MENU

Praktyka edukacyjna w warunkach zmiany kulturowej

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Warszawa, 2015

  • Autor: Teresa Hejnicka-Bezwińska

  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Formaty:
    mobi
    ePub
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Praktyka edukacyjna w warunkach zmiany kulturowej

Jest to praca o społecznej praktyce edukacyjnej, w której nie można oddzielić teorii od praktyki (a tym bardziej nie można przeciwstawiać sobie poznania i działania), obejmującej ogół oddziaływań służących formowaniu się zdolności życiowych człowieka (…). Szczególną uwagę przywiązuję do odkrycia i ujawnienia (opisania, wyjaśnienia i zinterpretowania) tych uwarunkowań i skutków zmian edukacyjnych, które mają swoje zakorzenienie w zmianach kulturowych (zaistniałych w Polsce w XX wieku). T. Hejnicka-Bezwińska - ze Wstępu Autorka dokonała świetnej syntezy wiedzy o faktach i wydarzeniach historycznych, które były kluczowe dla procesów edukacyjnych i polityk oświatowych w zmieniających się ustrojach i rządach, wyprowadzając syntetyczne wnioski o także prospektywnym znaczeniu. Po raz kolejny, bo już w jednej ze swoich wcześniejszych rozpraw tego dokonała, mamy do czynienia z wywabianiem białych plam w polskiej historii oświaty i wychowania. Ogromnie to cenię, gdyż młodsze pokolenie zostało – w wyniku rynkowych reform – pozbawione konieczności i wartości uczenia się historii własnego kraju i narodu. W tym przypadku jestem pewien, że adepci studiów nauczycielskich i pedagogicznych dostaną „soczysty owoc” prawdy o niszczeniu przez rządzących polskiej tożsamości, kultury, elit, z wykorzystaniem także do tych celów systemu szkolnego i polityki oświatowej. Z recenzji prof. dr. hab. Bogusława Śliwerskiego O autorce Prof. dr hab. Teresa Hejnicka-Bezwińska, pedagog i filolog; badacz o bogatym dorobku naukowym z zakresu: historii pedagogiki i praktyki edukacyjnej XX wieku, polityki oświatowej, pedagogiki ogólnej, juwentologii. Najważniejsze prace: W poszukiwaniu tożsamości pedagogiki. Świadomość teoretyczno-metodologiczna pedagogiki polskiej. Geneza i stan (1989), Orientacje życiowe młodzieży (1991), Edukacja - kształcenie – pedagogika. Fenomen pewnego stereotypu (1995), Zarys historii wychowania (1944-1989)(oświata i pedagogika pomiędzy dwoma kryzysami (1996), O zmianach w edukacji. Konteksty, zagrożenia i możliwości (2000), Pedagogika ogólna (2008). Zainteresowania związane z dyskursami edukacyjnymi i dyskursami o edukacji, wytwarzaniem wiedzy o edukacji i dyrektyw praktycznego działania edukacyjnego znalazły najpełniejsze odzwierciedlenie w ponad 10 pracach zbiorowych, będących dorobkiem Zespołu Pedagogiki Ogólnej przy KNP PAN, któremu T. Hejnicka-Bezwińska przewodniczyła w latach 1999-2014.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp          13

Rozdział 1. Ramy teoretyczno-metodologiczne narracji o praktyce edukacyjnej XX wieku         25

1.1. Wprowadzenie           25
1.2. Badanie kultury          27
1.3. Model badań społecznej praktyki edukacyjnej w przestrzeni kulturowej        30
1.4. Transgresja historyczna jako teoretyczny kontekst badań nad społeczną praktyką edukacyjną      33
1.5. Narracja jako forma wypowiedzi         37
1.5.1. Kontekst filozoficzno-teoretyczny zainteresowania się narracjami w naukach humanistycznych    41
1.5.2. „Narratologia” jako dziedzina współczesnych badań kultury  42
1.5.3. Wykorzystanie wiedzy o narracjach w badaniach nad edukacją       43
1.5.4. Narracje historyczne w naukach humanistycznych       45
1.6. Założenia konstytuujące formę, strukturę i treść narracji       47
1.7. Podsumowanie. Czym jest prezentowany tekst kulturowy?       52

