Ziemią i pieniędzmi
e-ISBN: 978-83-233-8670-4
Autor ma rację twierdząc, że do badania związków między uniwersytetami a państwem należy sięgnąć do okresu kolonialnego. Fenomen amerykańskich uczelni czerpie bowiem swój rodowód z czasów kolonialnych.
Koledże bądź uniwersytety zakładane w tym okresie cieszyły się nie tylko finansowym wsparciem Metropolii, ale również autonomią, która niejednokrotnie była nawet wyższa niż poziom nauczania. (...) Innym fenomenem Stanów Zjednoczonych było posiadanie wolnej, niezagospodarowanej ziemi. Pomysł jej wykorzystania w celu budowy i funkcjonowania szkół wyższych, zwłaszcza o charakterze
rolniczym pojawił się w 1atach 50. XIX wieku. Jednakże i w tej kwestii trudno było osiągnąć konsensus. Kongres był podzielony, a różnice miedzy Północą a Południem uwidaczniały się niemal w każdej kwestii, w tym także i tej dotyczącej tworzenia szkół wyższych. Autor udowadnia jednak, że konsekwencja i upór Justina Smitha Morrilla doprowadziły do wydania ustawy zwanej Land Grant Act. Było to o tyle ważne, że wówczas (1862 r.) toczyła się przecież wojna secesyjna i wydawać by się mogło, że podzielone państwo ma ważniejsze potrzeby niż zajmowanie się przeznaczaniem ziemi pod tworzenie
agrotechnicznych szkół wyższych. Jednakże ustawa została wydana. Dodatkowo została wzmocniona przez kolejną tzw. ustawę Hatcha.
Z recenzji dr hab. Jolanty Aliny Daszyńskiej, prof. UŁ
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-233-3362-3
- ISBN druku: 978-83-233-3362-3
- Liczba stron: 244
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 Omawiane zagadnienia 12 Przegląd dotychczasowych badań 17 Podziękowania 24 Rozdział I. Polityka a uczelnie – w stronę teorii 27 1. Wyższe wykształcenie jako dobro prywatne i dobro publiczne 29 2. Polityka wobec szkolnictwa wyższego a polityka publiczna 36 2.1. Modele kształtowania polityki publicznej Charlesa E. Lindbloma i Davida Eastona 37 3. W stronę teorii i metody badania polityki wobec szkolnictwa wyższego? 42 4. Polityka publiczna a administracja – koncepcja Woodrowa Wilsona 48 5. Inwestycje w szkolnictwo wyższe a rozwój gospodarczy 51 6. Pytanie o metodę 53 Rozdział II. Czasy kolonialne – powstanie pierwszych uczelni i ich relacje z władzami 55 1. Harvard College 58 2. College of William and Mary 64 3. Yale College 69 4. King’s College (Columbia University) 74 5. Dartmouth College 78 6. Podsumowanie 83 Rozdział III. Narodowy Uniwersytet Stanów Zjednoczonych – niezrealizowana idea 87 1. Uniwersytet Narodowy – początek idei 89 2. George Washington i Uniwersytet Narodowy 92 3. Niezrealizowany plan Washingtona 100 4. Bez planów, bez działań 101 5. James Madison i powrót idei narodowego uniwersytetu 107 6. Zmierzch Narodowego Uniwersytetu Stanów Zjednoczonych 113 Rozdział IV. Ziemia dla szkół 115 1. Ziemia dla szkół – początki 117 2. Pierwsze propozycje wyzyskania ziemi na potrzeby uczelni 127 3. Justin Smith Morrill i Land Grant Act 133 4. Pierwsza próba przyjęcia ustawy – dyskusje w Senacie i prezydenckie weto 144 5. Land Grant Act of 1862 152 6. Land Grant Act a polityka 156 Rozdział V. Nie tylko ziemia 161 1. Pierwsze starania o federalne wspieranie badań naukowych w rolnictwie 165 2. Hatch Act i jego znaczenie dla szkolnictwa 173 3. Pieniądze dla uczelni – druga ustawa Morrilla 179 4. Stany, koledże i korzyści 189 Zakończenie 191 Wpływ dziewiętnastowiecznych rozstrzygnięć na współczesne szkolnictwo wyższe 192 Tworzenie instytucjonalnego wsparcia dla szkolnictwa wyższego 195 Miejsce federacji i stanów w dziewiętnastowiecznej polityce publicznej 199 Cykle wprowadzenia zmian w federalnej polityce wobec szkolnictwa wyższego 203 Bibliografia 205 Dokumenty i zbiory dokumentów 205 Akty prawne 205 Projekty ustaw, raporty, memoriały przedstawione w Kongresie 206 Zbiory dokumentów 211 Inne materiały źródłowe (pamflety, pamiętniki, artykuły, wystąpienia) 212 Opracowania 213 Artykuły 222 Źródła internetowe 228 Aneksy 229 James Buchanan, Informacja przesłana do Kongresu, uzasadnienie prezydenckiego weta Do Izby Reprezentantów Stanów Zjednoczonych 229 Ustawa przekazująca grunty publiczne niektórym Stanom, które mogą utworzyć koledże służące pożytkowi rolnictwa i mechaniki tak zwana pierwsza ustawa Morrilla] 235 Ustawa o utworzeniu rolniczych stacji eksperymentalnych, we współpracy z koledżami utworzonymi w niektórych stanach na podstawie przepisów ustawy przyjętej 2 lipca 1862 roku [tak zwana ustawa Hatcha] 237 Ustawa o przekazaniu części zysków ze sprzedaży gruntów publicznych w celu pełniejszego uposażenia oraz wsparcia koledżów działających na rzecz rolnictwa i mechaniki, utworzonych na podstawie aktu Kongresu przyjętego 2 lipca 1862 roku [druga ustawa Morrilla] 239