Traktat o miłości
O autorze
Święty Tomasz z Akwinu (1225–1274). Urodził się w rodzinie hrabiowskiej w okolicach Akwinu. Naukę rozpoczął w roku 1230, jako oblat, w klasztorze benedyktynów na Monte Cassino. Studia odbywał na uniwersytecie w Neapolu. W roku 1244 wstąpił do zakonu dominikanów. Jako uczeń kolegiów dominikańskich w Paryżu, a później w Kolonii kształcił się dalej pod kierunkiem Alberta Wielkiego. Został wykładowcą teologii na uniwersytecie w Paryżu, uczył również w wielu miastach we Włoszech.
W związku z wykładami w Paryżu napisał komentarz do Sentencji Piotra Lombarda. W latach 1259–1264 napisał tzw. Summę filozoficzną czyli Summa contra Gentiles, a w roku 1265 rozpoczął pisanie swego największego dzieła – Summy teologii. Św. Tomasz uznany został za jednego z najwybitniejszych teologów i filozofów chrześcijańskich. Doktryna, którą stworzył, wywarła ogromny wpływ na naukę Kościoła katolickiego. Po śmierci w roku 1274, uznany został doktorem Kościoła, a w roku 1323 kanonizowany.
Fragment Wstępu tłumacza
Przedstawiany w tym tomie traktat etyczny, obejmujący kwestie 23-46 z „drugiej części drugiej części” (secunda secundae) Summy teologii Tomasza z Akwinu mówi o czymś, co jest normatywną podstawą różnorakich teorii moralnych, odwołujących się do chrześcijaństwa. Tą fundamentalną normą wszelkiej chrześcijańskiej etyki jest potwierdzane z całą mocą w Ewangeliach, lecz podawane także w Starym Testamencie przykazanie miłości bliźniego. Choć jednak sama formuła tego religijnego nakazu – „kochaj bliźniego swego jak siebie samego”, dilige proximum tuum sicut te ipsum – jest od wieków ustalona, wypełniającą ją treść rozumiano na różne sposoby. (…) Miłość, o którą chodzi w omawianym przykazaniu, nie jest jakąś powszechną życzliwością lub sympatią, żywioną przez człowieka wobec innych ludzi i przysługującą mu z samej natury; jest to raczej moc czy też zdolność pochodząca bezpośrednio od Boga i podarowana ułomnemu człowiekowi, który sam nie mógłby jej z siebie wykrzesać, ale może zarządzać tym darem, używając go lepiej lub gorzej, właściwie lub niewłaściwie. I właśnie ta nadnaturalna, poniekąd teocentryczna miłość, określana jako caritas, stanowi centralny przedmiot przedstawianej tutaj części dzieła Tomasza z Akwinu (…).
- Kategorie:
- Redakcja: Włodzimierz Galewicz
- ISBN: 978-83-66941-23-6
- ISBN druku: 978-83-65031-15-0
- Liczba stron: 504
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp tłumacza 11 I. Obowiązki czynienia dobra w etyce Tomasza z Akwinu 11 1. O rodzajach obowiązków 13 2. O dobroczynności lub czynieniu dobra 19 3. O miłosierdziu lub współczuciu 29 4. O wspieraniu w potrzebie 35 II. Uwagi do przekładu 47 TRAKTAT O MIŁOŚCI Kwestia 23. O miłości rozumianej jako caritas 55 Artykuł 1. Czy caritas jest przyjaźnią? 55 Artykuł 2. Czy caritas jest czymś stworzonym w duszy? 58 Artykuł 3. Czy caritas jest cnotą? 61 Artykuł 4. Czy caritas jest cnotą szczególną? 64 Artykuł 5. Czy caritas jest jedną cnotą? 65 Artykuł 6. Czy caritas jest najwyższą z cnót? 67 Artykuł 7. Czy bez miłości-caritas może istnieć jakakolwiek inna prawdziwa cnota? 69 Artykuł 8. Czy caritas jest formą cnót? 72 Kwestia 24. O podmiocie caritas 74 Artykuł 1. Czy podmiotem caritas jest wola? 74 Artykuł 2. Czy caritas jest nabywana przez człowieka w wyniku jego wcześniejszych aktów, czy też jest mu udzielana przez Boga? 76 Artykuł 3. Czy caritas jest udzielana człowiekowi odpowiednio do jego naturalnej zdolności? 