„Kłopotliwe” ciała
Filmowe wizerunki ciała „anormalnego” budzą ciekawość, wstyd, niepokój, fascynację i wiele innych emocji. Spoglądamy na nie w kontekście wartości społecznych, ideologii, lęku przed innością, polityki socjalnej, systemów etycznych, zadań pedagogicznych, nader rzadko jednak łączymy je ze specyfiką filmowego medium. Adam Cybulski skupił swoją uwagę właśnie na tej ostatniej zależności. Celem jego badań było „przygotowanie szczegółowego studium narracyjnych strategii oraz technik opowiadania o jednostkach, których ciała nie mieszczą się w utrwalonych kulturowo definicjach zdrowia czy normy”. Ten cel udało mu się zrealizować z nawiązką, ponieważ nie tylko oferuje czytelnikowi przekonywające i inspirujące analizy tekstualne, osadzone w różnych koncepcjach i teoriach, ale wielokrotnie poza nie wykracza, dzięki czemu jego książka zyskuje również wymiar antropologiczny i etyczny.
Z recenzji prof. dr. hab. Piotra Zwierzchowskiego
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8220-625-8
- ISBN druku: 978-83-8220-624-1
- Liczba stron: 216
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 Rozdział I. Ustalenia metodologiczne i teoretyczne 13 Stan badań 13 Strategia narracyjna 23 Dominanty diegetyczne i estetyka zdumienia 27 Voyeuryzm jako pojęcie wskazujące na modalność narracji 32 Zaangażowanie w postać 35 Rozdział II. Kulturowe dyskursy o niepełnosprawności 41 Późna nowożytność: norma, dyskurs 42 XX wiek: instytucje, piętno 49 XXI wiek: dismodernism, starość, seksualność 57 Rozdział III. „Anormalne” ciało jako osobliwość i źródło humoru. Lata 1898–1918 63 Autentyczność a udawanie. Problemy z pierwszym filmem przedstawiającym „anormalne” ciało 65 Inne osobliwości wczesnego kina 72 Podsumowanie 76 Rozdział IV. Demonizowanie „anormalnego” ciała. Lata 1918–1946 79 „Anormalne” ciało jako symptom „ułomności” moralnej 79 Złoczyńcy w cyrku 85 Podsumowanie 90 Rozdział V. Konteksty wojenne i heroizacja „anormalności”. Lata 1946–1980 93 Rozdział VI. Człowiek słoń. Dialog z historią 109 Rozdział VII. Strategia sentymentalno-afirmatywna. Uwagi o „superkalekach” i pozytywnej interpretacji „anormalności” 121 Rekontekstualizacja i zaangażowanie w postać 123 Uwznioślenie 134 Podsumowanie: atut piętna 138 Rozdział VIII. Strategia voyeurystyczna. Podglądanie codzienności 143 Zwyczajne historie 143 Dystans 147 Bezruch: niedziałające ciało, niedziałająca postać 149 Autentyczność 151 Podglądanie zasadą organizującą strukturę narracyjną 155 Podsumowanie 157 Rozdział IX. Strategia panoptykalna. O estetyce współczesnego freak show 159 Skrawki 161 Julien Donkey-Boy 168 Podsumowanie 174 Rozdział X. Strategia metatekstualna. Film opowiada o konwencjach przedstawiania „anormalnego” 177 Filmowy zawrót głowy. Opowiadanie 180 Jeremy the Dud 183 Uwięzieni 187 Podsumowanie 190 Zakończenie 193 Bibliografia 197 Filmografia 207 Nota edytorska 211 Indeks osób 213