Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
MENU
Podręczniki szkolne »

Osobowościowe uwarunkowania preferencji muzycznych w zależności od wieku(eBook)

0.00  [ 0 ocen ]
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły »
  • Wydanie: Kraków, 1, 2011

  • Autor: Rafał Lawendowski

  • Wydawca: Impuls

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena detaliczna: 39,00 zł
35,10
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 3,90 zł
Dodaj do schowka
Wysyłka: online

Osobowościowe uwarunkowania preferencji muzycznych w zależności od wieku

Łacińska sentencja „De gustibus (et coloribus) non est disputandum”, której źródło jest nieznane (prawdopodobnie była średniowieczną formułą scholastyczną), w wolnym tłumaczeniu mówi, iż gust nie podlega dyskusji lub szerzej, że o gustach się nie rozmawia, a dyskusje dotyczące osobistych gustów prowadzą do niczego. Mimo tego, od zawsze trwały polemiki i rozważania dotyczące gustów, które nie ominęły także świata psychologii muzyki. Współczesny człowiek zanurzony jest w morzu muzyki jak nigdy dotąd w historii. Wszechobecność muzyki oraz wielość gatunków i stylów muzycznych, z jakimi się spotykamy na co dzień daje szansę, co więcej, zmusza do dokonywania wyborów. Jak zatem słuchacz odróżnia pojęcia „lubię” i „nie lubię” w kontekście muzyki? Co stanowi tą wielce indywidualną miarę przykładaną do twórców i ich dzieł? Na jakiej zasadzie słuchacze wybierają, mając przed sobą nieskończoną liczbę alternatyw muzycznych? Przywołana wcześniej formuła zawierała myśl, że nie przypadkowe cechy rzeczy, lecz ich istota jest przedmiotem filozofii. Pytając o mechanizm wyjaśniający, dlaczego słuchamy, tego, czego słuchamy stajemy przed wyłaniającą się kwestią samej przyczyny, czyli w tym przypadku, problemem preferencji muzycznych. Prezentowana książka opiera się na założeniu, iż osobowość manifestuje się w wyborach muzycznych człowieka, a preferencje muzyczne znajdują swoje źródło w strukturze osobowości. Tym samym prezentowana książka daje możliwość obcowania ze starymi pytaniami, ale także, co najważniejsze, nowymi odpowiedziami. Celem pracy była próba opisania preferencji muzycznych w kontekście wyodrębnionych przez R. B. Cattella cech osobowości, wyjaśnienie związku między preferencjami a cechami osobowości, zbadanie siły tej relacji w trzech grupach wiekowych, a także próba zbudowania modeli, które pomogą przewidywać preferencje muzyczne u osób charakteryzujących się określonymi wymiarami osobowości. Do pomiaru zmiennych niezależnych wykorzystany został kwestionariusz osobowościowy Cattella (The 16 Personality Factors Test) w autoryzowanym opracowaniu polskim Kucharskiego (2004). Natomiast do pomiaru zmiennych zależnych posłużył adaptowany do potrzeb badania Krótki Test Preferencji Muzycznych (Short Test of Music Preferences - STOMP) Goslinga i Rentfrowa (2003) oraz Test Prób Muzycznych własnego autorstwa. Książka składa się z dziesięciu rozdziałów, w tym trzech o charakterze teoretycznym, stanowiących przegląd literatury przedmiotu, jeden (IV) dotyczy metodologii badań własnych, a pięć rozdziałów poświęconych jest analizie wyników badań własnych (V – IX ). W teoretycznej części pracy wyodrębniono rozdziały poświęcone kolejno: a) roli preferencji muzycznych w życiu współczesnego człowieka i złożoności badań nad tym zagadnieniem, b) poza osobowościowym (biologicznym, rodzinnym, kulturowym, edukacyjnym) uwarunkowaniom preferencji muzycznych c) osobowościowym uwarunkowaniom preferencji. Ostatni rozdział, dziesiąty, zawiera dyskusję wyników i wnioski końcowe.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp ...... 11
Rozdział I
Rola upodobań muzycznych w życiu człowieka ....... 17
1.1. Powszechność i znaczenie preferencji muzycznych ...... 17
1.2. Pojęcie preferencji muzycznych ....... 35
1.3. Złożoność badań nad preferencjami muzycznymi ..... 38
Rozdział II
Rozwojowe uwarunkowania preferencji muzycznych człowieka ...... 53
2.1. Biologiczne uwarunkowania preferencji muzycznych ..... 58
