Przywództwo Nauczycieli I ZarząDzanie OśWiatą W FIńSkim Systemie Szkolnym
Niniejsze jakościowe studium eksploracyjne analizuje naturę przywództwa nauczycieli w Jyväskylä w Finlandii, badając postrzeganie tego zjawiska przez dyrektorów i nauczycieli. Istnieje obszerna międzynarodowa literatura poświęcona przywództwu nauczycieli, która przyczyniła się do powstania tego opracowania (Harris, 2003a). Chociaż znaczna część literatury na temat przywództwa nauczycieli została opracowana przez naukowców ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, Kanady i Wielkiej Brytanii, opublikowano niewiele badań, które koncentrują się na fińskim kontekście szkolnym. Niniejsze badanie stanowi wkład w budowanie bazy wiedzy na temat przywództwa nauczycieli w Finlandii. Dane zostały zebrane za pomocą półstrukturalnych wywiadów przeprowadzonych w czterech różnych szkołach średnich II stopnia. W grupach fokusowych przeprowadzono wywiady z ośmioma nauczycielami; wywiady indywidualne przeprowadzono z czterema nauczycielami i czterema dyrektorami. Dane zostały przeanalizowane przy użyciu metody analizy treści. Wyniki uzyskane w czterech szkołach wskazują na przywództwo oparte na współpracy, pracy zespołowej, płynne i emergentne, które zawierało w sobie cechy przywództwa nauczycieli, postrzegane zarówno z perspektywy dyrektorów, jak i nauczycieli.