MENU
PWN wspiera profesjonalistów

Zarządzanie Publiczne 1(7)/2009

(Prasa)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: 2009

  • Wydawca: Scholar

  • Typ oprawy: miękka

Produkt niedostępny
Dodaj do schowka
Zarezerwuj i odbierz w księgarni stacjonarnej PWN

Scholar - oficjalny sklep

Zarządzanie Publiczne 1(7)/2009

W numerze [Contents]:
Agnieszka Dobroczyńska, Leszek Juchniewicz: Bezpieczeństwo energetyczne Polski – kategoria autonomiczna czy komplementarna? Konsekwencje dla polityki publicznej [Energy Security for Poland – Autonomous or Complementary Categories? Consequences for Public Policy], s. 5–18

Zaprezentowany artykuł nie jest z pewnością poświęcony ocenie stanu bezpieczeństwa energetycznego. Autorzy podjęli próbę innego rodzaju. Pokazują, jak podejście do państwa, do jego rządzenia rozstrzyga zarazem o charakterze kategorii bezpieczeństwa energetycznego (BE) i jego roli w polityce gospodarczej. Zdaniem autorów w praktyce rządzenia dominuje względnie odosobnione traktowanie poszczególnych celów polityki energetycznej (PE), bez uwzględniania niezbędnych uwarunkowań i współzależności, w szczególności zaś – wrażliwości gospodarki na energię eo ipso na bezpieczeństwo energetyczne. Doraźność działań w tym zakresie, a czasami wręcz dowolność oraz towarzysząca temu zmienność priorytetów w cyklu kalendarza politycznej dominacji wynika – w przekonaniu autorów – z braku systemowych ram tworzenia polityki gospodarczej i jej komponentów, w tym polityki energetycznej. Nie bez znaczenia jest też niewłaściwe wykształcenie polityków (szczególnie brak wiedzy ekonomicznej) i ich brak wyobraźni (umiejętności alternatywnego myślenia). Autorzy sięgają po przykłady z konceptualnych ujęć PE i jej realizacji, proponują także, jak powinno się postępować, by odejść od nagannej praktyki ostatnich lat i zacząć efektywnie wykorzystywać współzależności strategii rozwoju kraju. Wskazują na pewne okoliczności metodyczne i proceduralne, które byłyby rękojmią harmonijnego godzenia komplementarnych celów PE.

Tadeusz Kudłacz, Dariusz Woźniak: Konwergencja czy polaryzacja rozwoju regionalnego Polski w perspektywie 2020 r. w świetle projekcji modelu HERMIN? [Will Convergence or Polarization Characterise Poland’s Regional Development to 2020, in the Light of the Projection of the Hermin Model?], s. 19–32

Celem opracowania jest ocena skuteczności podstawowego instrumentu polityki regionalnej państwa, a mianowicie wsparcia finansowego procesów rozwoju środkami publicznymi, w tym głównie funduszami Unii Europejskiej, projektowanymi w ramach NSRO 2007–2013. Przedstawiane oceny formułowane są w kontekście głównego celu polityki regionalnej, czyli możliwości ograniczania nadmiernych, międzyregionalnych różnic rozwoju. W artykule skupiono uwagę na wymiarze gospodarczym spójności. Schemat przeprowadzanej analizy sprowadza się do badania w relatywnie długim okresie dwóch hipotetycznych procesów rozwoju polskich regionów: rozwoju opierającego się na determinantach identyfikowanych do 2007 r. oraz rozwoju uwzględniającego dodatkowo zaangażowanie środków finansowego wsparcia, zakładanych w NSRO 2007– –2013.W analizie przyjęto dwa założenia: przeprowadzana ocena dotyczy procesów rozwoju województw w latach 1995–2020, a miernikiem międzyregionalnej spójności jest zróżnicowanie PKB per capita w układzie wojewódzkim. Niezbędne obliczenia oparto na danych i prognozach Głównego Urzędu Statystycznego oraz symulacjach modelu HERMIN.

Teodor Skotarczak, Maciej J. Nowak: Nieruchomości gminne w gminnych programach rozwoju w strefie zewnętrznej Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego [Communally-owned Real Estate in the Development Programmes for the Outer Zone of the Szczecin Metropolitan Area], s. 33–44

Każdy obszar metropolitalny dzieli się na centrum, czyli miasto główne, oraz strefę zewnętrzną, składającą się z gmin bezpośrednio przyległych do miasta głównego bądź też w inny sposób z nim funkcjonalnie powiązanych. Realizacja funkcji metropolitalnych w strefie zewnętrznej obszaru metropolitalnego wpływa w istotnym stopniu na możliwości rozwojowe całego obszaru. Jedną z płaszczyzn współpracy w ramach obszaru metropolitalnego może być gospodarka nieruchomościami, w szczególności nieruchomościami gminnymi. Programy i strategie rozwoju powinny dokładnie formułować wizję gospodarowania nieruchomościami gminnymi. W artykule przeanalizowano zapisy gminnych strategii i programów rozwoju dotyczące nieruchomości gminnych.

