Zrozumienie myśli edukacyjnej Księdza Prałata Jesusa Jáuregui
Myśl Monsignora Jesúsa Manuela Jáuregui była badana z różnych perspektyw epistemologicznych i metodologicznych, z których jedną jest historiografia, gdzie główną zasadą jest wydarzenie, świadectwo i datowany ślad. W związku z tą sytuacją studium biskupa Jauregui proponuje się z innego podejścia: hermeneutyka tekstu. Tutaj głównym celem niniejszego badania jest zrozumienie jego myśli edukacyjnej, począwszy od świata tekstu. Teoretyczne znaczenie dzieła polega na możliwości przyczynienia się do ponownego zrozumienia myśli w świetle współczesnej rzeczywistości. Pod względem metodologicznym praca ta odpowiada badaniom zorientowanym na ludzki paradygmat interpretacyjny, z rodzajem badań analityczno-interpretacyjnych, wspieranych przez metodę hermeneutyczną w koncepcji Ricoeur'a (2004), w teorii tekstu i charakteryzujących się zastosowaniem projektu proceduralnego zbudowanego z hermeneutyki i skonkretyzowanego w interpretacji zawartej w mimesis I, II, III (prefiguracja-konfiguracja i re-figuracja). W tym celu wybrano cztery prace tekstowe do interpretacji.