Białe znaki
Jest to jedna z najoryginalniejszych prac poświęconych literaturze współczesnej. Jej tematem są sposoby reprezentacji i funkcje milczenia w prozie narracyjnej. (…) Powstała książka, która jest pierwszą w Polsce literaturoznawczą monografią problemu, przedstawiająca nie tylko anatomię milczenia, ale także wszelkie jego odmiany i zjawiska pokrewne oraz wyjaśniająca – za pomocą precyzyjnych interpretacji – jego rolę i mechanizmy działania w konkretnych utworach literackich. (…) Całość tej pracy budzi podziw dla szerokości perspektywy, w jakiej autorka widzi tytułowy problem „białych znaków” oraz dla analitycznej subtelności badaczki.
Z recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Włodzimierza Boleckiego (IBL PAN)
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-233-9184-5
- ISBN druku: 978-83-233-3832-1
- Liczba stron: 178
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Słowo wstępne 9 Część I. Od antropologii milczenia do „białych znaków” 15 1. Antropologia słowa / antropologia milczenia – zarys problematyki 17 2. Aktywowane konteksty 41 2.1. Źródła poetyckie 43 2.2. Źródła dramatyczne 51 2.3. Poetyka fragmentu i niedookreślenia 54 2.4. Potoczność, prozaiczność i gra z niemożliwością opowiadania 58 2.5. Liberatura 62 3. Białe znaki, tekstura i „włókna milczenia” 66 Część II. Milczenie oraz pojęcia pokrewne – jako zjawiska językowe i zdarzenia międzyludzkie 71 1. Cisza, milczenie, przemilczenie oraz pauza – podstawowe rozróżnienia 73 2. Pragmatyka i semantyka milczenia: milczenie jako zachowanie, akt interlokucyjny i akt semantyczny 81 3. Milczenie w międzyludzkiej interakcji i „doświadczanie rozumienia” 93 4. Milczenie a retoryka 101 5. Podsumowanie: „skrytość mowy” i wielość form milczenia 115 Część III. Cisza i milczenie w teksturze utworów narracyjnych 117 1. Tekst pisany: złudzenie głosu, złudzenie milczenia? 119 2. Od syntaksy do detaksy – narracyjne strategie niemówienia oraz „informacyjna prosumpcja” 130 2.1. Figury składniowo-semantyczne i tekstowe a milczenie 133 2.2. Elipsa jako metafigura – oraz zabiegi pokrewne 136 2.3. Apozjopeza – zamilknięcie, kontynuacja, rozsunięcie, brak 142 2.4. Przystanki semantyczne: dopowiedzenie i „uskok składniowy” 153 2.5. Jukstapozycja a luki inferencyjne 157 2.6. Styl schizofatyczny – „prześwitywanie” milczenia w zdaniu 163 3. Apofatyczne formy podawcze – milczenie i odmowa pełni 169 3.1. Apofatyczne opowiadanie, apofatyczny opis 174 3.2. Milczenie w mówieniu, czyli apofatyczne odmiany dialogu i monologu 176 4. Przestrzeń i kompozycja tekstu – tekstura oraz „efekt Rauschenberga” 184 4.1. Segmentacja tekstu i brevis interfatio 186 4.2. Zapis wierszowy 192 4.3. Ikoniczność wizualno-tekstowa: „światłocisza” 197 Część IV. Interpretacje milczenia 205 1. Wprowadzenie. Moment interpretacyjny: „białe znaki” i antropologia milczenia 207 2. Literacka technika frotażu a milczenie: Pamiętnik z powstania warszawskiego Mirona Białoszewskiego 209 3. Ubytki mowy, ubytki świata: Biała Maria Hanny Krall 225 4. (Apo)fatyczność i dezautomatyzacja: Szkice historyczne. Powieść Zbigniewa Kruszyńskiego 239 5. Stany graniczne człowieka i języka: Modliszka Marka Kędzierskiego 256 6. Milczenie, przeciwjęzyk i stan „denarracji”: Linia oporu Jacka Dukaja 266 7. Nienapisane. Współmilczane. Dotykające 281 Zakończenie: Milczenie – światło i cień 283 Bibliografia 285 Indeks nazwisk 307 Summary 315