Marek Zirk-Sadowski: Rządność sądów a zarządzanie przez sądy [Judicial Governance and Governing through Courts], s. 45–64

Sądy w pewnym fragmencie swej aktywności są administrowane. Choć istotą sądu jest osądzanie, administrowanie sądowe ma chronić sprawne sądzenie, ale jednocześnie nie wolno sprowadzać problemu administrowania do problemu rządności. Problem dobrej administracji odnosi się do wewnętrznego zorganizowania sądowej kadry urzędniczej i biurowości sądowej. Dobre rządzenie dotyczy wykonywania trzeciej władzy przez sąd rozumiany jako wspólnota czy organizacja sędziów. Samo osądzanie i związane z nim czynności sędziego lub sędziów nie mogą być regulowane administracyjnie. Są one oddane samorządowi sędziowskiemu i jego organom. Z punktu widzenia ustrojowego nie ma podstaw, aby zastosować unijne zasady dobrej administracji (Europejski Kodeks Dobrej Praktyki Administracyjnej) do administracji sądowej. Można je wykorzystać tylko w niektórych wymiarach administracji sądowej (np. udostępnianie informacji o pracy sądu). W niniejszej pracy głównym zagadnieniem jest relacja rządzenia sądami do unijnej kategorii dobrego rządzenia.W artykule zadano pytanie – jakie są niezbędne cechy rządności sądów i czy można do trzeciej władzy odnieść kategorię dobrego rządzenia? Z przeprowadzonych rozważań wynika, że odpowiedź jest uzależniona od koncepcji teoretycznych i filozoficznych samego osądzania.

Wybór tekstów klasycznych [Selection of classic texts]
James N. Rosenau: Rządzenie bez rządu. Porządek i zmiana w światowej polityce [Governance, Order, and Change in World Politics], s. 65–82

Artykuł ten w znacznej mierze jest tłumaczeniem fragmentu wprowadzenia do pracy pod redakcją Jamesa Nathana Rosenau i Ernsta-Otto Czempiela Governance without Government: Order and Change in World Politics (Rządzenie bez rządu: porządek i zmiana w światowej polityce) (1992). Opracowanie to, bardzo istotne na polu stosunków międzynarodowych, lokuje się w ramach ruchu teoretycznego, który pojawił się na przełomie lat 80. i 90. Koncentruje się on na kwestii rządzenia, szczególnie na ograniczeniach rządu, a także na organizacji relacji międzynarodowych w ramach systemu międzypaństwowego. Książkę tę wielokrotnie cytowano ze względu na jej wiele znaczący tytuł: „Rządzenie bez rządu”, odzwierciedlający zmiany dokonujące się w tamtym okresie. Fraza ta stanowi również główny tytuł rozdziału (o podtytule „poliarchia w europejskiej polityce międzynarodowej”) napisanego przez Kalevi J. Holsti. Byłoby jednak błędem, gdybyśmy konkludowali, że cała książka dotyczy kwestii rządzenia bez rządu. Inni autorzy tej pracy zajmują się tematami tak różnymi, jak: system westfalski, tworzenie państwa, społeczność europejska, demokratyzacja,wpływ neoklasycznej ekonomii na rozwój, a nawet myśl polityczna średniowiecznego arabskiego filozofa, Ibn Khalduna. Kwestia rządzenia bez rządu nie jest najważniejszym tematem organizującym tę książkę, nawet jeśli stanowi ona źródło jej popularności.

Wywiady [Interviews]
Wywiad z Prezydentem Wrocławia Rafałem Dutkiewiczem [Interview with Mayor of Wrocław Rafał Dutkiewicz], s. 83–88;

Dokumenty – opracowania – raporty [Documents – Elaborations – Reports]
Karol Olejniczak: Ku diagnozie polskiej administracji rządowej. Kontekst, potrzeby informacyjne,perspektywy [Towards a Diagnosis of Poland’s Governmental Administration. Context, Information Requirements and Prospects], s. 89–103.

