MENU
PWN wspiera profesjonalistów

Ambiwalencja i opór. Nauczyciele i studenci wobec szkoły

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Słupsk, 2014

  • Autor: Slawomir Pasikowski

  • Wydawca: Uniwersytet Pomorski w Słupsku

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena katalogowa: 26,25 zł
Najniższa cena z 30 dni: 21,00 zł
Cena produktu

Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.

Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.

Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.

23,63
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Ambiwalencja i opór. Nauczyciele i studenci wobec szkoły

Przedmiotem niniejszej pracy jest związek ambiwalencji postaw z przejawianiem się oporu względem instytucji edukacyjnej. Szkoła wraz z charakterystycznymi dla niej zjawiskami i relacjami społecznymi jest tym typem instytucji, z którym mało kto nie zetknął się w przebiegu własnej historii doświadczeń, a zatem mało kto nie ma ukonstytuowanych postaw wobec szkoły i szkolnego środowiska. Poza tym, jak każda organizacja społeczna, ma ona określone cele i funkcje, w związku z którymi formułuje wymagania i oczekiwania wobec jednostek w niej uczestniczących. Może to pozostawać w konflikcie z ich indywidualnymi interesami i wywoływać opór. Jednak postawa tych uczestników wobec źródła wymagań czy nacisków, która towarzyszy sprzeciwianiu się, nie musi przebiegać zgodnie z kierunkiem negatywnych przeżyć związanych z samym oporem. Może być bowiem zależna od wielu innych czynników i w rezultacie rozwijać się w ambiwalentną postać. Dzieje się tak szczególnie wtedy, gdy uczestnictwo w tej instytucji jest dobrowolne, np. w przypadku nauczycieli, kandydatów do tego zawodu czy w ogóle studentów szkół wyższych.
[...] Prezentowane w pracy badania skoncentrowane są przede wszystkim na analizie relacji zachodzącej między instytucją edukacyjną a funkcjonującą w jej ramach jednostką. Ich przedmiotem jest więc, używając określenia Joanny Rutkowiak (2009), opór w aspekcie instytucjonalno-interakcyjnym (Ze Wstępu).

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 5

CZĘŚĆ I. PODSTAWY TEORETYCZNE 11
1. Postawy 11
1.1. Pojęcie 11
1.2. Charakterystyka terminu 14
1.3. Uwarunkowania i mechanizm działania postaw 16
1.4. Kategoria ambiwalencji 19
1.5. Charakterystyka ambiwalencji postaw 26
1.6. Świadomość jako warunek ambiwalencji postaw 28
1.7. Pomiar ambiwalencji postaw 31

2. Konteksty pojęcia oporu 32
2.1. Opór w psychoanalizie 32
2.2. Opór w filozofii marksowskiej i poststrukturalizmie Michela Foucaulta 35
2.2.1. Filozofia marksowska 35
2.2.2. Filozofia Michela Foucaulta 42
2.3. Psychologiczny kontekst oporu 46
2.3.1. Teoria reaktancji 46
2.3.2. Teoria psychologicznej zmiany ukierunkowania 47
2.3.3. Tradycja badań nad oporem w polskiej literaturze psychologicznej 49
2.3.4. Kategoria buntu i buntowniczości 54
2.3.5. Opór w kontekście zachowań problemowych u dorastających  56
2.3.6. Posłuszeństwo i opór wobec autorytetu i władzy w świetle eksperymentu Stanleya Milgrama 57
2.3.7. Zagadnienie oporu w psychoterapii 60
2.3.8. Kategoria oporu w kontekście prób taksonomizowania zjawisk związanych z wpływem interpersonalnym 62
2.3.9. Zagadnienie oporu w kontekście kolejności urodzenia 64
2.4. Socjologiczny kontekst oporu 67
2.4.1. Opór w funkcjonalistycznym ujęciu Roberta Mertona i interakcjonistycznej perspektywie Ervinga Goffmana 68
2.4.2. Rewolucja 70
2.4.3. Opór w perspektywie teorii relatywnej deprywacji 72
2.4.4. Nieposłuszeństwo obywatelskie 75
2.4.5. Kontestacja 78
2.4.6. Opór w kontekście zagadnienia dewiacji społecznej 83

3. Opór w edukacji 86
3.1. Szkoła jako instytucja i miejsce ujawniania oporu 87
3.2. Szkoła i opór w perspektywie teorii organizacji 89
3.2.1. Atrybuty organizacji oraz typy organizacyjnego uczestnictwa  92
3.2.2. Opór jako rodzaj zachowań organizacyjnych 96
3.3. Opór w edukacji jako odpowiedź na instytucjonalną władzę i ograniczenia 100
3.3.1. Zjawisko oporu na tle funkcji szkoły 100
3.3.2. Teoria oporu w edukacji 105
3.4. Konstrukt oporu w pedagogice i socjologii edukacji 108
3.4.1. Sposoby definiowania oporu w edukacji 108
3.4.2. Typy i formy oporu 113

CZĘŚĆ II. BADANIA WŁASNE 125
1. Wpływ postaw niejawnych oraz poczucia instytucjonalnej presji na akceptację szkoły u przyszłych nauczycieli 125
1.1. Problemy badawcze 126
1.2. Narzędzia 126
1.3. Osoby badane 131
1.4. Procedura 131
1.5. Wyniki 132
1.6. Podsumowanie i wnioski 136

