System raportowania wyników w controllingu operacyjnym - Outlet
Rozdział pierwszy zawiera zagadnienia dotyczące istoty, cech i zakresu informacji oraz systemów informacyjnych przedsiębiorstw.
W rozdziale drugim pokazano istotę, cele i przesłanki sporządzania sprawozdań, ich cechy i rodzaje. Przedstawione zostały procesy raportowania w przedsiębiorstwie, ich systemy i organizacja.
Rozdział trzeci zawiera wyniki badań empirycznych przeprowadzonych w kilku przedsiębiorstwach o różnej specyfice branżowej, determinującej system raportowania i zawartość oraz szczegółowość sporządzanych raportów. Badania zostały przeprowadzone w kilku przedsiębiorstwach: realizującym projekty, w dwóch handlowych, w han-dlowo-produkcyjnym, branży chemicznej oraz w dwóch firmach produkcji i dystrybucji energii. Dysproporcje w objętości wyników badań są wynikiem słabo bądź w ogóle nie-rozwiniętych systemów controllingu w niektórych przedsiębiorstwach i potrzeby ich zaprojektowania. W przedsiębiorstwie będącym jednym z wielu podmiotów w złożonej strukturze firmy globalnej systemy raportowania są dobrze rozwinięte, zestandaryzo-wane i ich prezentacja po uzyskaniu zgody na wykorzystanie danych nie nastręczała większych problemów. Stąd jest ona znacznie obszerniejsza niż wyniki badań przeprowadzone w innych przedsiębiorstwach.
Maria Sierpińska