MENU

Obraz świata w podręcznikach szkolnych do klas początkowych

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Gdańsk, 2013

  • Autor: Ewa Zalewska

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena katalogowa: 32,00 zł
27,52
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Obraz świata w podręcznikach szkolnych do klas początkowych

Podręcznik „wrósł” na dobre w krajobraz polskiej szkoły. Stanowi najważniejszy element wyprawki małego ucznia, przekraczającego po raz pierwszy szkolne progi, wyznacza rytm i treści jego działań. W ciągu trzech pierwszych lat nauki dziecko wykona tysiące poleceń, ćwiczeń i zadań zawartych w podręczniku; z jego pomocą nauczy się czytać, pisać i liczyć. Polecenie „Otwórzcie podręczniki!” stanie się fundamentalnym składnikiem codziennego szkolnego rytuału, w którym dziecko uczestniczyć będzie aż do ukończenia edukacji.
Pytanie o to, jaki obraz świata (czy obrazy świata) prezentują dziecku współczesne podręczniki dla najmłodszych uczniów, jest równocześnie pytaniem o ich potencjał socjalizacyjny, na który składają się rekomendowane systemy wartości, wzorce ról społecznych, postaw i interpersonalnych relacji, zakres podejmowanej tematyki oraz sposób jej konceptualizacji; ponadto istotne są modele organizacji procesu uczenia się związane z obudową metodyczną podręcznika, bowiem poprzez dobór ćwiczeń, poleceń i zadań zostają określone granice uczniowskiej autonomii poznawczej i etycznej.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie	9

Część I Podręcznik szkolny jako medium społeczne i edukacyjne	15

Rozdział 1. Podręcznik szkolny w świetle teoretycznej refleksji	17

1.1. Podręcznik szkolny do edukacji początkowej – geneza i współczesne wyzwania	23
1.2. Konwencjonalna perspektywa badań nad podręcznikiem szkolnym	31
1.2.1. Teoria podręcznika szkolnego	32
1.2.1.1. Podręcznik szkolny – wymiary definicyjne	34
1.2.1.2. Funkcje podręcznika szkolnego	36
1.2.1.3. Założenia konstrukcyjne, struktura i procedury tworzenia podręcznika	40
1.2.1.4. Treści podręczników szkolnych – status i charakterystyka	45
1.2.1.5. Kryteria analizy i oceny podręcznika	49
1.2.2. Metodologia badań podręcznika szkolnego – procedury i metody badań	52
1.2.3. Kontrowersje wokół przesłanek konwencjonalnej perspektywy badań nad podręcznikiem szkolnym	63
1.3. Dyskursywno-analityczna perspektywa badań nad podręcznikiem szkolnym	65
1.3.1. Podręcznik szkolny jako Konstruktorium	70
1.3.2. Funkcje podręcznika w perspektywie dyskursywno-analitycznej	73
1.3.3. Wiedza w podręczniku – kondensacja dyskursów władzy	74
1.3.4. Metody badań podręcznika szkolnego – analiza dyskursu	78
1.4. Podręcznik szkolny do edukacji początkowej – stan i perspektywy badań	88

Rozdział 2. Współczesne konteksty funkcjonowania podręcznika do klas początkowych	108

2.1. Dyskursy społeczne, polityczne i kulturowe jako wyzwania dla podręcznikowego obrazu świata	109
2.2. Społeczna i integracyjna funkcja podręcznika szkolnego do klas I–III	123
2.3. Szkolne ramy procesu socjalizacji	130
2.3.1. Socjalizacja: funkcje, etapy i mechanizmy	131
2.3.2. Socjalizacja w klasach I–III w ujęciu współczesnych teorii socjalizacji	135

Część II. Obraz świata w podręcznikach szkolnych do edukacji początkowej – analiza badań własnych	141

Rozdział 3. Koncepcja i metody badań własnych	143

3.1. Przedmiot, cel i problematyka badawcza	143
3.2. Analiza dyskursu jako metoda badań własnych	146
3.3. Zasady analizy materiału empirycznego	148
3.4. Charakterystyka badanych podręczników	150

