Tradycja współcześnie - repetycja czy innowacja
Tradycja – jako zjawisko i jako problem – pozostawała przez ostatnich kilka dziesięcioleci poza sferą większego zainteresowania badaczy literatury i kultury. Dopiero w ostatnich latach zaczęła coraz wyraźniej domagać się uznania, opisu i reinterpretacji, zgodnych z jej rolą, postacią i funkcjami w kulturze i myśli współczesnej. A są one, jak wiadomo, zdominowane przez przeszłość: tzn. przez jej oddziaływanie na teraźniejszość, przez jej reinterpretowanie z perspektywy współczesności, zgodne z różnymi «politykami pamięci»; przez kompulsywne «przebijanie się» jej traumatycznych postaci na powierzchnię współczesnego życia spod warstw stłumień, przemilczeń, czy tabuistycznych zakazów. Kategoria tradycji nie jest oczywiście immunizowana na te procesy; przeciwnie – właśnie w jej obrębie nabierają one szczególnej intensywności, a bywa, że i wzorcowych postaci.
Z recenzji prof. dra hab. Ryszarda Nycza
Artykuły zamieszczone w niniejszym tomie, chociaż zróżnicowane zarówno metodologicznie, jak i zogniskowane wokół odmiennych problemów współczesnej humanistyki, stanowią interesującą odpowiedź na postawione w tytule pytanie o charakter tradycji współcześnie. Odpowiedź na owo pytanie nie jest ani oczywista, ani jednoznaczna, bowiem uznaniu, iż kategoria tradycji jest interesująca badawczo, nie towarzyszy próba jej ścisłego zdefiniowania i zamknięcia za pomocą kilku określeń i ograniczeń. Badacze, których artykuły zamieszczone w niniejszym tomie, postrzegają tradycję jako istotny i inspirujący punkt odniesienia. Jednak ten punkt odniesienia – jak dotąd – pozostaje rozpięty pomiędzy (pozornie sprzecznymi) określeniami: innowacją i repetycją.
Ze Wstępu Justyny Tabaszewskiej i Anny Jarmuszkiewicz
- Kategorie:
- Redakcja: Anna Jarmuszkiewicz, Justyna Tabaszewska
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-233-3426-2
- ISBN druku: 978-83-233-3426-2
- Liczba stron: 200
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp. Tradycja współcześnie – repetycja czy innowacja? 7 I. Od tradycji do pamięci kulturowej 9 Anna Jarmuszkiewicz, Kanon i tradycja w perspektywie literatury światowej 11 Natalia Palich, Wyzwoleni z tradycji? Literatura i krytyka postkolonialna wobec kanonu 21 Justyna Tabaszewska, Między kultywacją a wyborem – spór wokół pojęcia tradycji w polskim literaturoznawstwie 27 Aldona Kopkiewicz, Par coeur. Nieunikniona i niezobowiązująca tradycja 37 Maria Kobielska, Nowa zabawka literaturoznawcy. Do czego jest nam potrzebna pamięć kulturowa? 49 II. Redefiniowanie tradycji 61 Ewa Zielińska, Antykwaryczna uczta. Smakowanie tradycji w koncepcji myśli słabej Gianniego Vattimo 63 Michalina Kmiecik, Antytradycjonalizm czy inna tradycja – o awangardowej redefinicji nowości 75 Anna Kasperek, Między nowatorstwem a tradycją – poszukiwanie współczesnego modelu powieści u prozaików pokolenia 1910 85 Katarzyna Szkaradnik, „Odnaleźć się w tym, z czego się kiedyś uciekło”. Mieczysława Porębskiego hermeneutyczne spojrzenie na tradycję i cywilizację 91 Ewa Wojciechowska, Dialektyka doczytywania i dopowiadania, czyli romantyzm jako styl lektury 101 Klaudia Ordzowiały-Grzegorczyk, Buntownicza wierność tradycji? Doświadczenie Mickiewiczowskiego słowa w eseistyce Juliana Przybosia 111 III. Gra z tradycją – repetycje i innowacje 121 Aleksandra Sowa-Zduńczyk, Stanisława Barańczaka Piosenki, nie śpiewane Żonie w kontekście tradycji: odniesienie, zaprzeczenie, tworzenie nowego 123 Michał Piętniewicz, Dialektyka całości i fragmentu w Widnokręgu Wiesława Myśliwskiego 133 Kamila Czaja, Kanon(y) „poety-belfra” – Paweł Lekszycki wobec tradycji 141 Justyna Gorzkowicz, Idea vanitas w sztuce Roberta Kuśmirowskiego 151 IV. Tradycja wyobrażona 161 Aleksandra Jastrzębska, Tradycja w lekturze nieznawców 163 Krzysztof Jajko, W poszukiwaniu kinematograficznej tradycji gatunków filmowych 171 Bogumiła Śniegocka, Czy popbanalizm jest powtórzeniem pop-artu? 181 Piotr Gorliński-Kucik, Tradycja literacka w Lodzie – między parodią a symulacją 191