Teoria komunikowania masowego. Skrypt dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej
Celem publikacji jest dostarczenie studentom dziennikarstwa i komunikacji społecznej oraz kierunków pokrewnych (np. public relations, reklama) systematycznej wiedzy ze współczesnej teorii komunikowania masowego. Poszczególne zagadnienia rozpatrywano w wymiarze historycznym (rozwój teorii), personalnym (wybitni przedstawiciele teorii) oraz aktualnym (znaczenie dla praktyki komunikowania masowego). Znajomość teorii jest podstawowym warunkiem właściwego realizowania praktyki, tj. dziennikarstwa i komunikowania publicznego. Publikacja powinna także zainteresować dziennikarzy, wykładowców oraz badaczy procesów komunikowania masowego. Dodatkowej wiedzy może dostarczyć podana po każdym rozdziale literatura uzupełniająca, a weryfikacją zrozumienia poszczególnych problemów powinna być prawidłowa odpowiedź na zawarte w skrypcie pytania kontrolne (egzaminacyjne).
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-226-3452-3
- Liczba stron: 258
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Wstęp / 9 Rozdział 1 Transdyscyplinarność nauki o mediach i komunikowaniu / 17 1 1 Tożsamość dyscypliny / 17 1 2 Metody badawcze / 19 1 2 1 Metody empiryczne / 21 1 2 2 Metody hermeneutyczne / 31 1 3 Formuła Lasswella: przedmiot badań w nauce o mediach i komunikowaniu / 33 1 3 1 Obszary badawcze / 34 1 3 2 Dyscypliny składowe / 36 Pytania kontrolne / 38 Literatura uzupełniająca / 38 Rozdział 2 Historyczny rozwój komunikowania i mediów / 39 2 1 Ery (stadia) rozwoju komunikowania / 39 2 2 Historia technicyzacji i medializacji / 41 2 3 Historia wynalazków techniczno-medialnych / 43 2 3 1 Media drukowane / 43 2 3 2 Media analogowe / 46 2 3 3 Media cyfrowe / 48 2 4 Społeczeństwo medialne / 49 Pytania kontrolne / 51 Literatura uzupełniająca / 51 Rozdział 3 Komunikowanie – komunikowanie masowe – media Analiza pojęć / 53 3 1 Charakter i funkcje komunikowania (komunikacji) / 53 3 2 Komunikowanie interpersonalne / 55 3 3 Komunikowanie masowe / 58 3 4 Media / 62 3 5 Funkcje mediów / 63 3 6 Modele komunikowania masowego / 67 Pytania kontrolne / 71 Literatura uzupełniająca / 71 Rozdział 4 Teorie bazowe / 73 4 1 Pojęcie teorii / 73 4 2 Kryteria klasyfikacji teorii komunikowania masowego / 75 4 2 1 Kryterium zasięgu i stopnia abstrakcyjności / 75 4 2 2 Kryterium miejsca w modelu Lasswella / 77 4 3 Klasyfikacja i charakterystyka teorii bazowych / 79 4 3 1 Teorie technologiczne / 80 4 3 2 Teorie ekonomiczne – ekonomia polityczna / 80 4 3 3 Teorie krytyczne / 81 4 3 4 Teorie semiotyczne / 82 4 3 5 Teorie konstruktywistyczne / 82 4 3 6 Teorie kulturowe / 83 4 3 7 Teorie systemowe / 84 4 3 8 Teorie feministyczne / 84 4 3 9 Teorie psychoanalityczne / 85 4 3 10 Teorie medialno-filozoficzne / 86 Pytania kontrolne / 87 Literatura uzupełniająca / 88 Rozdział 5 Teorie średniego zasięgu / 89 5 1 Gatekeeping / 91 5 2 Teoria wartości informacji / 93 5 3 Framing / 95 5 4 Agenda-setting / 97 5 5 Elaboration likelyhood model / 99 5 6 Uses and gratifications / 101 5 7 Interakcja paraspołeczna / 103 5 8 Dyfuzja innowacji / 105 5 9 Efekt osoby trzeciej / 107 5 10 Spirala milczenia / 109 Pytania kontrolne / 111 Literatura uzupełniająca / 111 Rozdział 6 Formy komunikowania publicznego Aktorzy i procesy / 113 6 1 Dziennikarstwo / 113 6 2 Public relations / 117 6 3 Reklama / 120 6 4 Komunikowanie perswazyjne / 124 6 5 Opinia publiczna jako przestrzeń komunikowania masowego / 131 6 6 Komunikowanie online / 135 Pytania kontrolne / 138 Literatura uzupełniająca / 138 Rozdział 7 Struktury i konteksty mediów / 139 7 1 Polityka medialna i komunikacyjna / 139 7 2 Socjologia mediów / 143 7 3 Ekonomia mediów / 148 7 4 Pedagogika medialna / 155 7 5 Prawo mediów / 159 Pytania kontrolne / 161 Literatura uzupełniająca / 161 Rozdział 8 Zawartość mediów / 163 8 1 Rzeczywistość medialna / 163 8 2 Czynniki wpływu na zawartość / 167 8 3 Aspekty jakości zawartości / 170 8 4 Rytualizacja i schematyzm / 174 8 5 Dziennikarskie formy wypowiedzi / 177 Pytania kontrolne / 182 Literatura uzupełniająca / 183 Rozdział 9 Użytkowanie i recepcja mediów / 185 9 1 Teoretyczne podstawy użytkowania i recepcji / 185 9 2 Charakter i cechy współczesnej publiczności medialnej / 189 9 3 Motywy użytkowania mediów / 192 9 3 1 Motywy kognitywne: informacja / 194 9 3 2 Motywy afektywne / 198 9 3 3 Motywy społeczne i tożsamościowe / 203 9 4 Recepcyjne procesy selekcyjne / 204 9 5 Indywidualne i społeczne konteksty recepcyjne / 206 Pytania kontrolne / 210 Literatura uzupełniająca / 210 Rozdział 10 Efekty oddziaływania mediów / 211 10 1 Skuteczność mediów jako przedmiot badawczy nauki o mediach i komunikowaniu – podstawy teoretyczne / 212 10 2 Klasyczne teorie skuteczności / 216 10 2 1 Teorie spójności / 216 10 2 2 Teorie uczenia (się) / 218 10 3 Konteksty skuteczności mediów / 221 10 3 1 Kontekst interpersonalny / 221 10 3 2 Kontekst społeczny / 223 10 4 Mediatyzacja – efekt mediatyzacyjny / 226 10 5 Metody badań skuteczności / 229 Pytania kontrolne / 233 Literatura uzupełniająca / 234 Zakończenie / 235 Najczęściej cytowani autorzy / 239 Bibliografia / 243 Spis tabel / 249 Spis schematów / 251 Summary / 253