2.1.1. Genetyczne uwarunkowania preferencji muzycznych ...... 66
2.1.2. Neuropsychologiczne uwarunkowania
preferencji muzycznych ...... 67
2.2. Rodzinne uwarunkowania preferencji muzycznych ..... 71
2.3. Edukacyjne uwarunkowania preferencji muzycznych ..... 75
2.4. Kulturowe uwarunkowania preferencji muzycznych ....... 78
Rozdział III
Osobowościowe uwarunkowania preferencji muzycznych ....... 89
3.1. Pojęcie osobowości ...... 89
3.2. Założenia teorii czynnikowej ..... 90
3.2.1. Struktura osobowości według teorii Raymonda B. Catttella .... 90
3.2.2. Preferencje muzyczne w ujęciu Raymonda B. Cattella ...... 97
3.3. Preferencje muzyczne w świetle wybranych
wymiarów osobowości ...... 100
Rozdział IV
Metodologiczne założenia badań własnych ...... 107
4.1. Problematyka badań ....... 107
4.2. Cel badań ....... 110
4.3. Pytania badawcze ..... 110
4.4. Zmienne i ich operacjonalizacja ....... 111
4.5. Narzędzia badawcze ....... 112
4.5.1. 16-czynnikowy Kwestionariusz Osobowości
(16 Personality Factors Test) Raymonda B. Cattella ...... 114
4.5.2. Kwestionariusz danych socjometrycznych oraz sytuacji
kontaktu człowieka z muzyką ..... 115
4.5.3. Krótki Test Preferencji Muzycznych
(STOMP – Short Test Of Music Preferences)
Petera Rentfrowa i Samuela Goslinga – polska adaptacja
autorstwa Rafała Lawendowskiego ..... 115
4.5.4. Test Prób Muzycznych w opracowaniu
Rafała Lawendowskiego ..... 134
4.6. Strategia analizy statystycznej ...... 158
4.7. Procedura badania ....... 160
4.8. Charakterystyka badanej grupy ....... 160
Rozdział V
Zależność między preferencjami deklaratywnymi
a doświadczanymi – wyniki badań własnych ..... 165
5.1. Współzależność preferencji deklaratywnych i doświadczanych ..... 166
5.2. Zbieżność versus rozbieżność preferencji deklaratywnych
i doświadczanych w kontekście wieku ...... 167
5.3. Preferencje deklaratywne a doświadczane w kontekście
ogółu badanej próby ....... 168
5.4. Preferencje deklaratywne a doświadczane w kontekście
wyodrębnionych grup wiekowych ...... 169
5.5. Analiza różnic między preferencjami deklaratywnymii
doświadczanymi w kontekście wieku, płci
oraz gatunków muzycznych ....... 172
Rozdział VI
Próba wyodrębnienia i klasyfikacji typów preferencji muzycznych ..... 177
6.1. Analiza jakościowa składowych doświadczania muzyki ..... 177
6.2. Skupienia typów preferencji muzycznych wyróżnionych
ze względu na doświadczaną muzykę ....... 181
6.3. Związek typów preferencji muzycznych z warunkami
doświadczania muzyki ...... 185
6.4. Związek między typem preferencji muzycznych a deklaracjami
upodobań względem podstawowych gatunków muzycznych ..... 187
6.5. Skupienia preferencji muzycznych a ich charakterystyka
w kontekście cech muzyki ....... 190
6.6. Skupienia preferencji muzycznych a cechy osobowości ..... 192
Rozdział VII
Ilościowa analiza związku cech osobowości
z poziomem preferencji deklaratywnych i doświadczanych. ..... 197
Rozdział VIII
Wiek jako dyskretny moderator wpływu osobowości
na preferencje muzyczne ....... 217
8.1. Wiek jako dyskretny moderator liniowych zależności
między preferencjami muzycznymi a osobowością ...... 217
8.1.1. Siła wpływu poszczególnych cech osobowości
na preferencje doświadczane w konkretnych
grupach wiekowych ...... 219
8.1.2. Siła wpływu poszczególnych cech osobowości
na preferencje deklaratywne w konkretnych
grupach wiekowych ...... 234
Rozdział IX
Uwarunkowania preferencji muzycznych – analiza przyczynowości
poprzez modelowanie równań strukturalnych oraz próba
utworzenia jednolitego modelu teoretyczno-statystycznego ...... 249
Rozdział X
Dyskusja wyników i wnioski końcowe ....... 261
10.1. Dyskusja wyników ..... 261
10.2. Wnioski końcowe ....... 276
Zakończenie ....... 281
Bibliografia ....... 285
Spis schematów ....... 299
Spis tabel ....... 301
Spis wykresów ....... 303
Aneks ....... 305
Załącznik 1 ...... 305
Załącznik 2 ...... 307
Załącznik 3 ..... 309
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Inni Klienci oglądali również

