Otwieranie obrazu
Temat transformacji nieprzedstawiającego obrazu sztalugowego jest w niniejszej książce rozpatrywany w perspektywie terminu „ikonoklastyczny obraz otwarty" oraz przez pryzmat de(kon)struowania tradycyjnych konwencji, powiązanych z antropologicznie ufundowanymi mechanizmami widzenia. De(kon)strukcja jest w tym przypadku rozumiana jako „badanie podstaw", czyli analizowanie konstrukcji ugruntowujących zachodnioeuropejski światopogląd i modele myślenia, które wpłynęły także na sztukę, aspekty ikonoklastyczne okazują się zaś twórcze, a nie niszczycielskie. Od czasów Jacksona Pollocka transformacje tego rodzaju zyskują szczególną intensywność, prowadząc do tego, że obraz nieprzedstawiający staje się fenomenem coraz bardziej autorefleksyjnym i samoświadomym. Procesy te przebiegają w niezwykle specyficznych warunkach: zarówno tzw. kryzysu reprezentacji, jak i w kontekście toposu końca malarstwa, stającego się - paradoksalnie - jego siłą napędową. Wpływ na przebieg wielu opisanych przemian ma również fakt, że zachodzą one w tzw. krajobrazie postgreenbergiańskim - malarstwo sztalugowe zostało w nim utożsamione ze sztuką europejską i wskazane jako fenomen, który należy zakwestionować i przekroczyć.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-231-2773-4
- Liczba stron: 464
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Od autorki /7 Wprowadzenie. Wybrane aspekty twórczości Jana Berdyszaka i stan badań nad problemem otwierania obrazu Otwieranie problemu /10 Otwieranie obrazu w twórczości Jana Berdyszaka /13 (Nad)świadomość. Przestrzeń jako byt pierwszy /45 Model pięciostopniowy /54 Stan badań /55 Rozdział 1. Otwieranie obrazu Reakcje na kryzys reprezentacji i malarstwo po końcu malarstwa /58 Model operacyjny /65 Krajobraz postgreenbergiański /72 Obraz otwarty /79 (Nie)podobne / 84 Nieczysty dyskurs /89 Struktura niedomknięta /102 Rozdział 2. Przeciw władzy centrum Hegemonia „przeklętego" centrum /103 Pragnienie powrotu do jaskini /111 Homogeniczność (elementów) pola obrazowego /115 Marginesy w centrum uwagi /133 (Eks)centryczność /156 Nieklasyczna symetria i centrum jako rozdzielenie /163 Widz jako centrum prymarne /166 Rozdział 3. Shaped canvas. Wyzwolenie form(atu) Shaped canvas /172 Forpoczty shaped canvas /178 Obiektywizacja /189 Poza obiektywizację /206 Fragment jako całość /217 Oswojenie przestrzeni /223 Rozdział 4. Otwarcie płaszczyzny Poszerzenie możliwości obrazu /226 Pierwsze otwory /229 Nieuleczalne rany /232 Kosmiczna nieskończoność /235 Podkreślanie obiektywizacji /247 Rozdarcie /254 Obraz otwarty na przestrzał /261 Rozdział 5. Obraz w częściach (Nie)pewne granice obrazu /268 Pierwsze podzielone obrazy /272 Addytywność i prostokątne pole obrazowe /277 Addytywność i rozmycie granic pola obrazowego /291 Efekt rozbicia /306 Obraz na kilka ścian /308 Obraz jako sytuacja i proces /318 Rozdział 6. Wciąż o obrazie: rama i passe-partout. Pomiędzy parergonem i ergonem Rama i passe-partout w centrum uwagi /322 Rama jako (par)ergon /335 Passe-partout jako (par)ergon /355 Tematyzowanie granic /357 Zakończenie? Proces (z-resztą) trwa Otwieranie obrazu /361 A-resztowanie (nie)widzialnego /376 Ilustracje /395 Bibliografia /421 Spis ilustracji /445 Indeks osobowy /448 Summary. Opening a painting. De(con)struction of universal seeing mechanisms in non-representational easel painting of the 2nd half of the 20th century /460