Rozdział 2. Druga Rzeczpospolita (1918–1939)   57

2.1. Wprowadzenie           57
2.2. Uwarunkowania polityczne, społeczne i ekonomiczne związane
z powstawaniem państwa oraz budowaniem struktur administracyjnych II RP          58
2.3. Problemy związane z budowaniem i funkcjonowaniem systemu oświatowego      65
2.3.1. Lata 1921–1932     65
2.3.1.1. Kształcenie nauczycieli     69
2.3.1.2. Sieć szkolna        71
2.3.2. Reforma oświatowa 1932 roku – ustawa Jędrzejewiczowska  72
2.4. Problemy kształcenia na poziomie wyższym      74
2.4.1. Powstawanie instytucji kształcenia na poziomie wyższym  75
2.4.2. Włączenie kształcenia nauczycieli w struktury akademickie  78
2.5. Najważniejsze problemy rozwiązywane przez II RP za pomocą instytucji edukacyjnych         84
2.5.1. Likwidacja analfabetyzmu         85
2.5.2. Zmiana struktury społecznej      85
2.5.3. Budowanie tożsamości narodowej, państwowej i społecznej       87
2.6. Kontekst kulturowy zmian w praktyce edukacyjnej      89
2.6.1. Najważniejsze idee epoki nowoczesnej w Europie Zachodniej i reformy oświatowe z nimi związane       90
2.6.1.1. Kształtowanie się Europy jako wspólnoty kulturowej        90
2.6.1.2. Najważniejsze idee Europy Zachodniej w epoce nowoczesnej  92
2.6.2. Praktyka oświatowa niektórych krajów Europy od XVIII wieku           98
2.6.2.1. Praktyka oświatowa Francji       99
2.6.2.2. Praktyka oświatowa w państwach, do których włączone zostały ziemie polskie w wyniku zaborów          101
2.6.3. Wzorce osobowe możliwe do zaakceptowania w II RP   109
2.6.3.1. „Człowiek zabawy” jako wzór kultury szlacheckiej  111
2.6.3.2. „Człowiek pracy” jako wzór kultury chłopskiej   113
2.6.3.3. „Człowiek dobrze wychowany” jako wzór kultury inteligenckiej      115
2.7. Odpowiedź pedagogiki polskiej na wyzwania przełomu XIX i XX wieku      119
2.7.1. Uniwersytet Lwowski – inicjatywy profesora Kazimierza Twardowskiego           120
2.7.2. Uniwersytet Jagielloński – inicjatywy profesora Władysława Heinricha    130
2.7.3. Nurt pedologiczny w Polsce       132
2.7.4. Popularyzacja wiedzy o edukacji. Kongresy pedagogiczne i czasopisma      139
2.8. Podsumowanie. Logika zmian w praktyce edukacyjnej II RP        143

Rozdział 3. Między Drugą Rzeczpospolitą a Polską Rzeczpospolitą Ludową (1939–1952)         153

3.1. Wprowadzenie          153
3.2. Polska w warunkach utraty niepodległości i zagrożenia dwoma totalitaryzmami         154
3.3. Polityka oświatowa na ziemiach polskich po ich włączeniu do III Rzeszy i ZSRR     158
3.3.1. Polityka oświatowa na ziemiach włączonych bezpośrednio do III Rzeszy      158
3.3.2. Polityka oświatowa w Generalnym Gubernatorstwie     159
3.3.3. Polityka oświatowa na ziemiach włączonych bezpośrednio do ZSRR          161
3.4. Polska w konspiracji     164
3.4.1. Tajne szkolnictwo ogólnokształcące       165
3.4.2. Szkolnictwo wyższe       166
3.5. Tryumf Wielkiego Przymierza a sprawa Polski na arenie międzynarodowej       168
3.5.1. Polska w strefie wpływów ZSRR   170
3.5.2. Program przejęcia władzy w Polsce       171
3.5.2.1. Likwidacja struktur Polskiego Państwa Podziemnego      172
3.5.2.2. Likwidacja własności prywatnej środków produkcji          173
3.5.2.3. Stworzenie bardzo rozbudowanego aparatu przymusu (kontroli, inwigilacji, represji i terroru)    173
3.5.2.4. Legitymizacja nowej władzy       174
3.6. Tworzenie warunków do przeprowadzenia „wielkiej zmiany kulturowej”      176
3.6.1. Totalitaryzm komunistyczny      176
3.6.2. Proces i program sowietyzacji     181
3.6.3. Fenomen sowietyzacji     182
3.6.4. Cele i zadania związane z uruchomieniem „ofensywy ideologicznej”     184
3.7. Ofensywa ideologiczna w Polsce        186
3.7.1. Kierunek zmian w dziedzinie języka      191
3.7.2. Kierunek zmian w nauce          195
3.7.3. Kierunek zmian w literaturze i innych sztukach – socrealizm        202
3.7.4. Kierunek zmian w relacjach między państwem a Kościołem       211
3.8. Podsumowanie. Logika zmian w praktyce edukacyjnej w latach wielkiej zmiany polityczno-kulturowej  216