Media społecznościowe. Dialog w cyberprzestrzeni. T. 2 - 06 Bibliografia

"Tom stanowi drugą część zbioru tekstów poświęconych problematyce mediów społecznościowych – fenomenu współczesnej kultury partycypacji. Zamieszczone w nim teksty odnoszą się do problematyki mediów społecznościowy...
29,99 zł

Nadzieja 10 lat w ciemności

Czwarta książka w serii PRAWDZIWE ZBRODNIE – wstrząsające historie bez fikcji „Nazywam się Amanda Berry. Zostałam porwana 10 lat temu. Pomóżcie mi!” – z takim dramatycznym apelem zadzwoniła na policję jedna z ofiar Ariela...
2,50 zł

Wartości w muzyce. T. 6: Muzyka współczesna - teatr - media - 11 "Stary" czas w "nowej" muzyce — z zapisków dyrygenta

Tom szósty wydawnictwa wielotomowego Wartości w muzyce to cenny zbiór poglądów artystów, muzykologów, pedagogów muzyki, dotyczących wartości estetycznych sztuki muzycznej, która jest atrakcyjnym instrume...

Niezatrudnieniowe wymiary aktywizacji. W stronę modelu empowerment?

Autorzy monografii wyrażają nadzieję, że analizy i refleksje zawarte w tomie staną się zaczynem do debaty o kształcie prospołecznego modelu aktywizacji i szansach jego upowszechnienia w naszym kraju, ale także do oceny dotychczas prowadzonych działań a...

Twórczość w przedsiębiorstwie

Tematyka niniejszej monografii dotyczy twórczości w przedsiębiorstwach. Niniejsza książka powstała wskutek ciekawości poznawczej dotyczącej natury twórczości organizacyjnej oraz jej strategicznej roli w przedsiębiorstwie. Współczes...
20,00 zł

Co się wydarzyło w Madison County

Druga po „Czułych słówkach” powieść wydana w ramach serii filmowej. Robert Kincaid, fotograf pracujący dla „National Geographic”, przyjeżdża do hrabstwa Madison, by zrobić zdjęcia krytych mostów. Przez przypadek po...

Public Relations i marketing w sektorze publicznym - Michał Kaczmarczyk: Visual Communication as a Public Relations tool of a Modern University. Remarks based on an Empirical Study Report

Niniejsza książka jest próbą refleksji nad problematyką marketingu i public relations organizacji zaliczanych do szeroko rozumianego sektora publicznego. Przynosi Czytelnikowi studia i szkice, których autorzy opisują wyzwania i możliwości...
2,50 zł

Wiek XVIII (nie tylko) w szkole - 02 Między tradycją a nowoczesnością. Wokół jednego wiersza Franciszka Karpińskiego

Prace zebrane w tomie przełamują stereotypową wizję polskiego oświecenia, przybliżając mało znane oblicza literatury i kultury „wieku rozumu”. Ukazują różne aspekty i elementy ówczesnej rzeczywistości, utrwalone w tekstach epo...
22,90 zł

Majorka w niebieskich migdałach

POD SŁOŃCEM MAJORKI MIŁOŚĆ I ZEMSTA SĄ TAK SAMO GORĄCE. KONTYNUACJA BESTSELLEROWYCH POWIEŚCI. Magda nareszcie prowadzi ustabilizowane życie w Warszawie; syn Michaś dorasta, życie rodzinne toczy się własnym rytmem, a odnowiony dom na Majorce jest spełni...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!