Zarządzanie pracownikami w dojrzałym wieku
Starzenie się społeczeństw ma charakter globalny, w szczególności dotykający kraje wysoko zurbanizowane i uprzemysłowione, w tym Polskę. Złożoność tego zagadnienia narzuca konieczność interdyscyplinarnego podejścia, łączącego wysiłki wielu nauk: filozofii, ergonomii, psychologii poznawczej i psychologii starzenia się, polityki społecznej, socjologii starzenia się, historii, a także zarządzania, ekonomii, finansów, gerontologii społecznej, medycyny czy nauk technicznych i inżynieryjnych. Ponadto, aby przeciwdziałać negatywnemu przebiegowi tego procesu i łagodzić jego skutki, konieczne jest zaangażowanie wszystkich interesariuszy: polityków społecznych, reprezentantów instytucji rynku pracy, zarządzających organizacjami pozarządowymi. Starzenie się ludności może być postrzegane nie tylko jako wyzwanie, ale także jako szansa na pełniejszy rozwój w skali makro-, mezo- i mikroekonomicznej. Starsi ludzie – w sposób formalny lub nieformalny – są źródłem informacji dla ich rodzin, społeczności i pracodawców. Osoby dojrzałe pełnią ważne role w rodzinach, organizacjach, społecznościach lokalnych. W książce znajdziemy zarówno odpowiedź na pytanie: jak można efektywnie zarządzać wiekiem z punktu widzenia kluczowych interesariuszy, jakimi są dojrzali pracownicy i same organizacje, jak i opis autorskiej koncepcji zarządzania pracownikami w organizacji, w różnych grupach wyróżnionych ze względu na wiek. Wykorzystano różne metody i techniki badawcze jakościowe.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7969-744-1
- ISBN druku: 978-83-7969-304-7
- Liczba stron: 288
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 8 ROZDZIAŁ I. Zmiany społeczno-gospodarcze zachodzące w otoczeniu organizacji i wynikające z nich wyzwania 18 1. Starzenie się społeczeństw 18 2. Globalizacja gospodarki i jej konsekwencje 21 3. Gospodarka napędzana wiedzą i informatyzacja 24 4. Zmiany w zarządzaniu zasobami ludzkimi 27 ROZDZIAŁ II. Złożoność zarządzania wiekiem 38 1. Miejsce zarządzania wiekiem w zarządzaniu 38 2. Interesariusze zarządzania wiekiem w organizacji 44 3. Podejścia do starzenia się. Zarządzanie wiekiem w kontekście silver economy 50 4. Przegląd badań światowych, europejskich i polskich 54 5. Wsparcie instytucjonalne dla idei zarządzania wiekiem 69 ROZDZIAŁ III. Kompetencje osób dojrzałych – przegląd dotychczasowej wiedzy oraz wyniki badań 76 1. Zarządzanie kompetencjami 76 2. Generacje pracowników na zewnętrznym i wewnętrznym rynku pracy 80 3. Samoocena kompetencji osób dojrzałych 89 3.1. Samoocena umiejętności ogólnych 91 3.2. Samoocena kompetencji związanych z aktywnością zawodową i karierą 98 ROZDZIAŁ IV. Kluczowe obszary zarządzania wiekiem 114 1. Zarządzanie wiedzą pracowników dojrzałych 114 2. Zdobywanie kompetencji dzięki szkoleniom 120 3. Równowaga między pracą a życiem prywatnym 128 4. Zaangażowanie dojrzałych pracowników 133 5. Monitorowanie nastrojów i uwzględnianie „nowego” kontraktu psychologicznego. Psychologia pozytywna 141 ROZDZIAŁ V. Praktyki zarządzania wiekiem pomyślne dla pracodawcy 154 1. Systemy pracy wysoce efektywnej i systemy pobudzania zaangażowania 154 2. Zrównoważona karta dokonań i pomiar kapitału ludzkiego 162 3. Employer Branding 171 ROZDZIAŁ VI. Zarządzanie wiekiem w polskich organizacjach w świetle badań własnych 178 1. Zarządzanie wiekiem – model na podstawie przeglądu literatury 178 2. Typologia strategii zarządzania wiekiem M. Wallin i T. Hussiego 190 3. Zarządzanie wiekiem w polskich przedsiębiorstwach 195 3.1. Opis próby i metod badawczych 195 3.2. Wymiar instytucjonalny zarządzania wiekiem – opinia pracodawców o pracownikach dojrzałych 197 3.3. Funkcjonalne i instrumentalne zarządzanie wiekiem stosowane przez polskich pracodawców 205 3.4. Strategie zarządzania wiekiem badanych pracodawców – synteza 210 ROZDZIAŁ VII. Proaktywne zarządzanie wiekiem – ocena syntetyczna stosowanych strategii 218 1. Metodyka konstrukcji wskaźnika syntetycznego 218 2. Proaktywne zarządzanie wiekiem w polskich organizacjach 219 2.1. Syntetyczna ocena proaktywnego zarządzania wiekiem – ogólna charakterystyka 219 2.2. Profilowanie organizacji proaktywnie zarządzających wiekiem 221 3. Proaktywne zarządzanie wiekiem a zatrudnianie osób starszych 238 4. Przykłady dobrych praktyk 242 ROZDZIAŁ VIII. Model zarządzania wiekiem – wnioski z badań i rekomendacje 250 1. Wnioski płynące z badań 250 2. Autorski model zarządzania wiekiem 253 3. Wnioski generalne i kierunki przyszłych badań 256 Bibliografia 264 Spisy rysunków, schematów, wykresów, tabel 284 Od Redakcji 288