Rozdział 4. Polska Rzeczpospolita Ludowa (1952–1989)       220

4.1. Wprowadzenie          220
4.2. Bilans strat – diagnoza stanu    221
4.3. Lata 1944–1956         224
4.3.1. Zmiany w systemie oświatowym (ogólnokształcącym)   225
4.3.1.1. Tworzenie administracji oświatowej       227
4.3.1.2. Przygotowania do reformy oświatowej     229
4.3.1.3. Najważniejsze dekrety dotyczące organizacji szkolnictwa w latach 1944–1948   236
4.3.1.4. Przygotowania do przeprowadzenia ofensywy ideologicznej w systemie oświaty  240
4.3.1.5. Akcja likwidacji analfabetyzmu    242
4.3.1.6. Zmiany w obszarze ideałów i celów edukacyjnych      247
4.3.1.7. Reforma programowa – zmiany w treściach i celach kształcenia (nauczania i wychowania)   255
4.3.2. Realizacja zmian w segmencie kształcenia zawodowego   259
4.3.3. Polityka kadrowa i kształcenie nauczycieli dla szkół podstawowych     262
4.3.4. Zmiany w nauce i szkolnictwie wyższym       265
4.3.4.1. Pierwszy Kongres Nauki Polskiej   267
4.3.4.2. Nowa organizacja nauki   270
4.3.4.3. Zmiany w strukturze i funkcjonowaniu uczelni   272
4.3.5. Konstytucyjne zmiany w obszarze edukacji       277
4.4. Lata 1957–1989         281
4.4.1. Transgresyjne ujęcie zmian dokonanych w latach 1944–1956        281
4.4.2. Proces destalinizacji po roku 1956        284
4.4.3. Kontynuacja i zmiana w systemie oświatowym lat 1957–1989     290
4.4.3.1. Proces zmian oświatowych w latach 1952–1961   292
4.4.3.2. Proces zmian oświatowych w latach 1961–1973   296
4.4.3.3. Reforma oświaty w 1973 roku     300
4.4.3.4. Dryfowanie oświaty po 1973 roku        304
4.4.4. Kontynuacja i zmiana w polityce wobec nauki i szkolnictwa wyższego    307
4.4.4.1. Kierunek zmian w nauce i szkolnictwie wyższym po 1956 roku      308
4.4.4.2. Zmiany w kształceniu nauczycieli i pedagogów po 1956 roku      314
4.5. Pedagogika w procesie wielkiej zmiany kulturowej      325
4.6. Ruch oporu wobec zmiany kulturowej i jej skutków w oświacie i nauce          344
4.6.1. Opozycja antysystemowa w PRL-u        346
4.4.2. Problem reformy oświatowej w działaniach opozycji demokratycznej           348
4.7. Podsumowanie. Logika zmian w praktyce edukacyjnej PRL-u   358 

