MENU

Psychologia edukacyjna

(eBook)
5.00  [ 1 ocena ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Warszawa, 2023

  • Redakcja naukowa: Dorota Bednarek, Współpraca: Hanna Bednarek

  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Formaty:
    mobi
    ePub
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena katalogowa: 149,00 zł
Najniższa cena z 30 dni: 74,50 zł
Cena produktu

Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.

Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.

Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.

89,40
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Psychologia edukacyjna

Psychologia edukacyjna to niezbędna pozycja w bibliotece każdego psychologa zatrudnionego w szkole, przedszkolu lub innej placówce edukacyjnej, a także studenta, który przygotowuje się do tej roli. Zespół specjalistów pod kierunkiem Doroty Bednarek i Hanny Bednarek opracował kompendium wiedzy na temat zadań psychologa pracującego w sektorze edukacji. W podręczniku ujęto trzy obszary tematyczne związane z psychologią edukacji: Zagadnienia podstawowe. Autorzy wyjaśniają, na czym polega rola psychologa w polskim systemie edukacji, jakie ramy prawne, organizacyjne, etyczne i praktyczne go obowiązują. Osobne rozdziały poświęcono tożsamości zawodowej psychologa edukacyjnego, praktyce opartej na dowodach naukowych oraz roli szkoły w zakresie dbania o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Specjalne potrzeby edukacyjne – wybrane zagadnienia (diagnoza i interwencja). Autorzy opisują tu praktyczne zadania psychologa w kontekście diagnozy i interwencji związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Przybliżają podstawowe typy specjalnych potrzeb edukacyjnych, jak zaburzenie rozwoju językowego, dysleksja rozwojowa, dyskalkulia czy spektrum autyzmu, opisują prawidłowy przebieg procedury diagnostycznej, dostępne narzędzia oraz potencjalne trudności w diagnozie. Czytelnik znajdzie tu także wiedzę na temat interwencji opartych na dowodach naukowych. Różnorodność zastosowań psychologii edukacyjnej. W tej części zawarto rozdziały wzbogacające wiedzę i warsztat psychologa, którego zadaniem jest nie tylko troska o ucznia, lecz także współpraca z nauczycielami i dbanie o klimat placówki edukacyjnej. Czytelnik znajdzie tu m.in. informacje na temat przekazywania informacji zwrotnej, tutoringu i mentoringu, edukacji seksualnej i międzykulturowej, stymulowania kreatywności uczniów oraz projektowania doświadczeń.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie     IX 
Część I. Zagadnienia podstawowe     1
1. Psychologia edukacyjna jako specjalność psychologiczna – Dorota Bednarek     3 
	1.1. Dlaczego „psychologia edukacyjna”?     4 
	1.2. Czym jest psychologia edukacyjna     8 
	1.3. Czym są „modele teoretyczne” i „ramy praktyczne” w psychologii edukacyjnej     10 
	1.4. Podejście pragmatyczne odpowiedzią na różnorodność zadań     13 
2. Tożsamość zawodowa psychologa edukacyjnego – Dorota Bednarek     17 
	2.1. Czym jest tożsamość zawodowa?     18 
	2.2. Tożsamość zawodowa psychologów edukacyjnych     20 
	2.3. Kształcenie i organizacje zawodowe psychologów edukacyjnych     24 
	2.4. Autonomia zawodowa w zawodach zaufania publicznego     25
3. Organizacja pomocy psychologicznej w systemie edukacji w Polsce – Katarzyna Mazur     33 
	3.1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna     34 
	3.2. Nadzór i kierowanie poradniami i jednostkami systemu oświaty     43 
