Psychologia edukacyjna
Psychologia edukacyjna to niezbędna pozycja w bibliotece każdego psychologa zatrudnionego w szkole, przedszkolu lub innej placówce edukacyjnej, a także studenta, który przygotowuje się do tej roli. Zespół specjalistów pod kierunkiem Doroty Bednarek i Hanny Bednarek opracował kompendium wiedzy na temat zadań psychologa pracującego w sektorze edukacji. W podręczniku ujęto trzy obszary tematyczne związane z psychologią edukacji: Zagadnienia podstawowe. Autorzy wyjaśniają, na czym polega rola psychologa w polskim systemie edukacji, jakie ramy prawne, organizacyjne, etyczne i praktyczne go obowiązują. Osobne rozdziały poświęcono tożsamości zawodowej psychologa edukacyjnego, praktyce opartej na dowodach naukowych oraz roli szkoły w zakresie dbania o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Specjalne potrzeby edukacyjne – wybrane zagadnienia (diagnoza i interwencja). Autorzy opisują tu praktyczne zadania psychologa w kontekście diagnozy i interwencji związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Przybliżają podstawowe typy specjalnych potrzeb edukacyjnych, jak zaburzenie rozwoju językowego, dysleksja rozwojowa, dyskalkulia czy spektrum autyzmu, opisują prawidłowy przebieg procedury diagnostycznej, dostępne narzędzia oraz potencjalne trudności w diagnozie. Czytelnik znajdzie tu także wiedzę na temat interwencji opartych na dowodach naukowych. Różnorodność zastosowań psychologii edukacyjnej. W tej części zawarto rozdziały wzbogacające wiedzę i warsztat psychologa, którego zadaniem jest nie tylko troska o ucznia, lecz także współpraca z nauczycielami i dbanie o klimat placówki edukacyjnej. Czytelnik znajdzie tu m.in. informacje na temat przekazywania informacji zwrotnej, tutoringu i mentoringu, edukacji seksualnej i międzykulturowej, stymulowania kreatywności uczniów oraz projektowania doświadczeń.
- Kategorie:
- Redakcja: Dorota Bednarek, Współpraca: Hanna Bednarek
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-23115-6
- ISBN druku: 978-83-01-23115-6
- Liczba stron: 540
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie IX Część I. Zagadnienia podstawowe 1 1. Psychologia edukacyjna jako specjalność psychologiczna – Dorota Bednarek 3 1.1. Dlaczego „psychologia edukacyjna”? 4 1.2. Czym jest psychologia edukacyjna 8 1.3. Czym są „modele teoretyczne” i „ramy praktyczne” w psychologii edukacyjnej 10 1.4. Podejście pragmatyczne odpowiedzią na różnorodność zadań 13 2. Tożsamość zawodowa psychologa edukacyjnego – Dorota Bednarek 17 2.1. Czym jest tożsamość zawodowa? 18 2.2. Tożsamość zawodowa psychologów edukacyjnych 20 2.3. Kształcenie i organizacje zawodowe psychologów edukacyjnych 24 2.4. Autonomia zawodowa w zawodach zaufania publicznego 25 3. Organizacja pomocy psychologicznej w systemie edukacji w Polsce – Katarzyna Mazur 33 3.1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna 34 3.2. Nadzór i kierowanie poradniami i jednostkami systemu oświaty 43 3.3. Standardy zatrudnienia psychologów w publicznych placówkach edukacyjnych 45 4. Różnorodność ram praktycznych w psychologii edukacyjnej – Dorota Bednarek 47 4.1. Modele organizacyjne w psychologii edukacyjnej 48 4.2. Przegląd ram praktycznych w psychologii edukacyjnej 51 4.3. Użyteczność ram praktycznych w psychologii edukacyjnej 59 5. Psychologia edukacyjna jako praktyka oparta na dowodach – Dorota Bednarek 63 5.1. Między metodą naukową a praktyką – idea praktyki opartej na dowodach 64 5.2. Praktyka oparta na dowodach w psychologii i psychoterapii 66 5.3. Perspektywy praktyki opartej na dowodach w edukacji 72 5.4. Czy psychologia edukacji jest praktyką opartą na dowodach? 77 6. Etyczne i prawne aspekty praktyki psychologicznej w edukacji – Dorota Bednarek 83 6.1. Dobro dziecka obowiązkiem państwa i systemu edukacji 84 6.2. Kto jest klientem w usługach psychologa edukacyjnego 85 6.3. Prawa dziecka – kluczowe wartości w praktyce psychologicznej w edukacji 87 6.4. Prawa i obowiązki opiekunów prawnych 99 6.5. Prawa i obowiązki placówki oświatowej (poradnia/szkoła/przedszkole) 103 6.6. Prawa i obowiązki psychologa edukacyjnego 104 7. Zdrowie psychiczne z perspektywy psychologii edukacji – Ewa Trzebińska, Tomasz Kuźmicz 111 7.1. Zdrowie psychiczne 112 7.2. Kompetencja w zakresie zdrowia psychicznego 118 7.3. Rola szkoły w podnoszeniu poziomu zdrowia psychicznego 119 7.4. