W poszukiwaniu wyzwań
O jakości konkursu decydują przede wszystkim zadania. Powinny być one oryginalne, ciekawe i o różnym stopniu trudności. Ich rozwiązanie powinno sprawiać satysfakcję, a kłopoty z rozwiązaniem zachęcać do pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności. Ta książka zawiera subiektywny wybór „najlepszych” zadań z konkursów algorytmiczno-programistycznych współorganizowanych przez Uniwersytet Warszawski wraz z opisem rozwiązań wzorcowych.
Wyboru zadań dokonały osoby, które odegrały znaczące role w historii polskich konkursów algorytmiczno-programistycznych jako ich uczestnicy lub organizatorzy. Autorzy wszystkich opracowań w tej książce mają ścisłe związki z Wydziałem Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego jako jego absolwenci, pracownicy lub studenci.
Zadania przedstawione i omówione w tej książce pochodzą z następujących konkursów informatycznych:
Olimpiada Informatyczna, Olimpiada Informatyczna Gimnazjalistów, Obóz Naukowo-Treningowy im. Antoniego Kreczmara, Olimpiada Informatyczna Krajów Europy Środkowej, Akademickie Mistrzostwa Polski w Programowaniu Zespołowym, Potyczki Algorytmiczne.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-19946-3
- ISBN druku: 978-83-01-19946-3
- Liczba stron: 436
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Przedmowa do wydania drugiego 5 Wstęp 11 Szymon Acedański Drzewo i mrówki 20 Marcin Andrychowicz Hiperzegar 27 Marcin Andrychowicz Ryby 33 Piotr Chrząstowski Piloci 43 Piotr Chrząstowski Narciarze 55 Marek Cygan Barykady 65 Marek Cygan Biuro podróży 70 Tomasz Czajka Grzyby po deszczu 79 Tomasz Czajka Cukierki 85 Krzysztof Diks Kodowanie permutacji 93 Krzysztof Diks Wieże 104 Andrzej Gąsienica-Samek Małpki 110 Tomasz Idziaszek Ploter 118 Tomasz Idziaszek Termity 125 Grzegorz Jakacki Okno 134 Grzegorz Jakacki Ołtarze 140 Tomasz Kociumaka Osie symetrii 153 Tomasz Kociumaka Liczby Leonarda 159 Eryk Kopczyński Rytuał 172 Eryk Kopczyński Pytania 178 Marcin Kubica Czekolada 188 Marcin Kubica Sumy Fibonacciego 195 Tomasz Kulczyński Poszukiwania 204 Tomasz Kulczyński Haszowanie 211 Jakub Łącki Herbata z mlekiem 218 Jakub Łącki Kangury 222 Krzysztof Onak Sumy 237 Krzysztof Onak Superskoczek 242 Jakub Pachocki Łyżwy 253 Jakub Pachocki Termity 2 258 Paweł Parys Jaskinia 266 Paweł Parys Tasowanie 274 Jakub Pawlewicz Gra w żetony 279 Jakub Pawlewicz Proste 283 Marcin Pilipczuk Gildie 295 Marcin Pilipczuk Odbudowa Bajtocji 304 Michał Pilipczuk Poligon 309 Michał Pilipczuk Zagadka 317 Jakub Radoszewski Paliwo 325 Jakub Radoszewski Orka 332 Wojciech Rytter Kajaki 340 Wojciech Rytter Pracownia malarska 344 Krzysztof Stencel Trójkąty 354 Krzysztof Stencel Trójkąty 2 355 Krzysztof Stencel Gra w kółko 362 Wojciech Śmietanka Bajtocja 370 Wojciech Śmietanka Ciasta 376 Tomasz Waleń Klocki 381 Tomasz Waleń Logo 389 Jakub Wojtaszczyk Impreza 397 Jakub Wojtaszczyk Kostki 405 Filip Wolski Dwa przyjęcia 411 Filip Wolski Zgadywanka 418