MENU
Darmowa dostawa

Otwieranie obrazu

(eBook)

De(kon)strukcja uniwersalnych mechanizmów widzenia w nieprzedstawiającym malarstwie sztalugowym II połowy XX wieku

0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Toruń, 2012

  • Autor: Marta Smolińska

  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Otwieranie obrazu

Temat transformacji nieprzedstawiającego obrazu sztalugowego jest w niniejszej książce rozpatrywany w perspektywie terminu „ikonoklastyczny obraz otwarty" oraz przez pryzmat de(kon)struowania tradycyjnych konwencji, powiązanych z antropologicznie ufundowanymi mechanizmami widzenia. De(kon)strukcja jest w tym przypadku rozumiana jako „badanie podstaw", czyli analizowanie konstrukcji ugruntowujących zachodnioeuropejski światopogląd i modele myślenia, które wpłynęły także na sztukę, aspekty ikonoklastyczne okazują się zaś twórcze, a nie niszczycielskie. Od czasów Jacksona Pollocka transformacje tego rodzaju zyskują szczególną intensywność, prowadząc do tego, że obraz nieprzedstawiający staje się fenomenem coraz bardziej autorefleksyjnym i samoświadomym. Procesy te przebiegają w niezwykle specyficznych warunkach: zarówno tzw. kryzysu reprezentacji, jak i w kontekście toposu końca malarstwa, stającego się - paradoksalnie - jego siłą napędową. Wpływ na przebieg wielu opisanych przemian ma również fakt, że zachodzą one w tzw. krajobrazie postgreenbergiańskim - malarstwo sztalugowe zostało w nim utożsamione ze sztuką europejską i wskazane jako fenomen, który należy zakwestionować i przekroczyć.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Od autorki /7
Wprowadzenie. Wybrane aspekty twórczości Jana Berdyszaka i stan badań nad problemem otwierania obrazu
Otwieranie problemu /10
Otwieranie obrazu w twórczości Jana Berdyszaka /13
(Nad)świadomość. Przestrzeń jako byt pierwszy /45
Model pięciostopniowy /54
Stan badań /55
Rozdział 1. Otwieranie obrazu
Reakcje na kryzys reprezentacji i malarstwo po końcu malarstwa /58
Model operacyjny /65
Krajobraz postgreenbergiański /72
Obraz otwarty /79
(Nie)podobne / 84
Nieczysty dyskurs /89
Struktura niedomknięta /102
Rozdział 2. Przeciw władzy centrum
Hegemonia „przeklętego" centrum /103
Pragnienie powrotu do jaskini /111
Homogeniczność (elementów) pola obrazowego /115
Marginesy w centrum uwagi /133
(Eks)centryczność /156
Nieklasyczna symetria i centrum jako rozdzielenie /163
Widz jako centrum prymarne /166
Rozdział 3. Shaped canvas. Wyzwolenie form(atu)
Shaped canvas /172
Forpoczty shaped canvas /178
Obiektywizacja /189
Poza obiektywizację /206
Fragment jako całość /217
Oswojenie przestrzeni /223
Rozdział 4. Otwarcie płaszczyzny
Poszerzenie możliwości obrazu /226
Pierwsze otwory /229
Nieuleczalne rany /232
Kosmiczna nieskończoność /235
Podkreślanie obiektywizacji /247
Rozdarcie /254
Obraz otwarty na przestrzał /261
Rozdział 5. Obraz w częściach
(Nie)pewne granice obrazu /268
Pierwsze podzielone obrazy /272
Addytywność i prostokątne pole obrazowe /277
Addytywność i rozmycie granic pola obrazowego /291
Efekt rozbicia /306
Obraz na kilka ścian /308
Obraz jako sytuacja i proces /318
Rozdział 6. Wciąż o obrazie: rama i passe-partout. Pomiędzy parergonem i ergonem
Rama i passe-partout w centrum uwagi /322
Rama jako (par)ergon /335
Passe-partout jako (par)ergon /355
Tematyzowanie granic /357
Zakończenie? Proces (z-resztą) trwa
Otwieranie obrazu /361
A-resztowanie (nie)widzialnego /376
Ilustracje /395
Bibliografia /421
Spis ilustracji /445
Indeks osobowy /448
Summary. Opening a painting. De(con)struction of universal seeing mechanisms in non-representational easel painting of the 2nd half of the 20th century /460
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