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży a opieka psychologiczno-pedagogiczna 121 8. Specjalne potrzeby edukacyjne, projektowanie uniwersalne i racjonalne usprawnienia – Dorota Bednarek 139 8.1. Czym są specjalne potrzeby edukacyjne 140 8.2. SPE w świetle Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych 142 8.3. Regulacje prawne dotyczące SPE w Polsce 144 8.4. Niebezpieczeństwa utożsamiania problemu z osobą 145 8.5. Zapotrzebowanie na wiedzę o SPE a „psychopedagogiczne mity” 147 9. Modele diagnozy psychologicznej w edukacji – Dorota Bednarek 153 9.1. Status modeli diagnozy psychologicznej w edukacji 154 9.2. Kto jest odpowiedzialny za diagnozę psychologiczną w systemie edukacji 156 9.3. Standardy i klasyfikacje 156 9.4. Przegląd modeli diagnozy psychologicznej w edukacji 159 Część II. Specjalne potrzeby edukacyjne – wybrane zagadnienia (diagnoza i interwencja) 175 10. Diagnozowanie inteligencji – trudności diagnostyczne oraz grupy specjalne – Bartosz M. Radtke, Urszula Sajewicz-Radtke 177 10.1. Po co diagnozować inteligencję u uczniów? 178 10.2. Początki diagnozy inteligencji 180 10.3. Teoria CHC 180 10.4. Diagnoza inteligencji w grupach specjalnych 183 10.5. Wybrane własności testów psychologicznych w kontekście badania grup specjalnych 184 10.6. O czym zatem pamiętać? 188 11. Bezpłatne narzędzia psychologiczne do badania rozwoju poznawczego, społeczno-emocjonalnego i osobowościowego – Magdalena Kochańska 193 11.1. Idea bezpłatnych narzędzi dla poradni psychologiczno-pedagogicznych 194 11.2. Testy i kwestionariusze do badania mowy i języka 197 11.3. Testy do badania umiejętności czytania i pisania 202 11.4. Test rozwoju umiejętności wczesnoszkolnych 204 11.5. Narzędzia do oceny wybranych funkcji poznawczych i uzdolnień 205 11.6. Testy i kwestionariusze do badania osobowości oraz rozwoju społeczno-emocjonalnego 208 12. Zaburzenia rozwoju językowego DLD – Magdalena Kochańska 213 12.1. Zaburzenia komunikacji językowej – wprowadzenie 214 12.2. Epidemiologia – skala występowania zaburzeń komunikacji językowej 216 12.3. Pierwotne zaburzenie rozwoju językowego w świetle klasyfikacji medycznych i naukowych 217 12.4. W poszukiwaniu źródła – co wpływa na zaburzenie rozwoju językowego? Czynniki genetyczne, neurobiologiczne i środowiskowe 220 12.5. Funkcjonowanie poznawcze osób z zaburzeniem rozwoju językowego 223 12.6. Diagnoza zaburzenia rozwoju językowego 229 12.7. Heterogeniczność i zmiana wzorca zaburzeń w cyklu życia 234 12.8. Potencjalne trudności edukacyjne i emocjonalne osób dotkniętych zaburzeniem rozwoju językowego 235 12.9. Organizacja systemu pomocy dla uczniów z DLD 236 13. Wskazówki dla nauczycieli odnośnie do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami w zakresie języka i komunikacji – Magdalena Kochańska 249 13.1. Dostosowania dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – wprowadzenie 250 13.2. Dostosowanie przestrzeni, czyli przyjazna organizacja miejsca nauki 253 13.3. Organizacja procesu nauki – dostosowanie form i metod dydaktycznych 255 13.4. Budowanie wspierającego komunikacyjnie środowiska w szkole i podczas lekcji 257 14. Dysleksja z perspektywy specjalnych potrzeb edukacyjnych – Dorota Bednarek 263 14.1. Jak współczesna wiedza redefiniuje rozumienie dysleksji 264 14.2. Czym dysleksja jest, a czym nie jest 265 14.3. Redukcjonizm vs. rozumienie szerokiego spektrum trudności w dysleksji 269 14.4. Potrzeby edukacyjne wynikające z atypowego rozwoju w dysleksji 271 14.5. Osoba z dysleksją we współczesnej szkole 297 15. Diagnozowanie dysleksji rozwojowej – nowe standardy – Bartosz M. Radtke 307 15.1. Dysleksja rozwojowa 308 15.2. Diagnozowanie dysleksji rozwojowej 311 15.3. Uwagi końcowe 318 16. Dyskalkulia – procesy poznawcze odpowiedzialne za operacje arytmetyczne, implikacje praktyczne – Monika Pudło 323 16.1. Dyskalkulia i zaburzenia umiejętności arytmetycznych – ogólne pojęcia i definicje 324 16.2. Rozwój umiejętności arytmetycznych a dyskalkulia 325 16.3. Procesy poznawcze zaangażowane w liczenie 327 16.4. Neuronalne