Przedsiębiorstwo usługowe.Zarządzanie
Podręcznik stanowi drugą część wykładu na temat przedsiębiorstwa usługowego, poświęconą procesowi zarządzania. Kierowany jest do studentów, wykładowców i doktorantów uczelni wyższych na kierunkach ekonomicznych oraz do praktyków gospodarczych działających w sektorze usług lub wpływających na jego kształtowanie (pracowników administracji i samorządów szczebla centralnego oraz lokalnego).
W książce omówione są następujące zagadnienia:
- specyfika organizacji przedsiębiorstw usługowych;
- zarządzanie procesowe;
- zarządzanie kadrami;
- strategie zarządzania;
- rachunkowość zarządcza, controlling i zarządzanie finansami;
- zarządzanie kapitałem, wartością i ryzykiem;
- zarządzanie produkcją i jakością;
- zarządzanie innowacjami, informacją i wiedzą;
- zarządzanie logistyczne i marketingowe;
- zarządzanie relacjami z klientami i zintegrowany system rozwiązywania problemów konsumentów.
Autorzy prezentują obecny stan wiedzy na temat zarządzania w przedsiębiorstwach usługowych, zwracając szczególną uwagę na specyfikę tego sektora gospodarki. Nowatorski, uniwersalny sposób ujęcia tematu umożliwia wykorzystanie zawartych w książce treści do analizy i oceny zjawisk zachodzących w każdym przedsiębiorstwie usługowym, bez względu na branżę. Książka zawiera bogatą bibliografię i indeks rzeczowy.
Zespół autorski tworzą pracownicy naukowi Wydziału Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego, od kilkunastu lat specjalizującego się w badaniach naukowych i w kształceniu w tej dziedzinie.
Recenzja książki:
Autorzy tego wydania już na wstępie zaznaczają, że jest to przede wszystkim podręcznik akademicki mający stanowić pomoc dydaktyczną dla braci studenckiej oraz wszelkich innych osób związanych z nauką. Zaznaczono też, że skorzystać z niego mogą też osoby związane z praktyką gospodarczą, a mówiąc jaśniej - ludzie biznesu. Czy jest tak na prawdę?
Co to jest?
Na początek napiszę, czym podręcznik ten z pewnością nie jest. Na pewno pozycji tej nie można traktować wprost, jako podręcznika z poradami biznesowymi (w stylu "co powinieneś, a czego nie powinieneś robić", plus klika przezabawnych anegdot), jakich obecnie wiele na rynku. Dlatego jeśli szukasz lekkiej, relaksującej lektury z dziedziny zarządzania, polecam sięgnąć do innych ciekawych pozycji Wydawnictwa PWN.
W takim razie co?
Omawiana pozycja serwuje nam prawie 400 stron surowej, rzetelnej wiedzy, zawężonej ściśle do zarządzania przedsiębiorstwem usługowym. Każdy z 21 rozdziałów poświęcony jest odrębnemu, kluczowemu zagadnieniu od organizacji przedsiębiorstwa, przez zarządzanie kosztami, marketing, logistykę, informatyzację, aż na zarządzaniu wiedzą kończąc. Każdy rozdział omawia szeroko dane zagadnienie, systematyzuje je, przedstawia jego funkcjonowanie, zastosowanie, aktualne trendy w rozwoju, a czasem nawet rekomendacje.
Niewątpliwie zaletą książki jest to, ze każdy jej dział został opracowany przez specjalistę z danej dziedziny. Autorzy ci to pracownicy naukowo-dydaktyczni Wydziału Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego, co jest gwarantem pochodzenia wiedzy z pewnego, rzetelnego źródła, która jest na bieżąco aktualizowana. Szczególnie istotne jest to dla osób, które chcą zastosować podane schematy i wiedzę w praktyce biznesowej - maja oni pewność, że nie porywają się oni na przestarzałe rozwiązania, co w skrajnych przypadkach mogłoby oznaczać biznesowe samobójstwo.
Dla kogo?
Jako student oraz współpracownik firmy usługowej jestem pewny, że pozycja ta będzie bardzo przydatna wszystkim studentom, którzy potrzebują kompendium wiedzy z zarządzania, zawężonego ściśle do przedsiębiorstw usługowych. Podręcznik ten może też być użytecznym narzędziem w pracy praktyka biznesowego, ale pod warunkiem, że taka osoba ma choćby minimalne zacięcie naukowe, czas oraz ochotę na wyłuskanie bardzo cennych wskazówek z tekstu naukowego. Dlaczego? Wystarczy sprawdzić samemu [...].
(Krystian Mularczyk, Koło Naukowe Zarządzania Menedżer, Akademia Ekonomiczna w Katowicach)