	3.3. Standardy zatrudnienia psychologów w publicznych placówkach edukacyjnych     45 
4. Różnorodność ram praktycznych w psychologii edukacyjnej – Dorota Bednarek     47 
	4.1. Modele organizacyjne w psychologii edukacyjnej     48 
	4.2. Przegląd ram praktycznych w psychologii edukacyjnej     51 
	4.3. Użyteczność ram praktycznych w psychologii edukacyjnej     59 
5. Psychologia edukacyjna jako praktyka oparta na dowodach – Dorota Bednarek     63 
	5.1. Między metodą naukową a praktyką – idea praktyki opartej na dowodach     64 
	5.2. Praktyka oparta na dowodach w psychologii i psychoterapii     66 
	5.3. Perspektywy praktyki opartej na dowodach w edukacji     72 
	5.4. Czy psychologia edukacji jest praktyką opartą na dowodach?     77 
6. Etyczne i prawne aspekty praktyki psychologicznej w edukacji – Dorota Bednarek     83 
	6.1. Dobro dziecka obowiązkiem państwa i systemu edukacji     84 
	6.2. Kto jest klientem w usługach psychologa edukacyjnego     85 
	6.3. Prawa dziecka – kluczowe wartości w praktyce psychologicznej w edukacji     87 
	6.4. Prawa i obowiązki opiekunów prawnych     99 
	6.5. Prawa i obowiązki placówki oświatowej (poradnia/szkoła/przedszkole)     103 
	6.6. Prawa i obowiązki psychologa edukacyjnego     104 
7. Zdrowie psychiczne z perspektywy psychologii edukacji – Ewa Trzebińska, Tomasz Kuźmicz     111 
	7.1. Zdrowie psychiczne     112 
	7.2. Kompetencja w zakresie zdrowia psychicznego     118 
	7.3. Rola szkoły w podnoszeniu poziomu zdrowia psychicznego     119 
	7.4. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży a opieka psychologiczno-pedagogiczna     121 
8. Specjalne potrzeby edukacyjne, projektowanie uniwersalne i racjonalne usprawnienia – Dorota Bednarek     139 
	8.1. Czym są specjalne potrzeby edukacyjne     140 
	8.2. SPE w świetle Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych     142 
	8.3. Regulacje prawne dotyczące SPE w Polsce     144 
	8.4. Niebezpieczeństwa utożsamiania problemu z osobą     145 
	8.5. Zapotrzebowanie na wiedzę o SPE a „psychopedagogiczne mity”     147 
9. Modele diagnozy psychologicznej w edukacji – Dorota Bednarek     153 
	9.1. Status modeli diagnozy psychologicznej w edukacji     154 
	9.2. Kto jest odpowiedzialny za diagnozę psychologiczną w systemie edukacji     156 
	9.3. Standardy i klasyfikacje     156 
	9.4. Przegląd modeli diagnozy psychologicznej w edukacji     159 
Część II. Specjalne potrzeby edukacyjne – wybrane zagadnienia (diagnoza i interwencja)    175
10. Diagnozowanie inteligencji – trudności diagnostyczne oraz grupy specjalne – Bartosz M. Radtke, Urszula Sajewicz-Radtke     177 
	10.1. Po co diagnozować inteligencję u uczniów?     178 
	10.2. Początki diagnozy inteligencji     180 
	10.3. Teoria CHC     180 
	10.4. Diagnoza inteligencji w grupach specjalnych     183 
	10.5. Wybrane własności testów psychologicznych w kontekście badania grup specjalnych     184 
	10.6. O czym zatem pamiętać?     188 
11. Bezpłatne narzędzia psychologiczne do badania rozwoju poznawczego, społeczno-emocjonalnego i osobowościowego – Magdalena Kochańska     193 
	11.1. Idea bezpłatnych narzędzi dla poradni psychologiczno-pedagogicznych     194 
	11.2. Testy i kwestionariusze do badania mowy i języka     197 
	11.3. Testy do badania umiejętności czytania i pisania     202 
	11.4. Test rozwoju umiejętności wczesnoszkolnych     204 
	11.5. Narzędzia do oceny wybranych funkcji poznawczych i uzdolnień     205 
	11.6. Testy i kwestionariusze do badania osobowości oraz rozwoju  społeczno-emocjonalnego     208 
