Portrety psychologiczne
Portretowanie psychologiczne ma w sobie coś z zimnej diagnozy, werdyktu, etykiety, klasyfikacji typologicznej. Wszystko w nim powinno zostać nazwane - często w trudnym dla laika języku, wedle ustalonych arbitralnie miar opisu. Wbrew pozorom owe miary nie wywodzą się z wieloznacznych kodów kulturowych, a są jedynie konstruktami teoretycznymi, odzwierciedlającymi zracjonalizowane mniemania czy domniemania na temat hipotetycznie założonej konstrukcji ludzkiej psychiki [...]. To, co się temu zabiegowi wymyka, bywa kwalifikowane jako "reszta" o marginalnym lub bliżej nieznanym znaczeniu, wymykająca się definicyjnemu domknięciu czy uchwyceniu w związki przyczynowe. A przecież to w niej właśnie zwykle kryje się to, co najistotniejsze - cała wieloznaczność natury człowieka, wszystkie zawirowania emocji, meandry i niuanse myślenia i kojarzenia, wahania decyzyjne, konflikty sumienia, siła wiary lub rozpacz pustki duchowej, wreszcie świadomość i wola tworzenia.
Fragment książki
W prezentowanym tomie zostały zamieszczone szkice analityczne poświęcone Virginii Woolf, Johnowi Irvingowi, Józefowi Henowi, Augustowi Strindbergowi i Józefowi Piłsudskiemu, poprzedzone studiami wstępnymi z obszernymi rozważaniami na temat portretu psychologicznego wybitnej i niezwykłej osobowości oraz związku twórczości i zaburzeń psychicznych. Całość stanowi interesujący dowód naukowych poszukiwań i wykorzystywania w postępowaniu badawczym narzędzi różnych dyscyplin: psychologii, antropologii, socjologii, literaturoznawstwa. Zawiera wiedzę istotną nie tylko dla psychologów, lecz również reprezentantów innych specjalności zajmujących się psychologiczną analizą dzieł literackich czy znaczących twórców, postaci. To zbiór tekstów o dużej swobodzie w wyrażaniu własnych poglądów, inspirujących, skłaniających do refleksji, choć niekiedy niełatwych do przyjęcia.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-235-1169-4
- ISBN druku: 978-83-235-0439-9
- Liczba stron: 340
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Przedmowa (Tadeusz Gałkowski) 9 O wielowymiarowym portretowaniu 9 Część I. Czym jest i czym może być portret psychologiczny (Roman Zawadzki) 13 Rozdział 1. Psychologia i sztuka – dwie strony medalu 13 Rozdział 2. Psychobiografia – portret czy diagnoza 32 Rozdział 3. Trójdzielność opisu postaci – funkcje, struktura, kultura 60 Rozdział 4. Tożsamość i jej rozwój 75 Początki odmienności 75 Tożsamość zadana i własna – społeczna i psychologiczna 94 Tożsamość moralna – świat dobra i zła 119 Tożsamość przekłamana 137 Rozdział 5. Kilka uwag o metodzie 145 Zakończenie 151 Bibliografia 154 Część II. Jakie bywają portrety psychologiczne 159 Rozdział 1. Problematyka związku twórczości i zaburzeń psychicznych (Judyta Urszulak) 159 Wstęp 159 Teorie psychologiczne dotyczące związku zaburzeń psychicznych i twórczości 160 Badania psychologiczne dotyczące związku twórczości i zaburzeń psychicznych 163 Rola emocji w procesie twórczym 168 Problem pojęcia zdrowia psychicznego a wyniki twórców w testach psychologicznych 172 Ograniczenia psychologii w badaniach nad twórczością (i szaleństwem) 175 Bibliografia 179 Rozdział 2. Czego się bała Virginia Woolf – studium depresji kobiety i artystki (Magdalena Dybek) 181 Wstęp 181 Depresja 182 Pozycja kobiety w społeczeństwie XIX wieku 90 Przypadek Virginii Woolf w ujęciu psychoanalizy 195 Fenomen samobójstwa 202 Biografia Virginii Woolf według psychodynamicznego modelu depresji 204 Zakończenie 223 Bibliografia 224 Rozdział 3. Powieściopisarstwo jako autoterapia – analiza dzieł i biografii Johna Irvinga (Joanna Burgiełł) 227 Wstęp 227 Teoria Erika Eriksona 230 Poszukiwanie autoterapeutycznych aspektów prozy Johna Irvinga 237 Powieść debiutancka – nieobecny ojciec 238 Powieść, która przyniosła sławę – problem ojca przez relację z matką 242 Kolejna powieść – problem ojca i relacja z ojczymem 244 Najnowsza powieść – ostateczny rozrachunek z przeszłością 247 Podsumowanie 252 Wnioski 253 Bibliografia 254 Rozdział 4. Józef Hen – życie w konfrontacji z historią (Judyta Urszulak) 256 Wstęp 256 Fazy przeżyć i fazy dokonań według teorii Charlotte Buhler 257 Rola przeszłości: autonarracje i tożsamość 267 Pisarz i historia – dylematy etyczne 273 Bibliografia 277 Rozdział 5. August Strindberg – zespolenie życia i twórczości (Paweł Tomczuk) 279 Wstęp 279 Życie i dzieło Strindberga 285 Podsumowanie 311 Bibliografia 312 Rozdział 6. Czy psychologia może wyjaśniać historię? Szkic psychobiograficzny postaci Józefa Piłsudskiego (Anna Pietruszewska) 314 Wstęp 314 Psychobiografia Józefa Piłsudskiego 315 Ocena Piłsudskiego jako człowieka i jako działacza politycznego 331 Bibliografia 339