Osobowościowe uwarunkowania preferencji muzycznych w zależności od wieku
Łacińska sentencja „De gustibus (et coloribus) non est disputandum”, której źródło jest nieznane (prawdopodobnie była średniowieczną formułą scholastyczną), w wolnym tłumaczeniu mówi, iż gust nie podlega dyskusji lub szerzej, że o gustach się nie rozmawia, a dyskusje dotyczące osobistych gustów prowadzą do niczego. Mimo tego, od zawsze trwały polemiki i rozważania dotyczące gustów, które nie ominęły także świata psychologii muzyki. Współczesny człowiek zanurzony jest w morzu muzyki jak nigdy dotąd w historii. Wszechobecność muzyki oraz wielość gatunków i stylów muzycznych, z jakimi się spotykamy na co dzień daje szansę, co więcej, zmusza do dokonywania wyborów. Jak zatem słuchacz odróżnia pojęcia „lubię” i „nie lubię” w kontekście muzyki? Co stanowi tą wielce indywidualną miarę przykładaną do twórców i ich dzieł? Na jakiej zasadzie słuchacze wybierają, mając przed sobą nieskończoną liczbę alternatyw muzycznych?
Przywołana wcześniej formuła zawierała myśl, że nie przypadkowe cechy rzeczy, lecz ich istota jest przedmiotem filozofii. Pytając o mechanizm wyjaśniający, dlaczego słuchamy, tego, czego słuchamy stajemy przed wyłaniającą się kwestią samej przyczyny, czyli w tym przypadku, problemem preferencji muzycznych. Prezentowana książka opiera się na założeniu, iż osobowość manifestuje się w wyborach muzycznych człowieka, a preferencje muzyczne znajdują swoje źródło w strukturze osobowości. Tym samym prezentowana książka daje możliwość obcowania ze starymi pytaniami, ale także, co najważniejsze, nowymi odpowiedziami. Celem pracy była próba opisania preferencji muzycznych w kontekście wyodrębnionych przez R. B. Cattella cech osobowości, wyjaśnienie związku między preferencjami a cechami osobowości, zbadanie siły tej relacji w trzech grupach wiekowych, a także próba zbudowania modeli, które pomogą przewidywać preferencje muzyczne u osób charakteryzujących się określonymi wymiarami osobowości. Do pomiaru zmiennych niezależnych wykorzystany został kwestionariusz osobowościowy Cattella (The 16 Personality Factors Test) w autoryzowanym opracowaniu polskim Kucharskiego (2004). Natomiast do pomiaru zmiennych zależnych posłużył adaptowany do potrzeb badania Krótki Test Preferencji Muzycznych (Short Test of Music Preferences - STOMP) Goslinga i Rentfrowa (2003) oraz Test Prób Muzycznych własnego autorstwa.
Książka składa się z dziesięciu rozdziałów, w tym trzech o charakterze teoretycznym, stanowiących przegląd literatury przedmiotu, jeden (IV) dotyczy metodologii badań własnych, a pięć rozdziałów poświęconych jest analizie wyników badań własnych (V – IX ). W teoretycznej części pracy wyodrębniono rozdziały poświęcone kolejno:
a) roli preferencji muzycznych w życiu współczesnego człowieka i złożoności badań nad tym zagadnieniem,
b) poza osobowościowym (biologicznym, rodzinnym, kulturowym, edukacyjnym) uwarunkowaniom preferencji muzycznych
c) osobowościowym uwarunkowaniom preferencji.
