W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich
Patrz, co przez ciebie zrobiłem! Dlaczego nie…? – Tak, ale… Ja tylko próbuję ci pomóc! Będziecie jeszcze dumni, że mnie znacie! Książka Erica Berne’a ukazała się po raz pierwszy sześćdziesiąt lat temu. Mimo upływu czasu jej popularność w Polsce i na świecie nie zmalała. Tysiące Czytelników sięgają po ten tekst, by przyjrzeć się społecznym grom, w których uczestniczymy każdego dnia, nie zdając sobie z tego sprawy. I choć społeczne realia od lat 60. XX wieku bardzo się zmieniły, koncepcja Berne’a doskonale wyjaśnia i opisuje interakcje, prowadzone przez nastakże dziś. • Czy w relacjach międzyludzkich jesteśmy skazani na granie w gry? • Jaka jest alternatywa dla gier? • Czy istnieje szansa na wydostanie się z tych pułapek i spontaniczne, autentyczne relacje? Nowe wydanie książki otwiera znakomita przedmowa autorstwa Profesora Bogdana de Barbaro. W tym wydaniu Czytelnik znajdzie również wyjaśnienie trudniejszych pojęć – konsultację merytoryczną przygotowała Joanna Skowrońska. Sednem obserwacji Berne’a jest fakt, wydawałoby się, prosty i oczywisty: to, co do siebie mówimy i jak do siebie mówimy, ma swoje dodatkowe, na pierwszy rzut oka ukryte znaczenie, a dotarcie do tego, co „między wierszami” i „na marginesie”, jest krokiem ku wyjściu z komunikacyjnej pułapki i ku odzyskiwaniu sprawczości podmiotowej. Jesteśmy też zachęcani do otwartości percepcyjnej, wrażliwości na świat (jakże dzisiaj trudnej, skoro często zapośredniczonej przez smartfonowy obraz świata i ludzi), do nonkonformizmu, do decyzyjności i – na ile to możliwe – do sprawczości i wolności (nazywanej przez Berne’a spontanicznością). A także do intymności, którą w pewnym momencie nazywa wprost miłością. Ale głównym wątkiem książki są gry. Nie sądzę, by naszym zadaniem było traktowanie tej książki jak podręcznika, który nas nauczy, jakie są gry, w które bywamy uwikłani, i na czym poszczególne gry polegają. Ale zapoznanie się z ich szerokim wachlarzem może nas uczynić uważnymi i wrażliwymi, a świadomość, że uczestniczymy w jakiejś grze, może być swego rodzaju znakiem ostrzegawczym, a może nawet znakiem „stop”. Bo uczestnicząc w tych grach, detalicznie przez autora opisanych, skazujemy się na role bezwiednych i bezwolnych aktorów, zaś demaskując grę i z niej wychodząc, odzyskujemy pozytywną współsprawczość w relacji. A więc nie musimy się uczyć gier Bernowskich, ale powinniśmy sprawdzić i uwrażliwić się, czy w nie gramy i co nas wciąga do gry. Z przedmowy prof. dr. hab. Bogdana de Barbaro
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-23614-4
- ISBN druku: 978-83-01-23509-3
- Liczba stron: 240
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Przedmowa IX Wstęp XI 1. Stosunki społeczne XI 2. Strukturalizowanie czasu XIV Sześćdziesiąt lat minęło... Bogdan de Barbaro XXI Część pierwsza. Analiza gier 1 Rozdział 1. Analiza strukturalna 3 Rozdział 2. Analiza transakcyjna 10 Rozdział 3. Procedury i rytuały 18 Rozdział 4. Rozrywki 25 Rozdział 5. Gry 33 1. Definicja 33 2. Przykład gry 35 3. Geneza gier 45 4. Funkcja gier 47 5. Klasyfikacja gier 50 Część druga. Skarbiec gier 53 Wstęp 55 1. Notacja 55 2. Wyrażenia potoczne 57 Rozdział 6. Gry życiowe 59 1. Alkoholik 59 2. Dłużnik 68 3. Kopnij mnie 72 4. Teraz cię mam, ty sukinsynu 73 5. Patrz, co przez ciebie zrobiłem 77 Rozdział 7. Gry małżeńskie 82 1. Kozi róg 82 2. Sąd 87 3. Oziębła kobieta 90 4. Udręczona 94 5. Gdyby nie ty 98 6. Patrz, jak bardzo się starałem 99 7. Kochanie 103 Rozdział 8. Gry na przyjęciach 105 1. Ależ to okropne 105 2. Wada 108 3. Spryt (Schlemiel) 110 4. Dlaczego ty nie – tak, ale 113 Rozdział 9. Gry seksualne 122 1. Walczcie ze sobą 122 2. Perwersja 123 3. Gwałt 125 4. Gra w pończoszkę 130 5. Awantura 131 Rozdział 10. Gry świata podziemnego 134 1. Policjanci i złodzieje 134 2. Jak się stąd wydostać 140 3. Wytnijmy numer Józkowi 142 Rozdział 11. Gry terapeutyczne 144 1. Cieplarnia 144 2. Ja tylko próbuję ci pomóc 146 3. Ubóstwo 152 4. Wieśniaczka 156 5. Psychiatria 160 6. Głupi 164 7. Drewniana noga 167 Rozdział 12. Gry konstruktywne 171 1. Pracowite wakacje 171 2. Szarmancki 172 3. Filantrop 175 4. Lokalny mędrzec 176 5. Będziecie jeszcze dumni, że mnie znacie 177 Część trzecia. Na marginesie gier 179 Rozdział 13. Znaczenie gier 181 Rozdział 14. Gracze 183 Rozdział 15. Paradygmat 185 Rozdział 16. Autonomia 189 Rozdział 17. Osiągnięcie autonomii 194 Rozdział 18. Gry i co dalej? 196 Dodatek. Klasyfikacja zachowań 197 Przypisy 201 O Autorze 209