Od zapału do wypalenia? Funkcjonowanie nauczycieli w codzienności szkolnej
Problematyka podjęta w treści niniejszej książki ukazuje problemy związane z funkcjonowaniem nauczycieli w roli zawodowej oraz zagrożeń wpływających na ich jakość. W publikacji znaleźć można informacje o roli i zadaniach nauczycieli, koncepcje ich rozwoju profesjonalnego, czynniki determinujące funkcjonowanie zawodowe oraz ewaluację jakości tego funkcjonowania. Wiele uwagi poświęcono wypaleniu zawodowemu jako czynnikowi zakłócającemu skuteczne realizowanie zadań wynikających z pełnionej funkcji zawodowej. Koncentruje się wokół odnalezienia i scharakteryzowania powiązań pomiędzy poziomem funkcjonowania profesjonalnego nauczycieli a poziomem ich poczucia wypalenia zawodowego. Zagadnienie to jest wyjątkowo aktualne i istotne nie tylko dla samych nauczycieli, ale także dla społeczeństwa, którego przyszłość w dużej mierze zależy od poziomu nauczycielskiego profesjonalizmu, wyznaczającego skuteczność oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych. Książka stanowi próbę ukazania zależności pomiędzy funkcjonowaniem profesjonalnym a poczuciem wypalenia zawodowego nauczycieli, wpisując się tym samym w nurt myśli pedeutologicznej, wzbogacając ją teoretycznie, metodologicznie i empirycznie. Jej publikacji towarzyszy nadzieja, że omówiona problematyka stanie się inspiracją dla osób chcących zrozumieć istotę bycia nauczycielem profesjonalistą oraz poszukujących rozwiązań w zakresie optymalizacji funkcjonowania nauczycieli w zmieniającej się codzienności szkolnej, a dla samych nauczycieli stanie się bodźcem do autoewaluacji własnych możliwości i ograniczeń.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7133-684-3
- ISBN druku: 978-83-7133-684-3
- Liczba stron: 367
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Wprowadzenie 7 Rozdział 1 Funkcjonowanie profesjonalne nauczycieli 1.1. Funkcje i zadania nauczycieli 13 1.2. Rozwój profesjonalny nauczycieli w kontekście oczekiwań społecznych 23 1.3. Uwarunkowania funkcjonowania profesjonalnego nauczycieli 33 1.4. Ewaluacja jakości funkcjonowania profesjonalnego nauczycieli 49 Rozdział 2 Problematyka wypalenia zawodowego nauczycieli 2.1. Pojęcie i symptomy wypalenia 55 2.2. Etapy rozwoju wypalenia 65 2.3. Determinanty wypalenia 70 2.4. Sposoby radzenia sobie z wypaleniem 82 Rozdział 3 Założenia metodologiczne badań własnych 3.1. Problematyka badań 89 3.2. Metody, techniki i narzędzia badawcze 93 3.3. Dobór terenu badań i próby badawczej 98 3.4. Organizacja badań i sposób opracowania zgromadzonego materiału empirycznego 104 Rozdział 4 Wyniki badań funkcjonowania profesjonalnego nauczycieli 4.1. Motywy wyboru zawodu nauczyciela 111 4.2. Funkcjonowanie profesjonalne nauczycieli w zakresie dojrzałości osobowościowej i kompetencji zawodowych 115 4.3. Umiejętność radzenia sobie nauczycieli w sytuacjach stresowych 158 4.4. Sukcesy osobiste i zawodowe nauczycieli 164 4.5. Potrzeby nauczycieli w zakresie rozwoju i doskonalenia zawodowego 174 4.6. Wsparcie nauczycieli w funkcjonowaniu profesjonalnym 212 Rozdział 5 Poczucie wypalenia zawodowego badanych nauczycieli 5.1. Poczucie emocjonalnego wyczerpania 221 5.2. Poczucie depersonalizacji 225 5.3. Poczucie obniżonego zaangażowania w pracę i spadku efektywności działań 227 5.4. Poczucie zawężenia kontaktów interpersonalnych 231 5.5. Poczucie zmęczenia fizycznego 234 5.6. Ogólny poziom poczucia wypalenia zawodowego 237 5.7. Sposoby przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu stosowane przez nauczycieli 242 Rozdział 6 Funkcjonowanie profesjonalne a poczucie wypalenia zawodowego nauczycieli 6.1. Ogólny poziom funkcjonowania profesjonalnego nauczycieli a poczucie wypalenia 255 6.2. Dojrzałość osobowościowa nauczycieli a poczucie wypalenia 260 6.3. Kompetencje zawodowe nauczycieli a poczucie wypalenia 266 6.4. Potrzeby rozwojowe i doskonalenie zawodowe nauczycieli a poczucie wypalenia 276 6.5. Umiejętność radzenia sobie ze stresem a poczucie wypalenia 281 6.6. Sukcesy osobiste i zawodowe nauczycieli a poczucie wypalenia 286 Podsumowanie 289 Propozycje działań wzmacniających poziom funkcjonowania profesjonalnego i zapobiegających wypaleniu zawodowemu nauczycieli 303 Załączniki 321 Bibliografia 347 Spis tabel, wykresów i schematów 367