Relacje i komunikacja w świecie medycznym
Tematyka książki obejmuje zagadnienia istotne dla prawidłowego funkcjonowania każdej organizacji. W szpitalach, podobnie jak w innych organizacjach, dochodzi do niepożądanych zjawisk w relacjach międzyludzkich i do zaburzeń w systemie komunikacji. Książka ta jest próbą znalezienia rozwiązania tych nieprawidłowości i powinna zainteresować w równym stopniu kadrę zarządzającą, jak i pracowników oraz organy właścicielskie szpitali. Na szczególną uwagę zasługuje prezentacja wyników rozległych badań empirycznych przeprowadzonych w szpitalach naszego województwa.
Z przedmowy Wicemarszałka Województwa Dolnośląskiego Jerzego Łużniaka
Książka jest oparta na bardzo dużej liczbie danych empirycznych. Wysoko oceniam wkład pracy autora. Sądzę, że publikacja nie tylko będzie źródłem wiedzy dla studentów kierunków medycznych oraz ekonomicznych, lecz także stanie się użyteczna dla zarządzających szpitalami.
Z recenzji dr. hab. Janusza Klisińskiego, profesora Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej, Rektora Wyższej Szkoły Menedżerskiej w Legnicy w latach 2003−2005
Przedmiotem badania są relacje międzyludzkie oraz między grupami. Ich owocem są wnioski zawierające sposoby eliminacji barier i czynników uniemożliwiających prawidłowe relacje międzypracownicze. [...] Część empiryczna jest mocną stroną tego opracowania. Praca zyskuje naukowy charakter, wzbogacając wiedzę z zakresu relacji między grupami zawodowymi i komunikacji w szpitalach.
Z recenzji dr. hab. n. med. Jerzego Błaszczuka, Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu, Prorektora do spraw naukowo-dydaktycznych w Państwowej Medycznej Wyższej Szkole Zawodowej w Opolu w latach 2008−2012
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-233-8789-3
- ISBN druku: 978-83-233-8789-3
- Liczba stron: 176
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Przedmowa 7 Wstęp 9 ROZDZIAŁ I. Analiza środowiska zewnętrznego i wewnętrznego podmiotów leczniczych 11 1.1. Charakterystyka systemu ochrony zdrowia 11 1.2. Instytucje świadczące usługi zdrowotne oraz promocję zdrowia 15 1.3. Identyfikacja otoczenia zewnętrznego podmiotów leczniczych 18 1.4. Identyfikacja otoczenia wewnętrznego szpitali 23 1.5. Struktura pracownicza w szpitalach 25 ROZDZIAŁ II. Teoretyczne aspekty relacji i komunikacji w szpitalach 31 2.1. Współodpowiedzialność pracowników za organizację pracy w szpitalach 32 2.2. Stereotypy grupowe i zawodowe 34 2.3. Konflikty występujące w organizacji 38 2.4. Jakość kultury organizacji 40 2.5. Czynniki wpływające na komunikację w szpitalach 42 2.6. Analiza procesu komunikacji w szpitalach 48 ROZDZIAŁ III. Metodologia badań 53 3.1. Prezentacja pola badawczego 53 3.2. Charakterystyka narzędzi pomiarowych 54 3.3. Dobór próby badawczej 54 3.4. Opis i wnioski z badania pilotażowego 55 3.5. Wprowadzenie do badań głównych 56 3.6. Prezentacja próby badawczej 60 ROZDZIAŁ IV. Implikacja personelu w organizację szpitalną 63 4.1. Zespoły organizacyjne do spraw udoskonaleń 63 4.2. Współuczestnictwo pracowników w zarządzaniu organizacją 67 4.3. Rozwiązywanie problemów organizacyjnych 73 4.4. Organizacja zebrań pracowniczych 77 4.5. Integracja pracowników 82 ROZDZIAŁ V. Relacje między grupami zawodowymi personelu medycznego 93 5.1. Wpływ problemów organizacyjnych na relacje międzygrupowe 93 5.2. Zjawisko podziałów wśród pracowników ze względu na przynależność zawodową 95 5.3. Wpływ funkcjonujących stereotypów i konfliktów w organizacji 99 5.4. Jakość relacji międzygrupowych w szpitalu 105 5.5. Ocena komunikacji międzygrupowej 111 5.6. Ocena i jakość pracy grup zawodowych przez przedstawicieli personelu medycznego 118 5.7. Ocena i jakość pracy grup zawodowych przez przedstawicieli grupy pomocniczej 126 ROZDZIAŁ VI. Relacje interpersonalne w szpitalach 135 6.1. Przyczyny pojawiania się konfliktów międzyludzkich 135 6.2. Ocena jakości relacji międzyludzkich przez grupy medyczne 139 6.3. Ocena jakości relacji międzyludzkich przez grupy pomocnicze 144 6.4. Ocena jakości relacji międzyludzkich przez ogół pracowników 148 ROZDZIAŁ VII. Wnioski z badań empirycznych 151 7.1. Sposoby neutralizacji istniejących barier w procesie komunikacji 151 7.2. Udoskonalenia procesu komunikacji interpersonalnej 157 7.3. Udoskonalenia procesu komunikacji intergrupowej 158 7.4. Sposoby oceny stosunku pracowników do zmian organizacyjnych w szpitalach 163 Zakończenie 167 Bibliografia 169