Pomiędzy bukwą a literą
„Książka Heleny Duć-Fajfer jest próbą całościowego ujęcia powstającego współcześnie w Polsce piśmiennictwa białoruskiego, ukraińskiego i łemkowskiego, traktowanego jako literatura wschodniosłowiańskich mniejszości i badanego przy zastosowaniu perspektywy oraz pojęciowego instrumentarium studiów postkolonialnych. Punktem wyjścia są w niej problemy relacji kultury, literatury i władzy, sprzężenia politycznej i symbolicznej dominacji większości oraz podporządkowania mniejszości symbolicznym i politycznym strukturom władzy centrum. Zasadniczy obszar eksploracji zaś stanowią literackie sposoby mówienia w sytuacji mniejszościowej rozumianej jako sytuacja podporządkowania".
Z recenzji dr hab. Eugenii Prokop-Janiec
Pojęcie dyskurs mniejszościowy, używane w książce, oznacza „nie tylko i nie tyle tekstualność, głos, słowo poszczególnych mniejszości, ile specyficzny charakter ich wypowiadania się wynikający w wysokim stopniu z pozycji podporządkowanej, która istotnie determinuje całokształt rozumienia siebie w otaczającej rzeczywistości społecznej. W ten sposób określamy istotę odmienności dyskursywnej, co pozwoli odnosić się nie tyle do generowanych form i treści, ile do ich ideowego źródła, podłoża, tożsamościowej bazy, formującej inność jako kategorię interpretacyjną dla bycia zmarginalizowanym wobec czegoś, tzn. wobec sił dominacyjnych. Literatura, piśmiennictwo jako źródło wyrażania, komunikat i tekst jest najbardziej płodnym obszarem kulturowym dla poszukiwania i określenia tych tendencji oraz sił dyskursywnych, dostarcza obrazów i emocjonalnych odniesień, pozwala uchwycić niuanse oraz wieloznaczności bycia pomiędzy i bycia walencyjnego. Tym sposobem można znaleźć też punkty odniesienia dla izolujących się (być może bardziej niż izolowanych) literatur mniejszościowych wobec dominującego dyskursu ujętego w kanon narodowy, niestanowiące tylko aplikacji i wysepek kulturowej specyfiki, lecz mogące często służyć za nicujące zwierciadło, w którym przyjrzeć się może skanonizowana kultura. W literaturach mniejszości etnicznych odkrywamy upodmiotowionego Innego, bo tylko taki może rozszerzyć dyskurs narodowy (w rozumieniu narodu obywatelskiego) o te potrzebne każdej kulturze »wysepki odmiennej organizacji«, które są niezwykle płodne i inspirujące ze względu na powszechną konieczność ich zgodnego z systemem strukturyzowania".
(Ze Wstępu)
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-233-3284-8
- ISBN druku: 978-83-233-3284-8
- Liczba stron: 360
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 I. Redukcja Innego wewnętrznego i jego odzyskiwanie 17 Sytuacja mniejszości wschodniosłowiańskich w Polsce po II wojnie światowej 17 Monoetniczność programowa 20 Kontrolowane organizowanie 22 Poza cieniem 28 Rola literatury w inicjowaniu zmian 31 W stronę literackości literatury 37 „Białowieżanie” 38 Ukraińska niejednorodność 46 Literatura łemkowska jako etos trwania 53 II. „I po co ta pycha?”. Postkolonialne pytania i odpowiedzi 59 Polski – postkolonializm czy postzależność? 59 Studia postkolonialne 61 Literatury mniejszościowe a postkolonializm 72 „Posępna drugorzędność” 76 Anty- czy postkolonialne odpisywanie? 78 Nieludzkie humanitas 81 Mimikra? 83 Autentyzm 90 Delikatne ręce 92 Dystans 94 III. „Bez pamięci świeczki muszą zgasnąć”. Historia – pamięć – zapominanie – miejsca pamięci 97 Historia i pamięć wobec marginalności 97 Pamięć ofensywna 99 Czyja jest i komu służy pamięć? 102 Następstwa funkcji – jaka jest pamięć? 105 Co czynimy z przeszłością? 107 Pamięć i literatura – inspiracje teoretyczne 111 Specyfika kulturowa wobec form pamięci 118 Wieczna pamięć 118 Między rytuałem a interpretacją 123 Naród wybrany – święta powinność 127 Napisać historię czy opisać życie 132 „Zapomnieliska” – miejsca pamięci 140 IV. „By zaśpiewać swoją pieśń na swoim podwórzu”. Wartości przestrzenne. Przestrzeń jako podstawowa kategoria tożsamościowa 147 Przestrzeń i miejsce – kulturowa/etniczna aksjologizacja miejsc 153 Wędrówka – pozbawienie miejsca – bezdomność 158 „Ja jestem – jeszcze nie zginęła dni waszych przystań cowieczorna”. Dom i jego mniejszościowa kondycja 163 „Gdzie Rzym, gdzie Krym, gdzie moja ojczyzna...” 180 Wiek wypędzeń i Podróż daremna 190 V. „(...) odnaleźć ludzi/ i zapytać ich/ to wasza mowa?”. Językowe istnienie poprzez tekst 213 Język – etniczność – tożsamość etniczna 213 Wielokuturowość – poliglosja – języki mniejszościowe 218 Pismo – standaryzacja – literatura 226 „Słowo matczyne, słowo łzo” – sakralizacja i esencjalizacja języka ojczystego jako znacznika tożsamości 230 „Mowy wyrzekamy się...”. Języki w warunkach zagrożenia 244 „Zapisać słowa”. Bycie pisarzem mniejszościowym 252 VI. „I Bóg mój w jodłach i wśród liści mieszkał...”. Etnicyzacja sacrum i sakralizacja etniczności 265 Religia jako system kulturowy 265 Religia – etniczność – tożsamość 268 Religia jako czynnik idiosynkratyczny mniejszości 275 „...Wygnano Boga ostrzem bagnetu”. Bóg z etniczno-mniejszościowym obliczem 282 „Przeżegnawszy się trzykrotnie / i trzema”. Symbole religijne jako znaki etniczne 297 „Daj Boże nadzieję, daj wytrwałość w trwodze...”. Modlitwa oraz inne formy rytualne i ich powiązanie z etnicznością 305 Zakończenie 315 Aneks. Bibliografie pisarzy mniejszościowych cytowanych w książce 317 Bibliografia 325 Indeks nazwisk 353