Twórz własne gry w Scratchu!
W książce Twórz własne gry w Scratchu! będziemy pracować z narzędziem Scratch, które w łatwy sposób umożliwia rysowanie interaktywnych postaci poprzez łączenie prostych bloków kodów, co pozwala na budowanie zabawnych, dziwnych gier.
Scratch to proste narzędzie do tworzenia animacji, gier oraz filmów. W książce Twórz własne gry w Scratchu! skupimy się na tworzeniu gier, więc nasze projekty będą zabawne i interaktywne. Scratch jest w wielu przypadkach narzędziem samowystarczalnym, na przykład jeśli potrzebujesz postaci do swojej gry możesz narysować ją bezpośrednio w programie lub wgrać obraz, który już masz. Możesz również wykorzystać jednego z bohaterów, które proponuje narządzie.
Gry komputerowe mogą być wesołe, ekscytujące, interesujące, magiczne, a nawet przerażające. Lubimy grać w gry, ponieważ dzięki nim poznajemy inne światy - takie, które ruszają się i zmieniają podczas zabawy, a zasady w nich obowiązujące są inne, niż w naszym własnym świecie. (Czasami wydaje nam się, że te zasady mają więcej sensu, niż te panujące w naszym świecie). Gry to sposób na szybki relaks lub długie godziny spędzone przed komputerem. Poprzez gry możemy wcielać się w inne postaci oraz odkrywać inne perspektywy.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-21397-8
- ISBN druku: 978-83-01-21363-3
- Liczba stron: 192
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
PODZIĘKOWANIA XVI KAŻDY MOŻE TWORZYĆ GRY XVII Czego będziesz potrzebować xviii Krótka historia gier xviii Kto tworzy gry komputerowe? xix W jakim celu tworzy się gry komputerowe? xx O czym powinna być moja gra? xxi Czym jest Scratch? xxi Ile kosztuje Scratch? xxii Czy muszę umieć programować? xxii A jeśli od dawna uwielbiam programować? xxii Inne narzędzia do projektowania gier xxii 1. LEAF ME ALONE!: SCRATCH BEZ TAJEMNIC 1 Początek przygody ze Scratchem 2 Zostaw mnie w spokoju (kiedy jem ten liść) 5 Tworzenie własnych duszków 6 Rysowanie dziwnych robaków 7 Rysowanie tła 8 Kategoria Zdarzenia 10 Poruszanie robakiem 11 Sterowanie robakiem 14 Rysowanie otworów wygryzionych w liściach za pomocą pióra 17 Rozpoczynanie gry od nowa 22 Kontakt robaka z liściem 25 Odtwarzanie dźwięków 27 Porządkowanie kodu 30 Wyzwanie 32 Udostępnianie gry 33 To już umiesz 36 2. OBŻARSTWO DZIWNEGO ROBAKA: ZBIERANIE PRZEDMIOTÓW I UNIKANIE PRZESZKÓD 37 Kopiowanie i modyfikowanie projektu 39 Porządkowanie kodu 40 Rysowanie tęczowego śladu 41 Projektowanie pożywienia dla robaka 44 Klonowanie duszka 45 Użycie liczb ujemnych 46 Tworzenie strefy bez jagód 47 Programowanie poleceń dla sklonowanych jagód 48 Nadawanie komunikatów 49 Gra „na czas” 51 Wykorzystanie animacji do tworzenia zepsutych jagód 53 Tworzenie rozgałęzienia za pomocą jeżeli i w przeciwnym razie 56 Nagrywanie dźwięku fuj 57 Przeszkody 58 Dlaczego śmierdzące przeszkody działają 59 Tworzenie kup poprzez klonowanie duszków 59 Kodowanie śmierdzących przeszkód 60 Podnoszenie poprzeczki 63 Tworzenie własnych zmiennych 63 Zmiana prędkości 65 Zakończenie gry 67 Wybór kostiumu motyla 67 Kodowanie metamorfozy 68 Zmiana zachowania motyla 72 Wprowadzenie komunikatu rozpoczynającego grę 73 Co jeszcze możesz wypróbować 74 To już umiesz 75 3. TWORZENIE GRY PLATFORMOWEJ HATLIGHT 77 O grze Hatlight 78 Kodowanie ruchu platformowego 79 Tworzenie duszka hitbox 80 Tworzenie okna testowego 81 Porządkowanie kodu za pomocą zdarzeń 82 Tworzenie zmiennych 83 Kodowanie ruchu gracza 84 Poruszanie się w lewo i w prawo 84 Wspinaczka po zboczach i schodach 85 Spadanie 87 Skoki 88 Tworzenie naturalnego ruchu za pomocą zmiennych 88 Tworzenie świata pełnego odkrywczych wypraw 91 Tworzenie mapy z siatką współrzędnych za pomocą zmiennych 91 Przechodzenie między ekranami 92 Kodowanie zmiany ekranu 94 Światłość i ciemność 95 Kodowanie światła padającego z latarki 97 Tworzenie przedmiotów do zbierania 97 To już umiesz 100 4. PROJEKTOWANIE POZIOMÓW 101 Przejdźmy do tworzenia poziomów! 102 Rysowanie poziomów 103 Rysowanie jaskini 104 Odkładanie szczegółów na później 105 O tym warto pamiętać 107 Dodawanie scenerii w tle 109 Jak prawidłowo grać w grę 111 Wyświetlanie obiektów, do których gracz nie może się dostać 113 Tworzenie charakterystycznych obiektów 114 Tworzenie animacji 116 Animowanie ruchów gracza 117 Postać w formie kropli 120 Tworzenie odbicia lustrzanego kostiumu 121 Tworzenie kodu dla animacji 122 Dodatkowe wyzwania 124 To już umiesz 124 5. TWORZENIE EFEKTÓW DŹWIĘKOWYCH 125 Narzędzie do projektowania dźwięku 126 Nagrywanie i edytowanie dźwięków w programie Audacity 127 Nagrywanie śmiertelnego upadku 128 Selekcja dźwięku 130 Użycie narzędzia Efekt 132 Zapisywanie dźwięków 134 Wykorzystanie dźwięków pobranych z Internetu 136 Generowanie dźwięków za pomocą programu sfxr 137 Kształt fali 138 Zmiana dźwięków za pomocą suwaków 140 Eksportowanie dźwięków 142 Narzędzie bfxr 143 Tworzenie pętli muzycznej za pomocą narzędzia Drumcircle 144 Tworzenie pętli grających bębenków 146 Dodawanie dźwięków bębna 147 Dodawanie kolejnych dźwięków 148 Dodawanie melodii 150 Zapisywanie i eksportowanie pętli 151 Narzędzie Bosca Ceoil 152 Dodawanie pętli do gry w Scratchu 153 Dodatkowe wyzwania 155 Skomponuj muzykę do gry jedynie za pomocą ust 155 Użycie muzyki do tworzenia kontrastujących ze sobą nastrojów 156 Stwórz prawdziwą muzyczną grę 156 To już umiesz 156 6. CO DALEJ? 157 Zadawanie pytań 158 Nagraj swoją grę 158 Udostępnij swoją grę na portalu itch.io 159 Współpraca z innymi 160 Gra dla wielu graczy 160 Utwórz nietypowe urządzenie sterujące 161 Odkrywaj i twórz! 163 INDEKS 164