12. Zaburzenia rozwoju językowego DLD – Magdalena Kochańska     213 
	12.1. Zaburzenia komunikacji językowej – wprowadzenie     214 
	12.2. Epidemiologia – skala występowania zaburzeń komunikacji językowej     216 
	12.3. Pierwotne zaburzenie rozwoju językowego w świetle klasyfikacji medycznych i naukowych     217 
	12.4. W poszukiwaniu źródła – co wpływa na zaburzenie rozwoju językowego? Czynniki genetyczne, neurobiologiczne i środowiskowe     220 
	12.5. Funkcjonowanie poznawcze osób z zaburzeniem rozwoju językowego     223 
	12.6. Diagnoza zaburzenia rozwoju językowego     229 
	12.7. Heterogeniczność i zmiana wzorca zaburzeń w cyklu życia     234 
	12.8. Potencjalne trudności edukacyjne i emocjonalne osób dotkniętych zaburzeniem rozwoju językowego     235 
	12.9. Organizacja systemu pomocy dla uczniów z DLD     236 
13. Wskazówki dla nauczycieli odnośnie do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami w zakresie języka i komunikacji – Magdalena Kochańska     249 
	13.1. Dostosowania dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – wprowadzenie     250 
	13.2. Dostosowanie przestrzeni, czyli przyjazna organizacja miejsca nauki     253 
	13.3. Organizacja procesu nauki – dostosowanie form i metod dydaktycznych     255 
	13.4. Budowanie wspierającego komunikacyjnie środowiska w szkole i podczas lekcji     257 
14. Dysleksja z perspektywy specjalnych potrzeb edukacyjnych – Dorota Bednarek     263 
	14.1. Jak współczesna wiedza redefiniuje rozumienie dysleksji     264 
	14.2. Czym dysleksja jest, a czym nie jest     265 
	14.3. Redukcjonizm vs. rozumienie szerokiego spektrum trudności w dysleksji     269 
	14.4. Potrzeby edukacyjne wynikające z atypowego rozwoju w dysleksji     271 
	14.5. Osoba z dysleksją we współczesnej szkole     297 
15. Diagnozowanie dysleksji rozwojowej – nowe standardy – Bartosz M. Radtke     307 
	15.1. Dysleksja rozwojowa     308 
	15.2. Diagnozowanie dysleksji rozwojowej     311 
	15.3. Uwagi końcowe     318 
16. Dyskalkulia – procesy poznawcze odpowiedzialne za operacje arytmetyczne, implikacje praktyczne – Monika Pudło     323 
	16.1. Dyskalkulia i zaburzenia umiejętności arytmetycznych – ogólne pojęcia i definicje     324 
	16.2. Rozwój umiejętności arytmetycznych a dyskalkulia     325 
	16.3. Procesy poznawcze zaangażowane w liczenie     327 
	16.4. Neuronalne korelaty operacji arytmetycznych u dzieci z dyskalkulią     328 
	16.5. Współwystępowanie zaburzeń umiejętności arytmetycznych z innymi zaburzeniami     329 
	16.6. Uwagi końcowe     330 
17. Terapia czy edukacja? Oddziaływania oparte na dowodach w zaburzeniach neurorozwojowych na przykładzie spektrum autyzmu – Anna Waligórska     333 
	17.1. Specyfika zaburzeń neurorozwojowych i neuroróżnorodności w szerszym ujęciu a potrzeba oddziaływań terapeutycznych     334 
	17.2. Terapia psychologiczna a oddziaływania edukacyjne w zaburzeniach neurorozwojowych na przykładzie spektrum autyzmu     337 
	17.3. Oddziaływania oparte na dowodach a rozwój interwencji na przykładzie modelu NPDC/NCAEP w kontekście spektrum autyzmu     339 
	17.4. Zastosowanie praktyk opartych na dowodach w systemie edukacji     345 
Część III. Różnorodność zastosowań psychologii edukacyjnej     351
18. Czynniki poznawcze, społeczne i środowiskowe, obniżające osiągnięcia szkolne uczniów: szczególna rola pamięci roboczej, bezradności intelektualnej i zagrożenia stereotypem – Klara Rydzewska, Sylwia Bedyńska, Grzegorz Sędek     353 
	18.1. Wprowadzenie     354 