Rozdział 5. Trzecia Rzeczpospolita (po 1989 roku)      363

5.1. Wprowadzenie          363
5.2. Uwikłanie zmiany kulturowej w proces transformacji systemowej      365
5.3. Problem zmian oświatowych w Europie i Stanach Zjednoczonych          370
5.4. Reformy oświatowe po 1989 roku       377
5.4.1. Ustawa o systemie oświaty z 1991 roku   378
5.4.2. Ustawa o systemie oświaty z 1999 roku   380
5.5. Monitorowanie zmian w systemie oświaty      382
5.5.1. Raporty OECD           384
5.5.2. Społeczeństwo w drodze do wiedzy. Raport o stanie edukacji 2010     386
5.5.3. Badania nad młodzieżą    389
5.6. Kontynuacja i zmiana w szkolnictwie wyższym  394
5.7. Pedagogika w warunkach zmiany kulturowej    399
5.8. Kształcenie nauczycieli i pedagogów     400
5.9. Podsumowanie. Logika zmian w praktyce edukacyjnej III RP   407
5.9.1. Logika zmian w praktyce oświatowej     407
5.9.2. Logika zmian w nauce i szkolnictwie wyższym   411

Zakończenie. Imponderabilia wielkiej zmiany    413
Bibliografia          428
Kalendarium         445
Wykaz skrótów             471
Spis rycin i tabel            474
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(mobi)
Brak informacji
(epub)
Brak informacji

Inni Klienci oglądali również

14,04 zł
18,00 zł

Szkoła na wirażu zmian politycznych

Publikacja Bogusława Śliwerskiego pt. Szkoła na wirażu zmian politycznych. Bez cenzury, to kolejna po Ped@gog w blogosferze, Kraków 2009 i Klinika akademickiej pedagogiki, Kraków 2011, książka powstała z esejów Autora zamieszczanyc...
46,80 zł
60,00 zł

Przełom dwoistości w pedagogice polskiej

PRZEDMOWANajpierw pozwolę sobie na wyznanie, spisane już po wielomiesięcznym wysiłku budowania tej książki. Przepraszam Czytelników, że między okładkami ukryte są tu, nie tylko z powodów objętościowych tekstu, ze cztery co najmniej ...
27,30 zł
35,00 zł

Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej

Oficyna wydawnicza IMPULS prezentuje pierwszy tytuł z nowej serii: "Palące Problemy Edukacji i Pedagogiki", pod red. Marii Dudzikowej i Henryki Kwiatkowskiej pt. "Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej".Pub...
7,16 zł
7,95 zł

O naturze wojny

"Wojna jest tylko kontynuacją polityki innymi środkami" ? pisał Carl von Clausewitz. Jego traktat "O naturze wojny", opublikowany po raz pierwszy w 1832 roku, już po śmierci autora, do dziś pozostaje najważniejszą rozprawą poświęcon...
21,00 zł
30,00 zł

Horyzontalne nierówności edukacyjne we współczesnej Polsce

Istniejący w Polsce przed 1990 r. system oświaty, który na wyższym szczeblu miał charakter elitarny, w krótkim czasie i dość spontanicznie dostosował się do oczekiwań mas. W praktyce zmiany te następowały w dwóch wymiarach. Pierwsz...
21,50 zł
25,00 zł

Socjolingwistyczne badania w teorii i praktyce. Ujęcie interdyscyplinarne. Tom 3

W przedstawionym zbiorze znalazły się prace uwzględniające perspektywę socjolingwistyczną w badaniach mowy dziecka, glottodydaktyce oraz badaniach nad literaturą i językiem religijnym. Duże zróżnicowanie tematyczne artykułów oraz bogactwo...
12,48 zł
16,00 zł

Kulturowa teoria literatury 2

HORYZONTY NOWOCZESNOŚCI. Tom 94Kulturowa teoria literatury 2: poetyki, problematyki, interpretacje, pod red. Teresy Walas i Ryszarda Nycza – to druga część szerzej zakrojonego projektu, będącego rezultatem zespołowej pracy, a zmierzającego ...
18,92 zł
22,00 zł

Socjolingwistyczne badania w teorii i praktyce

Monografia zawiera artykuły problemowe z zakresu socjolingwistyki w ujęciu interdyscyplinarnym. W monografii podjęte zostaną m.in. takie zagadnienia, jak: język jako czynnik tworzenia lokalnej kultury, charakterystyka języka potocznego, anali...
53,10 zł
59,00 zł

Zarządzanie strategiczne i zmiana w organizacji szkolnej

Książka koncentruje się na zagadnieniach zarządzania strategicznego oraz zarządzania zmianą w odniesieniu do praktyki oświatowej. Omówiono w niej m.in. takie kwestie jak:zarządzanie przez wartości, tj.: podstawy w...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!