(Nie)prawda w literaturze i sztuce
Spójrzmy Prawdzie w oczy. Jakie oblicze prawdy wówczas zobaczymy? Czy w XXI wieku ten termin ma jeszcze rację bytu? Czy istnieje jedna Prawda, czy wiele prawd? Co jest jej przeciwieństwem – kłamstwo, fikcja, a może nieprawda? Jak badać prawdę – czy potrafimy ocenić, co jest, a co nie jest prawdziwe? Czy możemy mówić prawdę o świecie i sobie samych, czy potrafimy mówić o prawdzie? Czy chcemy jeszcze o niej słuchać? Jaką rolę odgrywa prawda we współczesnej sztuce, mediach i w przestrzeni społecznej?
Autorzy poruszają w swoich artykułach różnorodne rozumienie przewodniego hasła tego tomu. Prawdę postrzegają między innymi jako kryterium określające stosunek artystów-performerów wobec realiów społecznych, element literackiej historiozofii Jarosława Marka
Rymkiewicza czy wartość etyczną w literaturze faktu. Nieprawda to dla nich również fikcja literacka podniesiona do rangi instytucji prawnej, mistyfikacja we współczesnym kinie czeskim lub kategoria określająca sposób funkcjonowania sztuki w muzeach wirtualnych. Tak urozmaicone ujęcia tytułowej problematyki współbrzmią polifonicznie w naukach humanistycznych.
- Kategorie:
- Redakcja: Anna Dobrowolska, Claudia Słowik, Maja Siedlecka
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7865-172-7
- ISBN druku: 978-83-7865-172-7
- Liczba stron: 160
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
(Nie)prawda w literaturze 7 Dominika Gortych. Trawestacja wspomnień konsekwencją niemożności zapisu traumy? O etycznym wymiarze (nie)prawdy na przykładzie fenomenu Binjamina Wilkomirskiego 9 Maciej Jakubowiak. Prawo – prawda – literatura. Fikcja jako instytucja prawna 19 Paulina Kwaśniewska. Prawda? Jedna, żadna, sto tysięcy. Koncepcja prawdy w dramacie Tak jest, jak się państwu zdaje Luigi Pirandella 28 Joanna Maj. Rzeczywiste, możliwe i zmyślone. (Nie)prawda w literackiej historiografii Jarosława Marka Rymkiewicza (na przykładzie tomu Leśmian. Encyklopedia) 38 Krzysztof M. Maj. Kłamstwo założycielskie. Dystopie wobec problemu mediatyzacji prawdy 48 Anna Mędrzecka. Juliusza Słowackiego Podróż do Ziemi Świętej z Neapolu – ironia romantyczna jako mimesis tworzenia 62 Claudia Słowik. O warunkach istnienia prawdy w świecie „zmrożonej historii”. (Nie)prawda w powieści Lód Jacka Dukaja 74 Łukasz Wróblewski. Wspaniała masakra. Czy Jarosław Marek Rymkiewicz napisał prawdę o powstaniu warszawskim? 81 Mateusz Zimnoch. Ontologia faktu w reportażu ponowoczesnym. Intertekstualność w obronie mimesis 92 (Nie)prawda w sztuce 103 Katarzyna Lepianka. Paradoks dwóch teraźniejszości – realnej aktora i fikcyjnej postaci 105 Aleksandra Pietrzak. Muzeum Wyobraźni 116 Katarzyna Podpora. Sztuka na|prawdę. Aktywność artystyczna wobec realiów społecznych. Wybrane działania polskich performerów drugiej połowy XX wieku w zderzeniu z kulturą fotograficznego odwzorowywania rzeczywistości 125 Weronika Sobala. Mock-dokumenty nad Wełtawą, czyli fenomen mistyfikacji we współczesnym kinie czeskim 138 Agata Stronciwilk, Miłosz Markiewicz. Wizerunek a tożsamość. Wokół wybranych portretów historyzujących 146