	18.2. Pamięć robocza jako istotny predyktor osiągnięć szkolnych     355 
	18.3. Bezradność intelektualna jako istotny mechanizm ograniczający osiągnięcia edukacyjne     357 
	18.4. Zagrożenie stereotypem jako społeczny mechanizm ograniczający osiągnięcia edukacyjne     358 
	18.5. Bezradność intelektualna jako predyktor trudności w uczeniu się nowych technologii przez starszych dorosłych     363 
	18.6. Wnioski końcowe     364 
19. Spersonalizowane formy wsparcia w rozwoju i edukacji – mentoring oraz tutoring – Joanna Szen-Ziemiańska, Bartłomiej Marszałek     369 
	19.1. Geneza mentoringu i tutoringu     370 
	19.2. Czym są mentoring i tutoring?     370 
	19.3. Formalne ramy współpracy     374 
	19.4. Mentoring i tutoring – przykłady programów realizowanych w Polsce i na świecie     380 
20. Rzecz o mądrej informacji zwrotnej, czyli jak przekazywać konstruktywną krytykę – Joanna Roszak     387 
	20.1. Czym jest informacja zwrotna?     388 
	20.2. Konstruktywizm edukacyjny – waga aktywności w procesie uczenia się i nauczania     390 
	20.3. A może tak zaserwować kanapkę?     395 
	20.4. Wise feedback, czyli co?     397 
	20.5. Słów kilka o trudnej sztuce chwalenia     401 
21. Projektowanie doświadczeń, czyli zastosowanie metody design thinking w edukacji – Łukasz Tanaś, Aneta Duda-Jaśkiewicz     407 
	21.1. Czym jest projektowanie doświadczeń edukacyjnych     408 
	21.2. Myślenie projektowe w dwóch znaczeniach     409 
	21.3. Strategia myślenia projektowego w ujęciu Stanford Institute of Design     410 
	21.4. Możliwości wdrożenia myślenia projektowego w szkołach     414 
22. Edukacja seksualna – wspomaganie rozwoju psychoseksualnego – Dorota Kalka     419 
	22.1. Współczesne podejście do seksualności człowieka     420 
	22.2. Czym jest, a czym nie jest edukacja seksualna     421 
	22.3. Edukacja seksualna – formalna i nieformalna     422 
	22.4. Wnioski końcowe     427 
23. Rozwijanie kompetencji międzykulturowych u nauczycieli – Lucyna Aleksandrowicz-Pędich     431 
	23.1. Wprowadzenie     432 
	23.2. Kompetencja międzykulturowa     434 
	23.3. Specyfika różnic kulturowych w edukacji     437 
	23.4. Wskazówki dla nauczyciela w pracy z uczniem z innej kultury     440 
	23.5. Uwagi końcowe     443 
24. Wspieranie wybranych aspektów uczenia się: wskazówki praktyczne – Magdalena Przedniczek     447 
	24.1. Wspieranie dzieci ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi – metody tradycyjne     448 
	24.2. Wspieranie dzieci ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi – treningi neurokognitywne     470 
25. Edukacja: antytwórcza pułapka czy inkubator twórczości? – Joanna Maria Kwaśniewska     483 
	25.1. Wprowadzenie     484 
	25.2. Kreatywność i twórczość     484 
	25.3. Twórcza zupa, czyli trzy komponenty twórczości     485 
	25.4. Wpływ nagrody na twórczość     487 
	25.5. Pułapka antytwórczej edukacji     490 
	25.6. Dlaczego trudno jest stymulować kreatywność uczniów w szkole?     491 
	25.7. Jak sprawić, by szkoła stała się inkubatorem twórczości?     492 
	25.8. Wnioski końcowe     498 
26. Tradycyjne metody wspierania rozwoju dziecka – czy wytrzymały próbę czasu? – Dorota Bednarek     503 
	26.1. Dlaczego „tradycyjne” metody?     504 
	26.2. Skoncentrowana na dziecku terapia zabawą     504 
	26.3. Użycie gier w terapii zabawą     508 
	26.4. Biblioterapia     509 
	26.5. Wnioski końcowe     513 
Indeks rzeczowy     517 
O Autorach     521
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(mobi)
Brak informacji
(epub)
Brak informacji