78 Artykuł 4. Czy caritas zwiększa się w tym, kto ją posiada? 80 Artykuł 5. Czy caritas zwiększa się przez dodawanie? 82 Artykuł 6. Czy caritas zwiększa się przez każdy akt, który ją spełnia? 85 Artykuł 7. Czy caritas może się zwiększać w sposób nieograniczony? 86 Artykuł 8. Czy caritas w życiu doczesnym może być doskonała? 88 Artykuł 9. Czy stopnie caritas są wyróżniane we właściwy sposób? 90 Artykuł 10. Czy caritas może się zmniejszać? 92 Artykuł 11. Czy uzyskaną caritas można utracić? 95 Artykuł 12. Czy caritas można utracić wskutek jednego aktu grzechu śmiertelnego? 98 Kwestia 25. O przedmiocie caritas 101 Artykuł 1. Czy przedmiotem caritas powinien być jedynie Bóg, czy także bliźni? 101 Artykuł 2. Czy miłością wypływającą z caritas powinno się kochać samą caritas? 104 Artykuł 3. Czy przedmiotem miłości wypływającej z caritas powinny być również stworzenia nierozumne? 105 Artykuł 4. Czy miłością wypływającą z caritas można kochać samego siebie? 107 Artykuł 5. Czy miłością wypływającą z caritas można kochać własne ciało? 109 Artykuł 6. Czy miłością wypływającą z caritas powinno się kochać ludzi złych? 111 Artykuł 7. Czy ludzie źli kochają samych siebie? 114 Artykuł 8. Czy miłością wypływającą z caritas powinno się kochać nieprzyjaciół? 116 Artykuł 9. Czy nieprzyjaciołom należy okazywać wyrazy przyjaźni? 118 Artykuł 10. Czy miłością wypływającą z caritas powinniśmy kochać aniołów? 120 Artykuł 11. Czy miłością wypływającą z caritas można kochać demony? 121 Artykuł 12. Czy przedmioty miłości wypływającej z caritas są wyróżniane we właściwy sposób? 123 Kwestia 26. O porządku caritas 125 Artykuł 1. Czy w zakresie miłości rozumianej jako caritas istnieje jakiś porządek? 125 Artykuł 2. Czy człowiek powinien bardziej kochać Boga niż bliźniego? 127 Artykuł 3. Czy człowiek powinien bardziej kochać Boga niż siebie samego? 129 Artykuł 4. Czy człowiek miłością-caritas powinien kochać bardziej sam siebie niż bliźniego? 131 Artykuł 5. Czy człowiek powinien bardziej kochać bliźniego niż swoje ciało? 133 Artykuł 6. Czy powinniśmy bardziej kochać jednego bliźniego niż innego? 135 Artykuł 7. Czy bardziej powinniśmy kochać ludzi lepszych niż tych, którzy są z nami bardziej związani? 138 Artykuł 8. Czy bardziej powinniśmy kochać ludzi, z którymi łączą nas więzy krwi, czy też związanych z nami w inny sposób? 141 Artykuł 9. Czy miłością-caritas należy bardziej darzyć syna niż ojca? 143 Artykuł 10. Czy należy bardziej kochać matkę niż ojca? 145 Artykuł 11. Czy należy bardziej kochać żonę niż matkę lub ojca? 147 Artykuł 12. Czy człowiek powinien bardziej kochać tego, kto obdarzył go dobrem, czy tego, kto został przez niego obdarzony dobrem? 148 Artykuł 13. Czy porządek miłości zostanie zachowany w niebie? 150 Kwestia 27. O akcie caritas 153 Artykuł 1. Czy bardziej właściwe dla caritas jest być kochanym czy kochać? 153 Artykuł 2. Czy kochanie jako akt caritas jest tym samym co życzliwość? 155 Artykuł 3. Czy Boga należy kochać ze względu na niego samego? 157 Artykuł 4. Czy w życiu doczesnym można kochać Boga w sposób bezpośredni? 159 Artykuł 5. Czy Bóg może być kochany w pełni? 