Ostatni rozdział, dziesiąty, zawiera dyskusję wyników i wnioski końcowe.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7587-693-2
- ISBN druku: 978-83-7308-935-8
- Liczba stron: 300
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp ...... 11 Rozdział I Rola upodobań muzycznych w życiu człowieka ....... 17 1.1. Powszechność i znaczenie preferencji muzycznych ...... 17 1.2. Pojęcie preferencji muzycznych ....... 35 1.3. Złożoność badań nad preferencjami muzycznymi ..... 38 Rozdział II Rozwojowe uwarunkowania preferencji muzycznych człowieka ...... 53 2.1. Biologiczne uwarunkowania preferencji muzycznych ..... 58 2.1.1. Genetyczne uwarunkowania preferencji muzycznych ...... 66 2.1.2. Neuropsychologiczne uwarunkowania preferencji muzycznych ...... 67 2.2. Rodzinne uwarunkowania preferencji muzycznych ..... 71 2.3. Edukacyjne uwarunkowania preferencji muzycznych ..... 75 2.4. Kulturowe uwarunkowania preferencji muzycznych ....... 78 Rozdział III Osobowościowe uwarunkowania preferencji muzycznych ....... 89 3.1. Pojęcie osobowości ...... 89 3.2. Założenia teorii czynnikowej ..... 90 3.2.1. Struktura osobowości według teorii Raymonda B. Catttella .... 90 3.2.2. Preferencje muzyczne w ujęciu Raymonda B. Cattella ...... 97 3.3. Preferencje muzyczne w świetle wybranych wymiarów osobowości ...... 100 Rozdział IV Metodologiczne założenia badań własnych ...... 107 4.1. Problematyka badań ....... 107 4.2. Cel badań ....... 110 4.3. Pytania badawcze ..... 110 4.4. Zmienne i ich operacjonalizacja ....... 111 4.5. Narzędzia badawcze ....... 112 4.5.1. 16-czynnikowy Kwestionariusz Osobowości (16 Personality Factors Test) Raymonda B. Cattella ...... 114 4.5.2. Kwestionariusz danych socjometrycznych oraz sytuacji kontaktu człowieka z muzyką ..... 115 4.5.3. Krótki Test Preferencji Muzycznych (STOMP – Short Test Of Music Preferences) Petera Rentfrowa i Samuela Goslinga – polska adaptacja autorstwa Rafała Lawendowskiego ..... 115 4.5.4. Test Prób Muzycznych w opracowaniu Rafała Lawendowskiego ..... 134 4.6. Strategia analizy statystycznej ...... 158 4.7. Procedura badania ....... 160 4.8. Charakterystyka badanej grupy ....... 160 Rozdział V Zależność między preferencjami deklaratywnymi a doświadczanymi – wyniki badań własnych ..... 165 5.1. Współzależność preferencji deklaratywnych i doświadczanych ..... 166 5.2. Zbieżność versus rozbieżność preferencji deklaratywnych i doświadczanych w kontekście wieku ...... 167 5.3. Preferencje deklaratywne a doświadczane w kontekście ogółu badanej próby ....... 168 5.4. Preferencje deklaratywne a doświadczane w kontekście wyodrębnionych grup wiekowych ...... 169 5.5. Analiza różnic między preferencjami deklaratywnymii doświadczanymi w kontekście wieku, płci oraz gatunków muzycznych ....... 172 Rozdział VI Próba wyodrębnienia i klasyfikacji typów preferencji muzycznych ..... 177 6.1. Analiza jakościowa składowych doświadczania muzyki ..... 177 6.2. Skupienia typów preferencji muzycznych wyróżnionych ze względu na doświadczaną muzykę ....... 181 6.3. Związek typów preferencji muzycznych z warunkami doświadczania muzyki ...... 185 6.4. Związek między typem preferencji muzycznych a deklaracjami upodobań względem podstawowych gatunków muzycznych ..... 187 6.5. Skupienia preferencji muzycznych a ich charakterystyka w kontekście cech muzyki ....... 190 6.6. Skupienia preferencji muzycznych a cechy osobowości ..... 192 Rozdział VII Ilościowa analiza związku cech osobowości z poziomem preferencji deklaratywnych i doświadczanych. ..... 197 Rozdział VIII Wiek jako dyskretny moderator wpływu osobowości na preferencje muzyczne ....... 217 8.1. Wiek jako dyskretny moderator liniowych zależności między preferencjami muzycznymi a osobowością ...... 217 8.1.1. Siła wpływu poszczególnych cech osobowości na preferencje doświadczane w konkretnych grupach wiekowych ...... 219 8.1.2. Siła wpływu poszczególnych cech osobowości na preferencje deklaratywne w konkretnych grupach wiekowych ...... 234 Rozdział IX Uwarunkowania preferencji muzycznych – analiza przyczynowości poprzez modelowanie równań strukturalnych oraz próba utworzenia jednolitego modelu teoretyczno-statystycznego ...... 249 Rozdział X Dyskusja wyników i wnioski końcowe ....... 261 10.1. Dyskusja wyników ..... 261 10.2. Wnioski końcowe ....... 276 Zakończenie ....... 281 Bibliografia ....... 285 Spis schematów ....... 299 Spis tabel ....... 301 Spis wykresów ....... 303 Aneks ....... 305 Załącznik 1 ...... 305 Załącznik 2 ...... 307 Załącznik 3 ..... 309