Powieści Ignacego Karpowicza jako laboratorium narracji
Książka Gerarda Rongego przynosi bardzo nowatorskie odczytanie twórczości jednego z najlepszych polskich pisarzy współczesnych. Do wypracowanych już i dość spetryfikowanych stylów odbioru prozy
Karpowicza wnosi ożywczy impuls.
Jest to książka oparta na wyraźnej koncepcji teoretycznej. Autor wykorzystuje teorię laboratorium Bruno Latoura, aby zrekonstruować rodzaj laboratorium narracyjnego, jakim jest dla niego pisarstwo Karpowicza. Uważam, że to szczęśliwy pomysł, gdyż dzięki temu można było wyjaśnić, na czym polega połączenie postmodernistycznego charakteru tej prozy z obecnymi w niej od początku „nie postmodernistycznymi” elementami eksperymentu artystycznego typowego dla wcześniejszego modernizmu. Ronge udowodnił, że zamiast porzucać przekonanie o wartości postmodernistycznego tekstualizmu krytyka literacka powinna w takim przypadku dostrzec znaczenie pewnej formuły zaangażowania. Polegałoby ono na tym, że przy założeniu pełnej tekstualności każdego aspektu rzeczywistości proza Karpowicza – dzięki odwołaniu do ironii romantycznej – eksponuje decyzje bohaterów, którzy pewne teksty (narracje) uznają za własne i biorą za nie pełną etyczną odpowiedzialność, stają się one modusem ich projektu egzystencjalnego.
Autor przekonuje do przydatności tej propozycji w odniesieniu do dwóch problemów nurtujących bohaterów Karpowicza: miłości i historii. W każdym z tych przypadków rozciągnięcie zasady tekstualności na miłość czy historię (tzw. translacja laboratorium na zewnątrz, jak widział to Latour) prowadzi do wyboru i życiowego zaangażowania w jedną z narracji o miłości czy o historii. Interpretacja wybranych powieści pod tym kątem jest wręcz wirtuozerska.
Książka Gerarda Ronge Powieści Ignacego Karpowicza jako
laboratorium narracji dowodzi wysokiej kultury intelektualnej, zdolności pracy koncepcyjno-teoretycznej i wyśmienitych kompetencji interpretacyjnych autora. Stanowi ważny głos w dyskusjach, jakie od lat wzbudza znakomita proza Karpowicza oraz przynosi nowatorską i samodzielnie wypracowaną koncepcję teoretyczną.
- z recenzji prof. dr. hab. Tomasza Mizerkiewicza
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-957678-1-4
- Liczba stron: 160
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WYKAZ SKRÓTÓW STOSOWANYCH W PRACY WSTĘP ROZDZIAŁ I: NARRATOLOGICZNE UWIKŁANIA PROZY IGNACEGO KARPOWICZA ROZDZIAŁ II: LABORATORIUM NARRACYJNE - POSZERZANIE LABORATORIUM - TEKST JAKO LABORATORIUM - EKSPERYMENTY NARRACYJNE ROZDZIAŁ III: ROZPOZNANIE CHOROBY – COŚ JEST NIEHALO ROZDZIAŁ IV: EKSPERYMENTY - LABORATORIUM PO POSTMODERNIZMIE - NARRACJA POD MIKROSKOPEM - POSZUKIWANIE LEKARSTWA. AUTOPARODIA, IRONIA I ROZSZERZENIE LABORATORIUM NARRACYJNEGO ROZDZIAŁ V: TRANSLACJA LABORATORIUM NA ZEWNĄTRZ – MIŁOŚĆ ROZDZIAŁ VI: TRANSLACJA LABORATORIUM NA ZEWNĄTRZ – HISTORIA ZAKOŃCZENIE STRESZCZENIE SUMMARY BIBLIOGRAFIA - BIBLIOGRAFIA PODMIOTOWA - BIBLIOGRAFIA PRZEDMIOTOWA