Rozdział 4. Prezentacja wyników badań	153

4.1. Dogmat prorozwojowego potencjału podręcznika – status podręcznika w opinii autorów	154
4.2. Horyzontalny i wertykalny wymiar podręcznikowego obrazu świata	157
4.3. Oblicza dzieciństwa – obraz szczęśliwego dzieciństwa i próby jego demistyfikacji	161
4.3.1. Dorosły i dziecko jako uczestnicy międzypokoleniowej komunikacji: od autorytaryzmu do partnerstwa	162
4.3.2. Różne wymiary podręcznikowego dzieciństwa: od dzieciństwa idyllicznego do dzieciństwa zagrożonego	168
4.3.3. Nieformalna grupa rówieśnicza – od konfliktu do przyjaźni	171
4.4. Szkoła i rodzina w podręczniku – dyskurs tradycji versus dyskurs nowoczesności	177
4.4.1. Szkoła tradycyjna – szkołą idealną	178
4.4.1.1. Dlaczego warto chodzić do szkoły? – instytucja w służbie dziecka	178
4.4.1.2. Nauczyciel-ideał i uczeń z deficytem; podręcznikowe wykładnie instytucjonalnych ról	183
4.4.1.3. Rodzice i szkoła – sojusz dla dobra dziecka	190
4.4.1.4. Klasa szkolna – społeczność prawie wzorcowa	193
4.4.2. Różne oblicza podręcznikowej rodziny – od rodziny wielopokoleniowej do rodziny rozbitej	200
4.4.2.1. Stereotypizacja i idealizacja – podstawowe wymiary konstrukcyjne dominującego wzorca rodziny	201
4.4.2.1.1. Wspaniałych rodziców mam – mama i tata z podręcznika	202
4.4.2.1.2. U babci jest słodko – dziadkowie w służbie wnuków	209
4.4.2.1.3. Dobrze mieć brata, czyli kochające się rodzeństwo	212
4.4.3. Rodzina wobec zmian społecznych i wyzwań codzienności: dysfunkcje w życiu rodzinnym	215
4.5. Społeczeństwo: organizacja, struktura i system wartości	219
4.5.1. Miasto i wieś w podręczniku – niwelowanie różnorodności	220
4.5.2. Społeczny podział i wartość pracy; praca zawodowa a prestiż społeczny	225
4.5.3. System wartości jako fundament relacji interpersonalnych: dualistyczny model ludzkich postaw	231
4.6. Dziecko w obliczu trudnych sytuacji życiowych	235
4.6.1. Zdrowie i choroba. Patetyczny i naturalistyczny obraz śmierci	236
4.6.2. „Inny” w poszukiwaniu akceptacji „normalnych” – podręcznikowy wariant programu „przeciw społecznemu wykluczeniu”	240
4.7. Kultura wysoka i kultura popularna: centrum i antypody kulturowej edukacji ucznia	247
4.8. Dyskurs religijny jako dyskurs religii chrześcijańskiej	255
4.9. Nauka i technika w służbie postępu	259
4.10. Sport jako szlachetne współzawodnictwo	263
4.11. Edukacja obywatelska – między glokalizacją a globalizacją	268
4.11.1. Ojczyzna i jej symbole – patetyczność jako formuła prezentacji	270
4.11.2. Różne oblicza patriotyzmu	274
4.11.3. Wielcy Polacy, czyli pióra, pędzle i retorty na usługach Ojczyzny	275
4.11.4. Kultura ludowa – między skansenem a oberkiem	281
4.11.5. Podręcznikowa historia Polski, czyli martyrologiczna wizja dziejów	283
4.11.6. Polska w Unii Europejskiej – jedność ponad podziałami	290

Wnioski końcowe	294
Bibliografia	303
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Słowa kluczowe: Pedagogika edukacja szkolnictwo

Inni Klienci oglądali również

14,24 zł
18,99 zł

Lektury w klasie I (zbiór)

Książka zawiera wypisy z lektur szkolnych (fragmenty). Zadbano o zgodność publikacji z nową podstawą programową. Proponowane lektury obejmują wszystkie gatunki literatury dziecięcej wymienione w nowej podstawie programowej. Są to: baśnie, bajki, opowia...
27,30 zł
35,00 zł

Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej

Oficyna wydawnicza IMPULS prezentuje pierwszy tytuł z nowej serii: "Palące Problemy Edukacji i Pedagogiki", pod red. Marii Dudzikowej i Henryki Kwiatkowskiej pt. "Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej".Pub...
53,10 zł
59,00 zł

Obrazy codzienności Polskie malarstwo rodzajowe I połowy XIX wieku

W książce omówiono narodziny i ewolucję tematyki rodzajowej w malarstwie polskim od schyłku XVIII wieku po rok 1850. Przedstawione zostały początki tej dziedziny twórczości na gruncie narodowym, losy jej pionierów oraz stopniowy wz...
33,68 zł
44,90 zł

Rok na końcu świata

W tej opowieści życie ma smak czekolady… Nina po rozstaniu z wielką miłością szuka swojego miejsca na ziemi. Pracuje w małej księgarni, która stoi na progu bankructwa, więc gorączkowo zastanawia się, jak powinna wyglądać jej przyszłość. N...
30,60 zł
34,00 zł

Medialne obrazy wroga

Praca podejmuje trudny i bardzo rozległy problem badaczy wymagający długich studiów interdyscyplinarnych oraz dużej dojrzałości naukowej. W dodatku tytułowa i jakże aktualna w naszym życiu publicznym i politycznym kwestia nie doczekała się w nas...
45,00 zł
50,00 zł

Klasyczna nawgacja morska z elementami locji

Podręcznik autorstwa Krzysztofa Czaplewskiego i Ryszarda Wawrucha pt. „Klasyczna nawigacja morska z elementami locji” podejmuje problematykę, dotyczącą szeroko pojętej nawigacji w wielu jej aspektach. W siedmiu rozdziałach omawia kolejno: g...
34,80 zł
40,00 zł

Królowa Charlotta. Opowieść ze świata Bridgertonów

PŁOMIENNE UCZUCIA, TAJEMNICE DWORU I NIEZŁOMNA WŁADCZYNI! OTO HISTORIA MŁODEJ KRÓLOWEJ, KTÓRA ZMIENIŁA BIEG DZIEJÓW W słoneczny wrześniowy dzień 1761 roku niemiecka księżniczka Charlotta Mecklenburg-Strelitz po raz pierwszy...
27,51 zł
31,99 zł

Najważniejszy wrzesień świata

Wstrząsający reportaż o najbardziej prześladowanej mniejszości świata.We wrześniu 2017 r. represje wobec ludu Rohinga przybrały kształt starannie zaplanowanej i przeprowadzonej z zimną krwią czystki etnicznej, w których śmierć poni...
37,80 zł
42,00 zł

Meblowanie szkolnej demokracji

W opracowaniu, posługując się metaforą umeblowania przestrzeni mieszkalnej, przedstawiono m.in.:uwarunkowania kształtowania modelu funkcjonowania edukacji formalnej w Polsce po 1989 r.;mechanizmy ograniczające szkolną demokrację;

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!