Polski parlamentaryzm a lekcje historii
Książka podkreśla istotną rolę, jaką tematyka ustrojowa i parlamentarna odgrywa we współczesnym kształceniu, zawiera propozycje scenariuszy lekcji historii poświęconych temu zagadnieniu, jak również przykłady narzędzi oraz materiałów możliwych do wykorzystania w pracy z uczniami, sprzyjających rozwijaniu umiejętności analizy źródeł historycznych, krytycznego myślenia i pracy w grupach.
Głównym założeniem publikacji jest chęć rozpowszechnienia ciekawych i aktywizujących praktyk prowadzenia lekcji poruszających tematykę ustrojową. Praca jest zbiorem pomysłów, które nie tylko ożywią lekcje historii poświęcone parlamentaryzmowi, lecz także wyposaża ucznia we wszelkie niezbędne umiejętności – analizy źródeł historycznych, krytycznego myślenia oraz pracy w grupach. Autorami artykułów i scenariuszy są członkowie Studenckiego Koła Dydaktyki Historii działającego na Wydziale Historii Uniwersytetu Warszawskiego.
Z tej książki będą mogli korzystać nie tylko nauczyciele akademiccy (prowadzący zajęcia na specjalnościach/specjalizacjach przygotowujących do zawodu nauczyciela), studenci (kształcący się na tych specjalnościach na różnych uczelniach), ale także nauczyciele historii uczący w szkołach podstawowych, doradcy metodyczni i edukatorzy. Jest to bowiem publikacja, jakiej nie było do tej pory na rynku wydawniczym w odniesieniu do parlamentaryzmu polskiego [...]. (Z recenzji dr hab. Danuty Konieczki-Śliwińskiej, prof. UAM)
[Publikacja] potrzebna na rynku, wskazuje bowiem na stałą relację między badaczami przeszłości a przyszłymi adeptami sztuki nauczania i nauczycielami-praktykami, uwzględnia w swej trójdzielności wyniki badań, refleksję teoretyczną oraz praktyczny wymiar szkolnego nauczania-uczenia się historii. (Z recenzji dr Teresy Stachurskiej-Maj)
*********
Polish
Parliamentarism and History Lessons. A Collection of Articles and Lesson Scripts for Lessons on Polish Parliamentarism
The book emphasizes the important role of political and parliamentary issues in contemporary education, it contains suggested history lesson scripts on this subject, as well as the examples of tools and materials which can be used when working with students as they develop the ability to analyse historical sources, critical thinking and group work.
- Kategorie:
- Redakcja: Agata Ewa Niedzielska, Łukasz Linowski
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-235-5533-9
- ISBN druku: 978-83-235-5525-4
- EAN: 9788323555339
- Liczba stron: 194
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Słowo wstępne – Łukasz Linowski, Agata E. Niedzielska 7 Część I. Stan badań 9 Rozdział 1. Geneza i funkcjonowanie staropolskiego sejmu w edukacji szkolnej – wybrane zagadnienia – Jolanta Choińska-Mika 11 Część II. Artykuły metodyczne 29 Rozdział 1. Walory poznawcze lekcji o parlamentaryzmie i przemianach ustrojowych na poziomie szkoły podstawowej – Łukasz Linowski 31 Rozdział 2. Narracja historyczna o parlamentaryzmie z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej. O narzędziach dydaktycznych dla nauczyciela – Maciej Waleszczyński 42 Rozdział 3. Metody aktywizujące przydatne w tworzeniu scenariusza lekcji o polskim parlamentaryzmie – Kacper Bakuła 57 Rozdział 4. Gdzie tętniło życie sejmikowe… Jak zregionalizować nauczanie o parlamentaryzmie na poziomie szkoły podstawowej? – Agata E. Niedzielska 75 Część III. Scenariusze lekcji 85 Rozdział 1. Geneza polskiego parlamentaryzmu 87 Jak narodził się sejm, czyli o polskim parlamencie na przełomie średniowiecza i nowożytności – Kacper Bakuła 87 Dlaczego powstały sejmiki i sejmy? – Łukasz Linowski 95 Rozdział 2. Funkcjonowanie parlamentu w epoce staropolskiej 104 Jak szlachta podejmowała decyzje? – Agata E. Niedzielska 104 Sejm Rzeczypospolitej Obojga Narodów – Wojciech A. Siwek 110 Rozdział 3. Konstytucja 3 maja 119 „Wiwat Trzeci Maj!” – uchwalenie pierwszej polskiej konstytucji – Łukasz Linowski 119 Konstytucja 3 maja – najważniejsza z konstytucji – Aleksandra Brańska 130 Rozdział 4. Znaczenie Konstytucji 3 maja w czasach współczesnych 138 Śladami Konstytucji 3 maja w naszym mieście – Malwina Grabowska-Zywar 138 Dlaczego Polacy obchodzą dziś święto Konstytucji 3 maja? – Aleksandra Brańska 143 Rozdział 5. Porównanie konstytucji z dwudziestolecia międzywojennego 151 Demokratyczny marzec i autorytarny kwiecień – różnice między konstytucjami marcową i kwietniową – Damian Midak 151 Porównanie konstytucji marcowej i konstytucji kwietniowej – Kacper Bakuła 160 Rozdział 6. Sejm dawniej i dziś – parlamentaryzm na przestrzeni dziejów 171 Od pól elekcyjnych do Sejmu na Wiejskiej – Maciej Waleszczyński 171 Sejm Rzeczypospolitej Obojga Narodów a Sejm współczesny – porównanie – Agata E. Niedzielska 187 Spis ilustracji 192