161 Artykuł 6. Czy istnieje właściwa miara miłości Boga? 163 Artykuł 7. Czy lepiej jest kochać przyjaciela czy wroga? 165 Artykuł 8. Czy lepiej jest kochać Boga czy bliźniego? 167 Kwestia 28. O skutkach miłości 170 Artykuł 1. Czy radość jest skutkiem caritas? 170 Artykuł 2. Czy radość wypływająca z caritas może łączyć się ze smutkiem? 172 Artykuł 3. Czy radość wypływająca z caritas może być pełna? 174 Artykuł 4. Czy radość wypływająca z caritas jest cnotą? 176 Kwestia 29. O pokoju 178 Artykuł 1. Czy pokój jest tym samym co zgoda? 178 Artykuł 2. Czy wszystkie byty dążą do pokoju? 180 Artykuł 3. Czy pokój jest skutkiem caritas? 182 Artykuł 4. Czy pokój jest cnotą? 184 Kwestia 30. O miłosierdziu lub współczuciu 186 Artykuł 1. Czy przyczyną miłosierdzia lub współczucia jest zło związane z osobą, której współczujemy? 186 Artykuł 2. Kto odczuwa miłosierdzie lub współczucie? 189 Artykuł 3. Czy miłosierdzie jest cnotą? 191 Artykuł 4. Czy miłosierdzie jest największą cnotą? 194 Kwestia 31. O dobroczynności lub czynieniu dobra 197 Artykuł 1. Czy czynienie dobra jest aktem caritas? 198 Artykuł 2. Czy dobro należy czynić wszystkim? 200 Artykuł 3. Czy powinniśmy bardziej czynić dobro osobom, które są z nami bardziej związane? 201 Artykuł 4. Czy dobroczynność jest szczególną cnotą? 205 Kwestia 32. O wsparciu w potrzebie 207 Artykuł 1. Czy wsparcie w potrzebie jest aktem caritas? 207 Artykuł 2. Czy formy wsparcia w potrzebie zostały wyróżnione w sposób właściwy? 210 Artykuł 3. Czy materialne formy wsparcia są ważniejsze niż duchowe? 214 Artykuł 4. Czy materialne formy wsparcia powodują skutki duchowe? 216 Artykuł 5. Czy wsparcie w potrzebie jest działaniem nakazanym? 218 Artykuł 6. Czy powinniśmy udzielać materialnego wsparcia z tego, czego sami potrzebujemy? 222 Artykuł 7. Czy wolno udzielać wsparcia z zasobów zdobytych w sposób niedozwolony? 224 Artykuł 8. Czy może udzielać wsparcia ktoś, kto podlega czyjejś władzy? 227 Artykuł 9. Czy bardziej powinniśmy pomagać osobom bliższym? 230 Artykuł 10. Czy pomoc w potrzebie powinna być obfita? 232 Kwestia 33. O braterskim upomnieniu 235 Artykuł 1. Czy braterskie upomnienie jest aktem caritas? 235 Artykuł 2. Czy braterskie upomnienie jest przedmiotem nakazu? 238 Artykuł 3. Czy nakaz braterskiego upomnienia odnosi się do wszystkich, czy tylko do przełożonych? 241 Artykuł 4. Czy podwładni powinni upominać przełożonych? 243 Artykuł 5. Czy człowiek grzeszący może upominać innych? 245 Artykuł 6. Czy powinno się upominać kogoś, kto wskutek upomnienia staje się gorszy? 247 Artykuł 7. Czy publiczne doniesienie należy poprzedzić upomnieniem na osobności? 249 Artykuł 8. Czy publiczne doniesienie należy poprzedzić wezwaniem świadków? 253 Kwestia 34. O nienawiści 256 Artykuł 1. Czy można żywić nienawiść do Boga? 256 Artykuł 2. Czy nienawiść Boga jest najcięższym grzechem? 258 Artykuł 3. Czy nienawiść bliźniego zawsze jest grzechem? 260 Artykuł 4. Czy nienawiść bliźniego jest najcięższym z grzechów, popełnianych wobec bliźnich? 262 Artykuł 5. Czy nienawiść jest wadą kardynalną? 263 Artykuł 6. Z jakiej kardynalnej wady rodzi się nienawiść? 265 Kwestia 35. O zniechęceniu 267 Artykuł 1. Czy zniechęcenie jest grzechem? 267 Artykuł 2. Czy zniechęcenie jest wadą szczególnego gatunku? 270 Artykuł 3. Czy zniechęcenie jest grzechem śmiertelnym? 271 Artykuł 4. Czy zniechęcenie jest wadą kardynalną? 