  • Język wydania: polski
  • ISSN: 18983529
  • EAN: 977189835200701
  • Liczba stron: 108
  • Wymiary: 17.5x25.0cm
  • Waga: 0.21kg
  • Sposób dostarczenia produktu fizycznego
    Sposoby i terminy dostawy:
    • Kurier DPD - dostawa 1 dzień roboczy
    • Punkty odbioru DPD - dostawa 1 dzień roboczy
    • InPost Paczkomaty 24/7 - dostawa 1 dzień roboczy
    • ORLEN Paczka - dostawa 1 dzień roboczy
    • Odbiór w Punktach Poczta, Żabka - dostawa 2 dni robocze
    • Pocztex (dostawa do domu lub pracy) - dostawa 2 dni robocze
    • Odbiór osobisty w księgarni PWN - dostawa 2-3 dni robocze
    Ważne informacje:
    Czas oczekiwania na zamówiony towar = czas wysyłki produktu + dostawa przez przewoźnika
    • Całkowity czas oczekiwania na realizację zamówienia jest sumą czasu wysyłki podanej na stronie każdego produktu oraz czasu potrzebnego przewoźnikowi na dostarczenie paczki. Podane terminy dotyczą zawsze dni roboczych (od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni wolnych od pracy).
    • Wysyłkę zamówień prowadzimy jedynie na terenie Polski.
    • Dostawa do Księgarni PWN, punktów ORLEN Paczka, stacji Orlen, sklepów Żabka oraz Paczkomatów InPost nie jest realizowana dla zamówień z płatnością przy odbiorze.
    • Cena towaru na fakturze VAT jest podwyższona o ewentualny koszt transportu.
    • W przypadku zamówienia kilku towarów koszt przesyłki wybranej przez Klienta zostanie podzielony i przyporządkowany proporcjonalnie do cen kupionych produktów.
    • Produkty dostępne w PRZEDSPRZEDAŻY wysyłane są po dacie premiery wydawniczej.
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

19,95 zł
21,00 zł

Zarządzanie publiczne 1 (31) 2015

W numerze:Łukasz Mamica: Determinants of competitiveness in the IT sector in the Kraków cluster as a part of creative industriesDawid Sześciło: Współzarządzanie jako koprodukcja usług publicznych Michał Możdżeń: To...
15,37 zł
21,00 zł

Zarządzanie Publiczne 2 (56) 2021

Public Governance / Zarządzanie Publiczne (ISSN 1898-3529, e-ISSN 2658-1116) is a quarterly published since 2007. It is intended for experts and researchers who specialise in public issues, including political decision-makers and students. It offers a ...
15,37 zł
21,00 zł

Zarządzanie Publiczne 1 (55) 2021

Marek Ćwiklicki: Editorial: Social and Public Policy Challenges in the City-and Health ContextDwijendra Nath Dwivedi, Abhishek Anand: The Text Mining of Public Policy Documents in Response to COVID-19: A Comparison of the United Arab Emirat...
15,37 zł
21,00 zł

Zarządzanie Publiczne 2 (52) 2020

Zarządzanie Publiczne 2 (52) 2020In this issue e.g.:Wojciech Giza, Barbara SztokfiszRevolution 4.0 as a Factor of Change in the labour MarketGrzegorz Baran, Aleksandra Berkowicz, Małgorzata Marzec, Janusz Sasak, Agnieszka ...
15,37 zł
21,00 zł

Zarządzanie Publiczne 1 (51) 2020

Marcin Kautsch: A Dual Approach to Exercising Statutory Supervision over Hospitals in Poland Piotr Rajfur, Joanna Rajfur, Katarzyna Hys: The Analysis of Births and Household Poverty Levels with the Consideration of the Material Effect of th...
19,95 zł
21,00 zł

Zarządzanie publiczne 2 (20) /2012

W numerze m.in.:Zarządzanie w leśnictwie. Problem prywatyzacji.Społeczny wymiar innowacji.Administrowanie czy zarządzanie środkami unijnymi?Instytucje i środowisko.
15,37 zł
21,00 zł

Zarządzanie Publiczne 3 (53) 2020

The Evaluation of Actions Taken in the Healthcare Facility During the SARS-Co V-2 Pandemic, and Their Impact on Work Motivation: A Survey ReportThe University's Social Responsibility During the Covid-19 Pandemic: A Case StudySta...
15,37 zł
21,00 zł

Zarządzanie Publiczne 4 (58) 2021

Incentives and Obstacles to the Public Sector and Civil Service Reform: A Conceptual AnalysisMechanism-Based Explanations in the Impact Evaluation of Public Interventions: Digging Deeper into Why and How Programmes Worked or Failed to Work<...
34,98 zł
37,80 zł

Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych Zbiór Urzędowy 11-12/2009

Oficjalny zbiór orzeczeń, wydawany na podstawie zarządzenia Prezesa Sądu Najwyższego, który ułatwi pracę osobom zajmującym się na co dzień prawem pracy i ubezpieczeń społecznych.W czasopiśmie publikowane są najnowsze orzeczenia, pos...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!