korelaty operacji arytmetycznych u dzieci z dyskalkulią 328 16.5. Współwystępowanie zaburzeń umiejętności arytmetycznych z innymi zaburzeniami 329 16.6. Uwagi końcowe 330 17. Terapia czy edukacja? Oddziaływania oparte na dowodach w zaburzeniach neurorozwojowych na przykładzie spektrum autyzmu – Anna Waligórska 333 17.1. Specyfika zaburzeń neurorozwojowych i neuroróżnorodności w szerszym ujęciu a potrzeba oddziaływań terapeutycznych 334 17.2. Terapia psychologiczna a oddziaływania edukacyjne w zaburzeniach neurorozwojowych na przykładzie spektrum autyzmu 337 17.3. Oddziaływania oparte na dowodach a rozwój interwencji na przykładzie modelu NPDC/NCAEP w kontekście spektrum autyzmu 339 17.4. Zastosowanie praktyk opartych na dowodach w systemie edukacji 345 Część III. Różnorodność zastosowań psychologii edukacyjnej 351 18. Czynniki poznawcze, społeczne i środowiskowe, obniżające osiągnięcia szkolne uczniów: szczególna rola pamięci roboczej, bezradności intelektualnej i zagrożenia stereotypem – Klara Rydzewska, Sylwia Bedyńska, Grzegorz Sędek 353 18.1. Wprowadzenie 354 18.2. Pamięć robocza jako istotny predyktor osiągnięć szkolnych 355 18.3. Bezradność intelektualna jako istotny mechanizm ograniczający osiągnięcia edukacyjne 357 18.4. Zagrożenie stereotypem jako społeczny mechanizm ograniczający osiągnięcia edukacyjne 358 18.5. Bezradność intelektualna jako predyktor trudności w uczeniu się nowych technologii przez starszych dorosłych 363 18.6. Wnioski końcowe 364 19. Spersonalizowane formy wsparcia w rozwoju i edukacji – mentoring oraz tutoring – Joanna Szen-Ziemiańska, Bartłomiej Marszałek 369 19.1. Geneza mentoringu i tutoringu 370 19.2. Czym są mentoring i tutoring? 370 19.3. Formalne ramy współpracy 374 19.4. Mentoring i tutoring – przykłady programów realizowanych w Polsce i na świecie 380 20. Rzecz o mądrej informacji zwrotnej, czyli jak przekazywać konstruktywną krytykę – Joanna Roszak 387 20.1. Czym jest informacja zwrotna? 388 20.2. Konstruktywizm edukacyjny – waga aktywności w procesie uczenia się i nauczania 390 20.3. A może tak zaserwować kanapkę? 395 20.4. Wise feedback, czyli co? 397 20.5. Słów kilka o trudnej sztuce chwalenia 401 21. Projektowanie doświadczeń, czyli zastosowanie metody design thinking w edukacji – Łukasz Tanaś, Aneta Duda-Jaśkiewicz 407 21.1. Czym jest projektowanie doświadczeń edukacyjnych 408 21.2. Myślenie projektowe w dwóch znaczeniach 409 21.3. Strategia myślenia projektowego w ujęciu Stanford Institute of Design 410 21.4. Możliwości wdrożenia myślenia projektowego w szkołach 414 22. Edukacja seksualna – wspomaganie rozwoju psychoseksualnego – Dorota Kalka 419 22.1. Współczesne podejście do seksualności człowieka 420 22.2. Czym jest, a czym nie jest edukacja seksualna 421 22.3. Edukacja seksualna – formalna i nieformalna 422 22.4. Wnioski końcowe 427 23. Rozwijanie kompetencji międzykulturowych u nauczycieli – Lucyna Aleksandrowicz-Pędich 431 23.1. Wprowadzenie 432 23.2. Kompetencja międzykulturowa 434 23.3. Specyfika różnic kulturowych w edukacji 437 23.4. Wskazówki dla nauczyciela w pracy z uczniem z innej kultury 440 23.5. Uwagi końcowe 443 24. Wspieranie wybranych aspektów uczenia się: wskazówki praktyczne – Magdalena Przedniczek 447 24.1. Wspieranie dzieci ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi – metody tradycyjne 448 24.2. Wspieranie dzieci ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi – treningi neurokognitywne 470 25. Edukacja: antytwórcza pułapka czy inkubator twórczości? – Joanna Maria Kwaśniewska 483 25.1. Wprowadzenie 484 25.2. Kreatywność i twórczość 484 25.3. Twórcza zupa, czyli trzy komponenty twórczości 485 25.4. Wpływ nagrody na twórczość 487 25.5. Pułapka antytwórczej edukacji 490 25.6. Dlaczego trudno jest stymulować kreatywność uczniów w szkole? 491 25.7. Jak sprawić, by szkoła stała się inkubatorem twórczości? 492 25.8. Wnioski końcowe 498 26. Tradycyjne metody wspierania rozwoju dziecka – czy wytrzymały próbę czasu? – Dorota Bednarek 503 26.1. Dlaczego „tradycyjne” metody? 504 26.2. Skoncentrowana na dziecku terapia zabawą 504 26.3. Użycie gier w terapii zabawą 508 26.4. Biblioterapia 509 26.5. Wnioski końcowe 513 Indeks rzeczowy 517 O Autorach 521