273 Kwestia 36. O zawiści 277 Artykuł 1. Czym jest zawiść? 277 Artykuł 2. Czy zawiść jest grzechem? 280 Artykuł 3. Czy zawiść jest grzechem śmiertelnym? 282 Artykuł 4. Czy zawiść jest wadą kardynalną? 284 Kwestia 37. O niezgodzie 287 Artykuł 1. Czy niezgoda jest grzechem? 287 Artykuł 2. Czy niezgoda jest córką próżnej chwały? 289 Kwestia 38. O sporze 292 Artykuł 1. Czy spór jest grzechem śmiertelnym? 292 Artykuł 2. Czy spór pochodzi od próżnej chwały? 295 Kwestia 39. O schizmie 297 Artykuł 1. Czy schizma jest grzechem szczególnego gatunku? 297 Artykuł 2. Czy schizma jest cięższym grzechem niż niewiara? 299 Artykuł 3. Czy schizmatycy mają pewną moc duchową? 302 Artykuł 4. Jaka kara jest stosowna dla schizmatyków? 303 Kwestia 40. O wojnie 306 Artykuł 1. Czy jakakolwiek wojna jest dozwolona? 306 Artykuł 2. Czy osobom duchownym wolno walczyć w wojnie? 310 Artykuł 3. Czy podczas wojny wolno używać zasadzek? 313 Artykuł 4. Czy działania wojenne wolno prowadzić w dni świąteczne? 314 Kwestia 41. O kłótni lub zwadzie 316 Artykuł 1. Czy kłótnia lub zwada jest grzechem? 316 Artykuł 2. Czy kłótnia jest córką gniewu? 318 Kwestia 42. O buncie lub rozłamie 321 Artykuł 1. Czy bunt lub rozłam jest grzechem szczególnego gatunku? 321 Artykuł 2. Czy bunt lub rozłam jest grzechem śmiertelnym? 323 Kwestia 43. O zgorszeniu 325 Artykuł 1. Czym jest zgorszenie? 325 Artykuł 2. Czy zgorszenie jest grzechem? 328 Artykuł 3. Czy zgorszenie jest grzechem szczególnego gatunku? 331 Artykuł 4. Czy zgorszenie jest grzechem śmiertelnym? 333 Artykuł 5. Czy ludzie doskonali doznają zgorszenia? 334 Artykuł 6. Czy ludzie doskonali przyczyniają się do zgorszenia innych? 336 Artykuł 7. Czy należy wyrzekać się dóbr duchowych dla uniknięcia zgorszenia? 338 Artykuł 8. Czy należy wyrzekać się dóbr doczesnych dla uniknięcia zgorszenia? 341 Kwestia 44. O przykazaniach miłości-caritas 345 Artykuł 1. Czy powinny istnieć przykazania dotyczące miłości-caritas? 345 Artykuł 2. Czy powinny były zostać podane dwa przykazania dotyczące caritas? 348 Artykuł 3. Czy dwa przykazania dotyczące caritas są już wystarczające? 350 Artykuł 4. Czy słusznie przykazuje się kochać Boga całym swoim sercem? 352 Artykuł 5. Czy w przykazaniu miłości Boga potrzebnie dodaje się słowa: „z całej duszy swojej, ze wszystkich swych sił”? 353 Artykuł 6. Czy przykazanie miłości Boga można wypełnić w życiu doczesnym? 355 Artykuł 7. Czy przykazanie miłości bliźniego nie jest sformułowane właściwie? 357 Artykuł 8. Czy porządek miłości-caritas jest przedmiotem przykazania? 359 Kwestia 45. O darze mądrości 361 Artykuł 1. Czy mądrość powinna być zaliczana do darów Ducha Świętego? 361 Artykuł 2. Co jest podmiotem, w którym istnieje mądrość? 364 Artykuł 3. Czy istnieje tylko mądrość teoretyczna, czy także praktyczna? 366 Artykuł 4. Czy mądrość będąca darem może współistnieć z grzechem śmiertelnym? 367 Artykuł 5. Czy mądrość istnieje we wszystkich ludziach mających łaskę? 369 Artykuł 6. Które błogosławieństwo odpowiada darowi mądrości? 371 Kwestia 46. O głupocie 374 Artykuł 1. Czy głupota jest przeciwieństwem mądrości? 374 Artykuł 2. Czy głupota jest grzechem? 376 Artykuł 3. Do jakiej wady kardynalnej sprowadza się głupota? 377 Odsyłacze i objaśnienia 379 Indeks pojęć 482 Indeks dzieł cytowanych 494 Indeks osób 499