką. W całości książka jest istotnie ważną pomocą w dydaktyce akademickiej i praktyce poradnianej.
dr hab. Ewa Rodziewicz,
Uniwersytet Gdański
Najnowsza praca Alicji Kargulowej jest świeżym spojrzeniem na poradnictwo i poradoznawstwo. To niezwykle przydatna książka, która powinna znaleźć się w podręcznych bibliotekach osób pracujących z młodzieżą, dorosłymi czy rodziną w instytucjach oraz organizacjach służących pomocą człowiekowi w rozwiązywaniu kryzysów wynikających z dylematów życia w świecie wielości znaczeń, wyzwań i problemów.
dr Krzysztof Sawicki,
Uniwersytet Białostocki
Podstawowym, choć z pewnością nie jedynym, atutem książki O teorii i praktyce poradnictwa Alicji Kargulowej jest głęboka analiza zagadnień poradnictwa zaprezentowana w formie odmian poradoznawczego dyskursu. Autorka przedstawia zarys historyczny rozwoju poradnictwa w Polsce, jego przemiany i zmieniające się potrzeby, wyjaśnia podstawy teoretyczne (zamieściła również słownik zawierający terminy związane przede wszystkim z poradnictwem i doradztwem).
dr Gertruda Wieczorek,
Akademia Jana Długosza w Częstochowie
Szczególnie cenne jest pokazanie odmienności przedmiotu, celów, metody poradnictwa w poszczególnych teoriopoznawczych dyskursach, podkreślając względność dominujących w danym okresie poglądów i ocen. To zachęca do dyskusji nad aktualnością i możliwościami aplikacyjnymi prezentowanych modeli poradoznawstwa i poradnictwa.W ten sposób praca ta staje się, zgodnie z założeniem akademickiego podręcznika, kompetentnym źródłem wiedzy dla studentów i nauczycieli akademickich, jak i praktyków, którzy mogą za jej pomocą zinterpretować swoją działalność, co służy (nie tylko) akademickiej dyskusji.
dr Hanna Stolarczyk,
Uniwersytet Mikołaja Kopernika
Należy podkreślić wieloaspektową przydatność dydaktyczną podręcznika zarówno dla wykładowców jak i bezpośrednio dla studentów. Ze względu na wielowarstwową problematykę poradnictwa poszczególne rozdziały i części podręcznika stanowią cenną pomoc dydaktyczną dla różnych kierunków studiów z zakresu pedagogiki, psychologii czy socjologii, podejmujących problematykę różnych aspektów doradztwa, w tym pomocy w planowaniu kariery zawodowej.
dr Grażyna Tadeusiewicz,
Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
-
Kategorie:
-
Książki »
-
Publikacje akademickie »
-
Nauki społeczne »
-
Pedagogika, Oświata i szkolnictwo »
-
Seria: Podręczniki akademickie PWN
-
Książki »
-
Publikacje akademickie
-
Książki »
-
Publikacje akademickie »
-
Nauki społeczne »
-
Pedagogika, Oświata i szkolnictwo »
-
Wychowanie, Resocjalizacja
-
Książki »
-
Publikacje akademickie »
-
Nauki społeczne »
-
Pedagogika, Oświata i szkolnictwo »
-
Dydaktyka
-
Książki »
-
Publikacje akademickie »
-
Nauki ekonomiczne »
-
Zarządzanie zasobami ludzkimi (HR) »
-
Kadry, Zarządzanie personelem
-
Książki »
-
Publikacje akademickie »
-
Nauki społeczne »
-
Psychologia, Psychoterapia »
-
Relacje interpersonalne
-
Książki »
-
Publikacje PWN »
-
Podręczniki akademickie »
-
Nauki społeczne »
-
Pedagogika, Oświata i szkolnictwo »
-
Seria: Podręczniki akademickie PWN
-
Książki »
-
Publikacje specjalistyczne »
-
Nauki społeczne »
-
Pedagogika, Oświata i szkolnictwo »
-
Seria: Podręczniki akademickie PWN
-
Książki »
-
Publikacje specjalistyczne »
-
Nauki społeczne »
-
Pedagogika, Oświata i szkolnictwo »
-
Wychowanie, Resocjalizacja
-
Książki »
-
Publikacje specjalistyczne »
-
Nauki społeczne »
-
Pedagogika, Oświata i szkolnictwo »
-
Dydaktyka
-
Książki »
-
Publikacje specjalistyczne »
-
Nauki ekonomiczne »
-
Zarządzanie zasobami ludzkimi (HR) »
-
Kadry, Zarządzanie personelem
-
Książki »
-
Publikacje specjalistyczne »
-
Nauki społeczne »
-
Psychologia, Psychoterapia »
-
Relacje interpersonalne
-
Język wydania:
polski
-
ISBN:
9788301142247
-
EAN:
978830114224706
-
Liczba stron:
232
-
Wymiary:
16.5x23.5cm
-
Waga:
0.34kg