Inni Klienci oglądali również

17,16 zł
22,00 zł

Kultura jako przestrzeń edukacyjna

[...] Praca przedstawia niezwykle ważne poznawczo i pod względem ba- dawczym zagadnienia, łącząc obszar edukacji dorosłych, a w szczególności uczenia się dorosłych i to w niesformalizowanej postaci, z wybranymi aspektami kultury, w tym kultury p...
20,00 zł
25,00 zł

Job crafting. Kształtowanie podmiotowości pracy - perspektywa pedagogiki pracy i psychologii organizacji

Przedmiotem rozważań w monografii jest zmieniająca się rola człowieka w pracy, a co za tym idzie – jego podmiotowości i dążenia do personalizacji pracy. W rozumieniu przyjętym przez autorkę job crafting to działanie manifestujące się w zachowaniu...
22,50 zł
25,00 zł

Mity polskiego patriotyzmu w psychologii zbiorowej (Perspektywa historyczna i współczesna)

Źródeł polskiego patriotyzmu, podobnie jak i innych patriotyzmów narodowych w Europie, poszukuje się dziś w wieku XIX, który przyniósł wielką falę ruchów narodowowyzwoleńczych i rozwój myśli narodowej w dziełac...
14,36 zł
16,70 zł

W kręgu psychologii społecznej

Książka dedykowana profesorowi Januszowi Grzelakowi, jednemu z najwybitniejszych polskich psychologów społecznych, została napisana przez Jego uczniów i współpracowników. Podejmuje zagadnienia trwale obecne w dorobku Profeso...
27,30 zł
39,00 zł

Genetyka zachowania w psychologii i psychiatrii

Genetyka zachowania w psychologii i psychiatrii to książka szczególna. Opisano w niej wyniki badań nad genetycznymi i środowiskowymi uwarunkowaniami ludzkich zachowań. Wszystkie cytowane badania zostały przeprowadzone w ostatniej dekadzie, przy wyko...
19,50 zł
25,00 zł

Wielojęzyczność jako wyzwanie społeczne kulturowe i edukacyjne

Seria GLOTTO – LOGO pod redakcją Anny ŻurekKsiążka stanowi owoc wspólnych dyskusji prowadzonych podczas spotkań Zespołu Języka Polskiego poza Granicami Rady Języka Polskiego przy Prezydium PAN w latach 2021 i 2022 z różn...
53,91 zł
59,90 zł

Psychology Vocabulary in Use. Angielski w psychologii

Język angielski - poziom B2-C1 Nowe wydanie z poszerzonym i wzbogaconym słownictwem.Książka przeznaczona jest dla osób zainteresowanych psychologią, w tym studentów kierunków psychologicznych ora...
19,50 zł
26,00 zł

Psychologiczne i edukacyjne konteksty transgresji. Psychological and educational contexts of transgression.

Książka porusza problematykę transgresji, przekraczania, łamania granic, wychodzenia poza ograniczenia wg. dziewiętnastu autorów dzieła, w twórczości ale przecież dotyczy to każdego innego aspektu życia człowieka. Transgresja towarzyszy r...
34,31 zł
39,90 zł

Psychologia sprzedaży

Naucz się sprzedawać — i to dobrze — od najlepszych ludzi w branżyBrian Tracy jest dziś jednym z najlepszych zawodowych mówców na świecie. Jego seria audiobooków treningowych pod tytułem The Psychology of Sa...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!