2. Poczucie dystansu wobec szkoły oraz gotowość do podejmowania samodoskonalenia zawodowego w sytuacji konfliktu nastawień 138
2.1. Problemy badawcze 140
2.2. Narzędzia 141
2.3. Osoby badane 147
2.4. Procedura 147
2.5. Wyniki 150
2.6. Podsumowanie i wnioski 165

3. Ambiwalencja postaw i indywidualny opór a konformizm wobec środowiska szkoły wyższej 172
3.1. Problemy badawcze 173
3.2. Narzędzia 174
3.3. Osoby badane 184
3.4. Procedura 186
3.5. Wyniki 186
3.6. Podsumowanie i wnioski 203

4. Związki pomiędzy indywidualnym oporem, kreatywnością i ambiwalencją postaw wobec instytucji szkoły wyższej 210
4.1. Problemy badawcze 211
4.2. Narzędzia 212
4.3. Osoby badane 214
4.4. Procedura badania 214
4.5. Wyniki 215
4.6. Podsumowanie i wnioski 218

5. Rola poczucia instytucjonalnej presji w szkole wyższej w wyzwalaniu gotowości do podejmowania wobec niej transformatywnych działań 221
5.1. Problemy badawcze 222
5.2. Narzędzia 222
5.3. Osoby badane 223
5.4. Procedura badania 223
5.5. Wyniki 224
5.6. Podsumowanie i wnioski 226

Zakończenie 229
Bibliografia 235
Abstract 251
Aneks 257
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Słowa kluczowe: resocjalizacja

Inni Klienci oglądali również

55,92 zł
69,90 zł

Awans zawodowych nauczyciela i dyrektora - nowe zasady. Wrzesień 2022

Publikacja została podzielona na kilka części: teorię, praktykę czyli pytania i odpowiedzi oraz dokumenty związane z awansem zawodowym. Każda z części jest z kolei podzielona na działy dotyczące poszczególnych zagadnień: • Poró...
99,90 zł
111,00 zł

Pośrednicy internetowi w prawie Unii Europejskiej. Rola i obowiązki wobec treści użytkowników

Publikacja kompleksowo omawia zakres odpowiedzialności pośredników internetowych, która uregulowana jest przede wszystkim w dyrektywie w sprawie praw autorskich na jednolitym rynku cyfrowym. Opracowanie prezentuje też katalog obowiązk&oac...
25,28 zł
29,40 zł

Wartości w muzyce. T. 2: Wartości kształcące i kształtowane u studentów w toku edukacji szkoły wyższej

Zdaniem redaktora tomu: „Postrzeganie przez studentów wartości w muzyce to świadome przyjmowanie, analizowanie własnych sądów i wyobrażeń, spostrzeganie cech i właściwości niezbędnych do tworzenia nowych pojęć, a także do nabywania ...
13,76 zł
16,00 zł

O nauczaniu matematyki. Wykłady dla nauczycieli i studentów. Tom 5

O nauczaniu matematyki. Wykłady dla nauczycieli i studentów. Tom 5. Trójmian kwadratowy. Liczby w kulturzeO nauczaniu matematyki. Wykłady dla nauczycieli i studentów to pozycja, która pomoże czytelnikowi uporządk...
45,00 zł
50,00 zł

Polityka Unii Europejskiej wobec nielegalnych treści w internecie

Opis wydawniczy:Cyberprzestrzeń doprowadziła do zmian różnego rodzaju wartości, pozwalając lub wręcz nakazując w niektórych przypadkach egzystencję w nowej wirtualnej rzeczywistości, w której podstawowe normy i zachowania spo...
11,69 zł
12,99 zł

Dworek pod Malwami 57 - Student

Tego poranka na mieszkańców Kalinówki czekała niespodzianka - przy studni pojawiły się dwa dorodne konie. Panu Michałowi udało się ustalić, że to prezent dla Wikci. Panna Wiktoria, wyciągnięta z łóżka, zdziwiła się niecodzien...
35,10 zł
39,00 zł

Krajowy system ratowniczo-gaśniczy wobec zagrożeń biologicznych

Bezpieczeństwo kraju i jego obywateli jest najistotniejszym elementem funkcjonowania państwa. Państwo powinno bezwzględnie zapewniać bezpieczeństwo swoim obywatelom. Niezależnie od występujących zagrożeń, w tym zagrożeń biologicznych, struktury państwa...
30,70 zł
35,70 zł

Nauczyciel w „polu” szkolnym – w świetle teorii Pierre'a Bourdieu i nauczycielskich narracji

Książka pt. „Nauczyciel w polu szkolnym – w świetle teorii Pierre̕a Bourdieu i nauczycielskich narracji” stanowi próbę naświetlenia nauczycielskiej perspektywy spoglądania na otaczającą ich rzeczywistość zawodową. Autorka, zain...
29,61 zł
32,90 zł

Rynki, ulice, galerie handlowe. Polityka publiczna wobec miejskich przestrzeni konsumpcji w Polsce

Monografia przedstawia główne koncepcje teoretyczne oraz pojęcia wyjaśniające procesy przemian miejskich przestrzeni konsumpcji. Przeprowadzona analiza posłużyła zidentyfikowaniu mechanizmów rządzących tymi przemianami oraz wskazaniu gru...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!