Tyflopsychologia
Niepełnosprawność wzroku w istotny sposób wpływa na realizację zadań życiowych na każdym etapie rozwoju człowieka – od czesnego dzieciństwa do późnej dorosłości. Liczne obszary funkcjonowania osób niewidomych i słabowidzących wciąż nie zostały należycie rozpoznane i opisane. Tymczasem wyjaśnienie specyfiki funkcjonowania dzieci, młodzieży i dorosłych osób z niepełnosprawnością umożliwia trafne rozpoznawanie ich potrzeb edukacyjno-rozwojowych, pozwala prawidłowo zorganizować proces edukacji oraz właściwie realizować oddziaływania wspierające.
„Tyflopsychologia” to publikacja, w której dokonano analizy związków między niepełnosprawnością wzroku a poziomem, sposobem i czasem realizacji zadań rozwojowych w biegu życia, a także omówiono sytuację psychologiczną osoby tracącej wzrok w sposób stopniowy i nagły. Podstawą opracowania są wyniki najnowszych badań naukowych dotyczących poszczególnych aspektów funkcjonowania osób niewidomych i słabowidzących.
Informacje zawarte w książce mają dużą użyteczność praktyczną – mogą zostać wykorzystane w planowaniu i realizacji oddziaływań wspierających przeznaczonych dla osób niewidomych i słabowidzących w różnym wieku. Publikacja kierowana jest do pedagogów, psychologów, terapeutów, rehabilitantów i innych specjalistów pracujących w przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, ośrodkach wczesnego wspomagania rozwoju zajmujących się diagnozą, edukacją i rehabilitacją osób z niepełnosprawnością wzroku. Pozycja ta może również być przydatna dla rodziców i innych członków rodzin, do których należą osoby z wrodzoną lub nabytą niepełnosprawnością wzroku.
"Podręcznik został zredagowany zgodnie z Międzynarodową Klasyfikacją Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF) przyjętą przez WHO w 2001 roku. Jest to nowoczesne podejście, w którym kładzie się główny nacisk na aktywa osoby, a nie przede wszystkim deficyty. Osoba posiada wiele zasobów i możliwości mimo uszkodzonego wzroku. Mam nadzieję, że w pedagogice specjalnej ten paradygmat będzie silniej akcentowany, także w stosunku do innych niepełnosprawności."
Z recenzji prof. dr hab. Romana Ossowskiego, prof. zw. UKW
- Kategorie:
- Redakcja: Izabella Kucharczyk, Kornelia Czerwińska
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-20594-2
- ISBN druku: 978-83-01-20593-5
- Liczba stron: 240
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 Rozdział I 11 Niepełnosprawność wzroku w kontekście rozwoju w biegu życia 11 Wprowadzenie 11 Koncepcja zadań rozwojowych 12 Niepełnosprawność wzroku i jej funkcjonalne następstwa 18 Podsumowanie 28 Rozdział II 29 Niemowlęctwo i wczesne dzieciństwo (0 – 5/6 lat) – niepełnosprawność wzroku a zadania rozwojowe 29 Wprowadzenie 29 Nauka chodzenia a zadania rozwojowe 30 Nauka jedzenia jako zadanie rozwojowe 40 Nauka mówienia a zadania rozwojowe 44 Uczenie się panowania nad wydalaniem produktów przemiany materii 54 Nauczenie się odróżniania płci i przestrzegania norm dotyczących sfery płciowej 55 Przyswojenie pojęć i słów do opisu otoczenia fizycznego i społecznego 60 Przyswojenie umiejętności umożliwiających naukę czytania 63 Podsumowanie 68 Rozdział III 71 Wiek szkolny – niepełnosprawność wzroku a zadania rozwojowe 71 Wprowadzenie 71 Pełnienie roli ucznia – płaszczyzna edukacyjna 73 Pełnienie roli ucznia – płaszczyzna społeczna 78 Nabywanie podstawowych technik szkolnych 88 Realizacja zadań rozwojowych a problemy psychiczne 104 Podsumowanie 106 Rozdział IV 109 Adolescencja – niepełnosprawność wzroku a zadania rozwojowe 109 Wprowadzenie 109 Stopień realizacji zadań rozwojowych przez adolescentów z niepełnosprawnością wzroku 110 Niezależność emocjonalna od rodziców i budowanie relacji z rówieśnikami 114 Wsparcie rodzicielskie i rówieśnicze 120 Świadomość ról płciowych i nawiązywanie relacji romantycznych 124 Kształtowanie tożsamości 128 Posługiwanie się systemem wartości 131 Wybór zawodu i przygotowanie do zatrudnienia 134 Realizacja zadań rozwojowych a problemy psychiczne 139 Podsumowanie 143 Rozdział V 147 Wczesna dorosłość – niepełnosprawność wzroku a zadania rozwojowe 147 Wprowadzenie 147 Odgrywanie ról rodzinnych 148 Prowadzenie domu i opieka nad dziećmi 151 Nawiązanie kontaktu z grupą społeczną/akademicką i osiągnięcie sukcesu akademickiego 155 Rozpoczęcie pracy zawodowej jako zadanie rozwojowe 162 Podjęcie obowiązków obywatelskich 168 Podsumowanie 169 Rozdział VI 173 Średnia dorosłość – niepełnosprawność wzroku a zadania rozwojowe 173 Wprowadzenie 173 Uzyskanie i utrzymywanie biegłości w wykonywaniu pracy zawodowej 174 Akceptacja zmian fizjologicznych typowych dla wieku średniego 181 Podsumowanie 184 Rozdział VII 187 Późna dorosłość – niepełnosprawność wzroku a zadania rozwojowe 187 Wprowadzenie 187 Przystosowanie się do zmniejszania się sił fizycznych i pogarszania stanu zdrowia 189 Zmiany w otoczeniu fizycznym 199 Przejście na emeryturę, zmniejszenie się dochodów i pełnienie nowych ról społecznych 206 Przystosowanie się do śmierci współmałżonka 209 Nawiązanie bliskich kontaktów z grupą osób w podobnym wieku 211 Podsumowanie 213 Bibliografia 217 Netografia 272 Akty prawne 272 Spis rycin 273 Spis tabel 274 Indeks rzeczowy 275