31,50 zł
35,00 zł

Obraz kobiecej starości w literaturze i sztuce

Ze Wstępu:Kobieta pięćdziesięcioletnia jest zazwyczaj w pełni sił, bogata w doświadczenie, ale bez znaczących osiągnięć, które są udziałem mężczyzn w tym wieku. Kobieta wycofuje się lub zostaje wycofana z wielu aktywności. Cóż począ...
25,80 zł
30,00 zł

Podzielone społeczeństwo w obrazie mediów III i IV RP

Książka dotyczy podziałów społecznych, w szczególności procesu ich konstruowania we współczesnych polskich tożsamościowych mediach. Wytwarzane w środkach masowego przekazu obrazy odnoszące się do stron politycznego sporu wzmacniają...
20,64 zł
24,00 zł

Zeszyt „Architektura” nr 16, Obrazy architektury. Reprezentacje idei architektonicznej w kontekście współczesnej kultury wizualnej

Obraz stanowi nie tylko nośnik i odzwierciedlenie idei architektonicznej – co jest przedmiotem rozważań w niniejszej książce – ale jest także tworzywem architektury, wpływając na jej fundamentalne cechy i kondycję. Prezentowana książka stan...
17,99 zł
19,99 zł

Świat bez grzechu i jego obraz w filmie

Dzieło autora scenariusza do ikonicznego serialu „Czterdziestolatek”! Jakie możliwości ukazania ludzkiej cielesności daje reżyserom dzieło filmowe? Czym byłaby historia kina bez ,,scen łóżkowych”? Kiedy aktorzy powinni ...
27,43 zł
31,90 zł

Retoryczność w filmowych obrazach świata Andrzeja Fidyka

Prezentowana publikacja zawiera opis i analizę dorobku jednego z najwybitniejszych polskich dokumentalistów, Andrzeja Fidyka. Światowy rozgłos i uznanie przyniosła mu Defilada, a sławę ugruntowały takie filmy, jak: Karnawał – największe pa...
27,52 zł
32,00 zł

Obraz świata w podręcznikach szkolnych do klas początkowych

Podręcznik „wrósł” na dobre w krajobraz polskiej szkoły. Stanowi najważniejszy element wyprawki małego ucznia, przekraczającego po raz pierwszy szkolne progi, wyznacza rytm i treści jego działań. W ciągu trzech pierwszych lat nauki d...
14,40 zł
18,00 zł

Między słowem a obrazem

Autorki i autorzy tomu „Między słowem a obrazem. Rzecz o Tytusie Czyżewskim” w interesujących i prowokujących do dalszych poszukiwań szkicach zajmują się (...) zarówno źródłami, jak i ujściami teorii, idei i praktyk artystyczn...
25,11 zł
27,90 zł

Chcę, byś była obrazem mojej męki. Życie i cuda bł. Jadwigi Carboni

„Jest w Sardynii kobieta, która przed Bogiem stoi wyżej ode mnie. Nazywa się Jadwiga Carboni”. Św. Ojciec Pio Błogosławiona Jadwiga Carboni (1880–1952) była włoską mistyczką i stygmatyczką. Jej życie od samego początku obfitowało w niezwykłe zj...
7,20 zł
8,00 zł

Analiza strukturalna i treściowa obrazu filmowego. Punkt wyjścia ukształtowania warstwy dźwiękowej filmu

W przypadku muzyki filmowej i warstwy dźwiękowej świadomy wybór środków oznacza zastosowanie konkretnego rodzaju muzyki, konkretnego gatunku, faktury i formy, określonej dynamiki i instrumentacji. Oznacza również dobór takic...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!