20 lat później - osobowość i hierarchia wartości wybitnych aktorów polskich
W VIII edycji Nagrody Teofrasta magazynu Charaktery
książka otrzymała to wyróżnienie w kategorii
NAJPOPULARNIEJSZEJ KSIĄŻKI NAUKOWEJ!
Autorka przedstawia rezultaty drugiego etapu badań poświęconych psychologicznym charakterystykom wybranej grupy aktorów polskich. Bez wątpienia są to rezultaty warte opublikowania, ponieważ były to badania unikatowe i to nie tylko w skali krajowej. Nie znam drugich takich badań, w których analizie poddano relatywnie liczną grupę aktorów i prześledzono w tej grupie zmiany psychologicznych charakterystyk po upływie 20 lat. (…). Rezultaty badań podłużnych zostały przedstawione w klarowny sposób i zinterpretowane na podstawie współczesnych teorii rozwoju osobowości. Książka ma istotne walory naukowe, a jednocześnie w interesujący sposób portretuje psychologicznie środowisko aktorów. Z tego względu książka ma również istotne walory diagnostyczne, bo sądzę, że aktorzy należą do ciekawej grupy osób edukujących się niestandardowo i uprawiających swój zawód w relatywnie twórczy sposób. W toku prowadzonego wywodu Autorka w umiejętny sposób wykorzystuje dane z wielu wywiadów z aktorami. Są to ciekawe ilustracje losów i poglądów aktorów polskich, wspierające wątek badawczy i diagnostyczny książki.
prof. dr hab. Czesław S. Nosal – fragmenty recenzji
BARBARA MRÓZ – prof. nadzw. dr hab. w dziedzinie psychologii, zatrudniona na Wydziale Zarządzania i Nauk Społecznych UZZM oraz w Uniwersytecie SWPS, przez 21 lat pracowała w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego. W trakcie pracy naukowej zrealizowała wiele projektów dotyczących psychologii osobowości, zarządzania, twórczości oraz jakości życia. Jest autorką książek: Osobowość wybitnych aktorów polskich. Studium różnic międzygeneracyjnych (2008), Poczucie jakości życia u pracowników wyższego szczebla. Uwarunkowania osobowościowe i aksjologiczne (2011), Functioning in the Workplace. Quantitative and Qualitative Psychological Research (2012), Szef X – pracownik Y. Wyzwania w zarządzaniu pokoleniem Y (red.) (2014) oraz ponad 80 artykułów.
Członkini Polskiego Towarzystwa Psychologicznego PTP oraz Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Organizacji PSPO.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7383-776-8
- Liczba stron: 316
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 Część pierwsza Koncepcje psychologiczne: rozwój i zmiany w osobowości twórczej Rozdział 1. Koncepcje psychologiczne a zachowania twórcze 17 1.1. Poczucie sensu życia jako potrzeba fundamentalna 17 1.2. Potrzeby rozwoju i szans 29 1.3. Dziecko, Dorosły, Rodzic, czyli kilka słów o analizie transakcyjnej 40 1.4. Człowiek wobec wartości 47 Rozdział 2. Psychologia zmian i rozwoju osobowości 53 Część druga Szkoła i życie – edukacja teatralna, praktyka sceniczna i filmowa a tożsamość aktora i reżysera Rozdział 3. Kształcenie aktorów a działalność artystyczna 63 3.1. Szkoła z perspektywy mistrzów. Autoryzowana rozmowa o teatrze i kształceniu aktorów z dr Barbarą Osterloff, profesor Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, 14.10.2013 63 3.2. Kim jest aktor, kim jest reżyser? Autoryzowana rozmowa o sztuce z reżyserem Wiesławem Saniewskim, 16.07.2014 76 Część trzecia 20 lat później, czyli co się zmienia w osobowości i hierarchii wartości w grupie aktorów polskich. Badania podłużne Rozdział 4. Metodologia badań 91 4.1. Problem pracy, zmienne, hipotezy badawcze 91 4.2. Sposób pomiaru wyróżnionych zmiennych 101 4.2.1. Skala Sensu Życia PIL J.C. Crumbaugha i L.T. Maholicka 102 4.2.2. Test Przymiotnikowy ACL H.G. Gougha i A.B. Heilbruna 105 4.2.3. Skala Wartości SW M. Rokeacha 109 4.3. Procedura badań i charakterystyka grupy badanych aktorów 111 4.4. Analizy statystyczne 114 Rozdział 5. Empiryczna analiza porównawcza – specyfika badanych grup 117 Rozdział 6. Poczucie sensu życia w badanej grupie aktorów 126 6.1. Poczucie sensu życia – wyniki ilościowe 126 6.2. Poczucie sensu życia – wyniki jakościowe 131 6.3. Poczucie sensu życia w grupie aktorów wybitnych i znanych – testy różnic 144 Rozdział 7. Wybrane wymiary osobowościowe: obraz siebie i struktura potrzeb w badanej grupie aktorów 149 7.1. Frekwencja wyboru przymiotników Testu ACL w grupie aktorów wybitnych 150 7.1.1. Frekwencja wspólna 150 7.1.2. Frekwencja różnic 154 7.2. Obraz siebie i struktura potrzeb w grupie aktorów wybitnych – analizy porównawcze 157 7.3. Obraz siebie i struktura potrzeb w grupie aktorów znanych – analizy porównawcze 176 Rozdział 8. Hierarchia wartości w badanej grupie aktorów: wartości ostateczne i instrumentalne 196 Rozdział 9. Wybrane wymiary Modelu Osobowościowo-Aksjologicznego MOA w badanej grupie aktorów 210 Rozdział 10. Zmiany generacyjne i ich źródła w badanej grupie aktorów – na podstawie Ogólnego Modelu Rozwoju K.W. Schaiego 219 Rozdział 11. Poczucie sensu życia oraz jego moderatory osobowościowe i aksjologiczne w badanej grupie aktorów 228 Rozdział 12. Typy badanych aktorów – struktura Modelu Osobowościowo- -Aksjologicznego MOA w badanej grupie aktorów 249 Rozdział 13. Podsumowanie, dyskusja wyników, implikacje 258 13.1. Specyfika badanych grup aktorów 260 13.2. Poczucie sensu życia w badanej grupie aktorów 261 13.3. Wybrane wymiary osobowościowe w badanej grupie aktorów wybitnych 261 13.4. Wybrane wymiary osobowościowe w badanej grupie aktorów znanych 263 13.5. Hierarchia wartości ostatecznych i instrumentalnych w badanej grupie aktorów 264 13.6. Poczucie sensu życia oraz jego moderatory osobowościowe i aksjologiczne w badanej grupie aktorów 266 13.7. Typy badanych aktorów – struktura Modelu Osobowościowo- -Aksjologicznego MOA w badanej grupie aktorów 266 13.8. Implikacje teoretyczne i praktyczne 268 20 years later – personality and hierarchy of values of eminent Polish actors. A longitudinal study 270 Bibliografia 276 Załączniki 292 Indeks nazwisk 309