Wpływ ubóstwa narodowego na wyniki akademickie studentów
Ubóstwo jest postrzegane jako kluczowy powód, dla którego dzieci nie radzą sobie dobrze w szkołach. Wielu uczniów nie posiada podstawowych materiałów do nauki, takich jak podstawowe podręczniki, zeszyty ćwiczeń, długopisy, ołówki i linijki do wykorzystania w szkole, szczególnie na poziomie szkoły podstawowej. Utrudnia to uczniowi skuteczną naukę. Ministerstwo Edukacji, Nauki i Technologii w Sierra Leone zdaje sobie sprawę, że musi wyjść poza normalną ofertę materiałów dydaktycznych i edukacyjnych dla szkół, aby zwiększyć ilość i zasięg wsparcia, szczególnie w zakresie dostarczania podstawowych podręczników. Statystyki przedstawione przez ASC ujawniają niepokojące informacje na temat statusu nauczycieli w całym kraju. 41% mężczyzn i 28% nauczycielek w roku 2016 było nauczycielami nieposiadającymi kwalifikacji do nauczania lub nauczającymi z kwalifikacjami niższymi niż wymagane dla poziomu WSS. Na poziomie SSS sytuacja jest gorsza: 44% mężczyzn i 53% kobiet ma podobne problemy. Większość z wyżej wymienionych problemów doprowadziła do pogorszenia standardów kształcenia zarówno w szkołach zlokalizowanych na wsi, jak i w miastach. Na podstawie wyników tych badań stwierdzono, że ubóstwo wpływa na wyniki w nauce uczniów.